147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    A close look

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Fina filmer! Är det anubias som vuxit upp över ytan? Ditt kar ser verkligen inkört ut(i en väldigt positiv mening), hur länge har det varit igång?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Helskön film, Åheim. Topp!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          Ursprungligen postat av Munin
          Fina filmer! Är det anubias som vuxit upp över ytan? Ditt kar ser verkligen inkört ut(i en väldigt positiv mening), hur länge har det varit igång?
          Tack Munin! Ja precis det är jätte anubias och det är en underbar växt att ha för man kan flytta den hur man vill och den planteras inte i botten! Inkört jo jo men, det med platy byggde jag 2012 och varit igång sen dess och har väl sett ut ungefär som nu i typ 6 år, hade snäckskalslekare ett tag innan. Det med räkor har varit igång i 13-14 år non stop fast det har flyttats en gång men kom igång samma dag så det blev bara ett kort avbrott.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Helskön film, Åheim. Topp!
            Kul, tack Mats! Jag älskar hur dem sköter sig självt och utvecklas och har ALDRIG känt mig "trött" på dem !!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              Just nu testar jag hur lite cirkulation och filtrering mitt 170L med räkor och glastetror behöver... Har ett litet spongefilter som drivs med en liten mini luftpump https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-...saAjo_EALw_wcB
              Anledningen är att jag vill få det knäpptyst och en mycket försiktig rörelse i karet.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av åheim
                Kul, tack Mats! Jag älskar hur dem sköter sig självt och utvecklas och har ALDRIG känt mig "trött" på dem !!
                Precis, det man kan se på dina filmer är just det sköna lunk som blir resultatet när man låter karen och dess invånare "göra sin grej".
                Det är den där långsamma processen som är så tillfredställande. Hur kan man någonsin tröttna på ett kar i ständig utveckling?
                Hur som helst, riktigt gôtt att se!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Precis, det man kan se på dina filmer är just det sköna lunk som blir resultatet när man låter karen och dess invånare "göra sin grej".
                  Det är den där långsamma processen som är så tillfredställande. Hur kan man någonsin tröttna på ett kar i ständig utveckling?
                  Hur som helst, riktigt gôtt att se!
                  Topp på den
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    Halloj den här videon kan vara till hjälp för er som drabbats av filtreringsångest och köper på er dyra filter och undrar hela tiden om det är tillräckligt och många tycker ju att ju mer filtrering och cirkulation dessto bättre MEN många fiskar tycker inte om att det strömmar hårt 24/7 utan vill ha lugnt och stillsamt som ger tid och ro till lek och övriga naturliga beteenden och ett filtermedium kan fungera mycket effektivt med låg genomströmning, ett filter med hög genomströmning blir gärna ett moment 22, det samlar på sig väldigt mycket avfall och övergår till ett mer mekaniskt filter.
                    Fördelen med ett luftdrivet filter är att det bryter vattenytan så effektivt att syresättningen inte blir lidande trots att man får ner rörelsen i karet. Om man drog ner flödet till samma nivå på ett motordrivet filter så riskerar man syrebrist och det är inte bra!!

                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      Filmtajm

                      https://www.youtube.com/watch?v=8PaRhAH7dT8
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Det jag funderar mest kring med luftfilter är om det kan riskera att bli "döda zoner" i akvariet där vattnet står stilla och om det kan påverka vattenkvaliteten på ett negativt vis. Fin film som vanligt!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13109

                          Hej Munin Jag har också funderat över det där med "döda zoner" eftersom det ofta diskuteras och nåt som många verkar känna oro över men nu har jag använt luftdrivna filter i flera år och aldrig haft några problem även fast jag sätter filtret i hörnet av akvariet. Döda zoner betyder ju att det inte finns syre men om vattnet syresätts, som ett luftdrivet filter är bra på och det drar upp vattnet ända från botten, så letar sig syret fram överallt i vattnet.

                          Jag har använt motordrivet innerfilter men då fick jag problem med att nån räka då och då intog ryggläge och fick algtillväxt, så nån process fungerade inte lika bra som med luftdrivet. Jag är såld på svampfilter för det har levererat som inget annat och jag älskar enkla okomplicerade lösningar!

                          Något som jag märk är att oxidationstakten (nedbrytningen) ökar avsevärt jämfört med inner o ytterfilter.

                          Just nu driver jag ju som test mitt 170L med 60-100 räkor och ca 15 glastetror med en nano luftpump och hittills fungerar det klockrent...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Vill bara "chima in" och hålla med åheim!
                            Jag kör också ett stort luftdrivet svampfilter och en Eheim 2250-tunna (ytterfilter) i 720-baljan. Best of both worlds, så att säga.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Vill bara "chima in" och hålla med åheim!
                              Jag kör också ett stort luftdrivet svampfilter och en Eheim 2250-tunna (ytterfilter) i 720-baljan. Best of both worlds, så att säga.
                              Mats ja du fattar jag snackar om
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Mats ja du fattar jag snackar om
                                Oh, ja!
                                Resultatet blir inget annat än; perfekt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...