147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av Bernt G
    Ser ju helt ok ut. Har aldrig provat svampfilter men det blir till att göre det. Mycket volym effektivt att slippa ett hölje som egentligen inte tillför något.
    Hur håller du CO2 högt med luftdriven filter? Mycket växlighet och mycket luft. Ser ju ut fungera bra. Hur ser teorin ut bakom det då syresten, luft sägs lufta bort CO2.
    Har ärligt talat ingen kunskap om teorin om hur luft vädrar bort all co2 men jag har ju inte undgått att höra det upprepas om och om igen men jag har aldrig sett nån negativ effekt på mina växter så jag bryr mig inte om den teorin helt enkelt. Jag började testa det för några år sen och jag gillade lösningen direkt, för jag hatar vibrerande pumpar i vattnet som fortplantar sig i glaset och ytterfilter kommer aldrig in i mitt vardagsrum (igen) för jag tänker inte förlita mig till att ett gäng packningar och o-ringar ska hålla tätt och vara enda säkerheten till att akvariet inte tömms ut över golvet. Har varit med om spontanläckande ytterfilter och efter det går det helt enkelt inte att sopa bort från det undermedvetna. Utmaningen för mig när jag började köra luftdrivet var att hitta tysta luftpumpar och överallt jag kollade efter info så fanns det ingen som stämnde och tillverkare skriver ofta "silent" eller "whisper quiet" och det är dem som oftast låter enligt min erfarenhet.
    Rekomenderar, eheim och aquaforte och fluval.
    Gillar inte Sera, Tetra, Aquael
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gäst

      Ok. Jag blev intresserad. Jag gillar ju inte innerfiler typ Juwel. Jag har ett Bioflow L i drift. Yttermåtten ger en volym på 14.6 liter sedan tillkommer monteringsutrymme. Medans platsen för filter media är max 5 liter. I praktiken brukar de innehålla mindre än 3 liter filtermedia Mycket plats tar det utan att det för den skull innehåller mycket fillermaterial. Förhållandet storlek, yttermått och aktiv volym, filtermeda är ju horribel.
      Ytterfiler har jag inget emot: Men nästan alla har genuint dålig byggkvalitet. Gör jämförelsen diskmaskin. Trycksatt vatten, en lucka som trots den är öppningsbar ska vara tät. Dom håller och dom går år efter år utan läckage. Medan ytterfiler är billig plats och dålig slang men lik förbenat är det lika dyrt eller dyrare än vvs prylar för trycksatt vatten.
      Jag har jobbat med vvs, rörmontör och .. när man tittar på ytterfiler kontra priset.. vilket skämt ur täthetssynpunkt. Slangar.. man köper en slang för trycksatt vatten 10 bar till samma pris per meter som en akvarieslang som blir stenhård efter ett år och inte mekanist går klämma fast bra för det är för dåligt material. VVS slangen håller 20 år + Akvarieslangen har gjort sitt på två.. men kostar lika mycket... snudd på bedrägeri. Så jag håller delvis med om detta med ytterfiler. Jag har haft vatten på golvet jag med även om mängden var liten. Ett Eheim Classic filter till min förra burk som inte höll tätt.. Relativt priset så ... Inte får man mycket. Man får ju en disk, tvätt maskin för samma pengar som dessutom håller och är tätt i 10 år minst.
      Jag kommer prova filter av typen du använder. Jag gillar mycket att dom "bara" tar den plats som behövs. Ett filter på fem liter yttermått blir ju nästan fem liter filter på riktigt.. gillas. Jag gillar att ha en del grönt och har valt bort stora luftflöden, syrestenar av det skälet. Att det tar bort co2 står ju på varje sida som skriver om luftfilter (nästan) men vart finns tester om faktisk syresättning, co2 nivåer. Faktiska test värda namnet lyser med sin frånvaro. Jag får prova helt enklet framöver.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ja jag tycker absolut du ska testa!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Hade själv 600 liter vatten på golvet för 15 år sedan, vilket ledde till att jag gav upp hobbyn fram tills nu i princip. Var mycket riktigt ett ytterfilter som var boven även den gången, en slang som släppte och pumpade ut allt över golvet. Kör nu på ytterfilter igen, men läsningen här får mig ju inte direkt att bli mera övertygad om att det är rätt val haha. Får väl också ta en funderare på om det är värt sinnesfriden att ge upp filtreringskapacitet och helt enkelt ha lite mindre fisk i akvariet.

          Kommentar

          • Gäst

            Ursprungligen postat av Munin
            Hade själv 600 liter vatten på golvet för 15 år sedan, vilket ledde till att jag gav upp hobbyn fram tills nu i princip. Var mycket riktigt ett ytterfilter som var boven även den gången, en slang som släppte och pumpade ut allt över golvet. Kör nu på ytterfilter igen, men läsningen här får mig ju inte direkt att bli mera övertygad om att det är rätt val haha. Får väl också ta en funderare på om det är värt sinnesfriden att ge upp filtreringskapacitet och helt enkelt ha lite mindre fisk i akvariet.
            Slangar kan släppa. Men har man dragit slangkopplingarna rätt, och efterdraget dom, är risken minimal med de obetydliga tryck som filter har i slangarna.
            Mitt Eheim Classicsom hade inkontinens besvär ställde jag i en stor skål som jag tömde en gång i veckan. Dvs det droppa lite hela tiden och jag löste det med att det fick så i en stor skål, balja. Har du en diskmaskin ska den stå på en droppbricka så du ser eventuellt läckage. Det ska rinna fram på golvet framför maskinen så man ser det för ofta börjar ju sakar läcka sakta. Tänk så om ytterfiler med. Ställ det i en balja för börjar det läcka ser du ju det innan det blir en vattenskada om du kontrollerar den i samband med expelvis matningen.

