147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Vad skönt att allt ordnade sig! Dina kar är verkligen så fina!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Vad skönt att allt ordnade sig! Dina kar är verkligen så fina!
      Tack och Tack det samma Linda!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ursprungligen postat av Munin
        Skönt att det verkar ordna sig. Var faktiskt iväg och tänkte köpa ett svampfilter idag men det fanns inget inne på affären konstigt nog, massor av alla andra sorters filter. Vilket rekommenderar du? Tänkte väl köra det tillsammans med ytterfiltret till en början och sen om en månad eller två skaffa ett till. Gillar verkligen hur dunkelt och inkört akvariet ser ut!
        Nä svampfilter finns sällan i fysiska butiker. Mina favoriter är dem man ställer på botten så man slipper sugkoppar men dem med sugkoppar kan ha sina fördelar om man vill rikta ett flöde åt något håll. Mina favoriter är dem med en så kallad "luftbro" alltså ett rör inuti filtret som transporterar luften ner till botten av filtret och ut i en fördelare där som ger bubblor av den lite större modellen och man slipper använda luftstenar.
        Vill man ha en grov filtermatta så kan man köpa det själv och skära till och skära ett hål i mitten och trä på röret. Jag har inte bestämnt vilket jag vilket jag gillar bäst, orginalsvampen är säker för räkyngel och mina små märlkräftor och ger kristallklart vatten medans den grova kan gå evigheter utan underhåll...

        Förser akvariet med välbehövlig syre Minskar buller från luftpump och förbrukar lägsta watt tal. Inga döda punkter i cylinder skum ger ökad filtrering. Enkelt underhåll görs genom nodulär utformning av skumkassett system. Ger biologisk filtrering till akvariet, bidrar till en stabil vattenkvalitet Öka syre löslighet. Arbetar ljudlöst God permeabilitet, lätt att rengöra.


        Biokemiskt Svampfilter XL Svampfilter med dubbla filterpatroner, detta filter är för dig som vill ha ett stort filter!Perfekt för det större räkakvariumet, filtret fungerar som naturlig födokälla för räkor. Luftdrivet filter som drivs av en vanlig enkel syrepump. Obs. Luftpump ingår ej.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ok jag beställde igår, fick bli den här https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-upp-till-380l, lär väl märka hur den fungerar. Förhoppningsvis blir det inte för högljutt(sover i samma rum).

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Den ska nog gå tyst, tror det sitter en luftsten i den. Frågan är nog om du har en tyst luftpump?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Mja det är väl den jag är lite oroad över! Den har inte varit speciellt tyst med syresten men kanske beror på att den vibrerar mera då? Det är en marina 100 om det är någonting du har erfarenhet av, annars får jag väl komma med utlåtande i helgen!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av Munin
                Mja det är väl den jag är lite oroad över! Den har inte varit speciellt tyst med syresten men kanske beror på att den vibrerar mera då? Det är en marina 100 om det är någonting du har erfarenhet av, annars får jag väl komma med utlåtande i helgen!
                Jag har inte personlig erfarenhet men har hört den på youtube och en person här på forumet som klagade på att den lät en hel del. Om du inte blir nöjd men verkligen vill köra med luft så är eheim 100 eller 200 det man ska köra på enligt min erfarenhet.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ok, tack för info får kolla lite på eheim, blir nog enbart svampfilter på sikt så då blir det väl lika bra att skaffa bra saker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Ok, tack för info får kolla lite på eheim, blir nog enbart svampfilter på sikt så då blir det väl lika bra att skaffa bra saker.
                    Hehe ja det är faktiskt lustigt för jag har nog arbetat mig igenom alla filteringsalternativ som finns (innerfilter, ytterfilter, hmf filter, droppfilter, sumpfilter, hang on back filter)
                    och nu 16år senare så slutar det med att jag kör luftdrivet svampfilter.. Det är lite ironiskt

                    Eheim räcker ganska långt (eheim 400 den låter faktiskt för mycket tycker jag) för man behöver inte kräma på så mycket med svampfiltren men skulle det åndå behövas så är Aqua Forte v-10 en supertyst och bra pump som jag kan gå i godo för!
                    Senast redigerad av åheim; 09 June 2021, 22:04.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Ibland är det bra med ett yngelfångande innerfilter! Jag satte i ett eheim pickup filter för några dagar sen och dem är ju ganska kända för att riktigt små fiskar kan leta sig igenom det lite glesa insugskyddet men i mitt fall blev jag glad för där i filtret hittade jag ett corydorasyngel! Jag har under 9år aldrig sett nåt yngel som överlevt trots att jag sett dem leka många många gånger och anledningen är ju att dem blir mat men nu lyckades den få en fristad i filtret och jag kommer titta till det varje dag för att se om det fångas nåt mer yngel däri
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Coolt, vad är det för corydoras?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av Munin
                          Coolt, vad är det för corydoras?
                          Det är en fläckig pansarmal.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Fick ett infall igår och tog bort all riccia fluitans som jag nog haft i ett par år och har en tid funderat på att avlägsna den för den faller gärna isär och små bitar av den åker runt i karet. Fick ihop nästan 2 fulla hinkar av den. Köpte en portion av NAJAS GUADALUPENSIS (guppygräs) istället, för jag vill fortfarande ha nåt som fyller upp den övre regionen i akvariet och även ett bra tillhåll för räkor och yngel men är inte lika tät och smulig!

                              Jag tror jag kommer gilla den!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det ser fint ut! Häftigt också mot slutet av filmen med alla orangeröda fiskar mot ett nästan svart kar (innan ljuset justerades).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...