            Kommentar

            • snikke

              • December 2007
              • 134

              Jag har hittills aldrig haft problem med mina ytterfilter med läckage, men man har funderat ibland. Dock har jag med en diskmaskin fått problem med att ett plaströr gick sönder i gängorna, värsta skräpet, men den stannade pga översvämningsskyddet i botten, det var ju bra i alla fall.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110








                Det går otroligt bra för min räkpopulation och framgången kom när jag som sagt minskade drastiskt på mina vattenbyten, det var nyckeln till att lyckas för min del och jag har försökt flera gånger förut. Det enda jag lyckats att hålla flera år var amanoräkor. Det här är neocaridina yellow och jag startade med 3st tror jag och nu är de säkert ett 40-tal. Riktigt kul att hålla räkor faktiskt!
                Senast redigerad av åheim; 17 May 2021, 00:05.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Gula räkor är faktiskt så pass coola att de lockar en hel del, funderar på en mindre burk för dem på skrivbordet! Hur håller de sig färgmässigt över tid?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Gula räkor är faktiskt så pass coola att de lockar en hel del, funderar på en mindre burk för dem på skrivbordet! Hur håller de sig färgmässigt över tid?
                    Jo dem blir bara gulare och gulare ju äldre dem blir Jag ville själv köra ett litet akvarium (ca: 10L) med bara räkor men det blev jag avrådd från av Erling på djurhobby i U-sala då han ansåg att det var för liten vattenvolym och skulle bli instabilt så jag avstod just då att förverkliga den tanken. Jag har dock haft ett 27L som puttrade på i 8 år med boraras brigittae och amanoräkor och det var väldigt välfungerande! hittade ett klipp på 27 Litaren https://www.youtube.com/watch?v=mNMSlSw3ARU
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Ok trevligt! Tänkte lite om de har förökat sig och även nyare generationer håller färg? Bra klipp, är väl något i den storleken jag lurar på också.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Yes ny avkomma behåller färgen och dem blir gulare ju äldre de blir. Är väl viktigt att inte blanda färgkombinationer för då kan de tydligen korsa sig och bli blaskiga och grå. Men när de får fram nya färgvarianter så antar jag att dem provar sig fram och korsar hit och dit...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Jag har hållt på med akvarier i 16 år nu och man får ju en idé hur man ska gör för att det ska fungera bra och till stor del har jag lyckats och en viktigt insikt jag har fått är att jag ska låta bli att lägga mig i konstant, vilket jag gjorde i början, bytte vatten var och varannan dag, rensade filtret, matade för mycket och möblerade om hela tiden och varken fisk eller växter mådde bra av detta!

                          Nu river jag aldrig runt i akvarierna och har jag mycket fisk i ett akvarium så visst kan jag väl byta 50% i vecka då men i andra lägre belastade kar så kan 20% en gång i månaden vara fullt tillräckligt.

                          Och jag brottades med en hel del filtreringsångest och oroade mig om det var tillräckligt det jag hade! Jag har exempel när jag filtrerade med ett ytterfilter så hade jag problem och kunde inte förstå varför och en gång åkta jag bort några dagar och när jag kom hem så hade ett par fiskar hoppat ur akvariet och alla fiskar mådde mycket dåligt och det jag upptäckte var att filtermattan till insuget på ytterfiltret var ganska igensatt så flödet var väldigt lågt och det hade allså blivit väldigt syrefattigt i akvariet. Yttfilter har enligt min erfarenhet ett stort problem med att syresättas så trots sin stora filtervolym så är det ingen garanti att det fungerar effektivt. För några är sedan så hittade jag aquarium co-op på youtube och han förändrade och påverkade mig ganska mycket och han fick mig att släppa lite på min filtreringsångest och istället inse vikten av syresättning. I dagsläget kör jag precis som honom i huvudsak luftdrivet svampfilter, dem syresätter bra och ger en effektiv biologisk rening genom sitt låga flöde, ett högt flöde genom ett filter riskerar att förvandla det till i huvudsak ett mekaniskt filter.

                          🌱 Visit https://aquariumcoop.com/ to buy aquarium plants, lights, fish food, and more from Aquarium Co-Op🐟 Buy fish at https://geni.us/LiveFish from our pr...


                          🌱 Visit https://aquariumcoop.com/ to buy aquarium plants, lights, fish food, and more from Aquarium Co-Op🐟 Buy fish at https://geni.us/LiveFish from our pr...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110



                              Har nu fått ordning på ett bakterieutbrott av den aggressivare sorten som satt sig främst på mun och gälar på mina sunset platy! Allt började när jag bytte från luftdrivet filter till ett hang on back filter med en ny filtermatta som jag skrev och va lite skeptisk emot i en annan tråd. Detta var väl ca 1 mån. Sedan och jag har inte medicinerat utan bara använt 1dl salt per hundra liter. Sen nån vecka tillbaka så kör jag mitt kära sponge filter igen och tro på fan så vänder hela skiten och vävnadsskadorna från bakterierna börjar läka på fisken och alla håller på att återhämta sig. Alltså Luftdrivna spongefilter måste vara magiska
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Skönt att det verkar ordna sig. Var faktiskt iväg och tänkte köpa ett svampfilter idag men det fanns inget inne på affären konstigt nog, massor av alla andra sorters filter. Vilket rekommenderar du? Tänkte väl köra det tillsammans med ytterfiltret till en början och sen om en månad eller två skaffa ett till. Gillar verkligen hur dunkelt och inkört akvariet ser ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...