147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av åheim
    Sure thing Det låter ju skitroligt det där (kolglödstetra är en klar favorit för mig!)
    Samma här! De blir ju så otroligt fina när de färgar ut.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


      Man får en glimt av kolglödstetrorna och jisses vad dem är fina tycker jag
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        Neocaridina "yellow" (ska nog börja bjussa på gosaker som Inger gör )

        https://www.youtube.com/watch?v=cqGe...ature=youtu.be
        Senast redigerad av åheim; 19 August 2020, 19:09.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Fantastiskt vackert! Top-stuff!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av åheim
            Neocaridina "yellow" (ska nog börja bjussa på gosaker som Inger gör )

            https://www.youtube.com/watch?v=cqGe...ature=youtu.be
            Vilken skarp gulfärg dina har, mina heter "yellow stripes" och har inte samma djupgula som dina.
            Du åheim, jag har ju ett spongefilter (mitt allra första) i mitt nystartade 54L, spelar det någon rolll vart jag placerar det? Just nu så sitter det på ena kortsidan men det blir ju ingen cirkulation längs hela vattenytan som det blir på ett vanligt internt filter sen låter det - det bubblar som stör mig lite

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Fantastiskt vackert! Top-stuff!
              Tack Mats! Det ska bli väldigt kul att få se ditt "lilla" räkkar sen om det förhoppningsvis blir ett och är övertygad om att det isåfall blir otroligt naturligt och spektakulärt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                Ursprungligen postat av Inger H

                Vilken skarp gulfärg dina har, mina heter "yellow stripes" och har inte samma djupgula som dina.
                Du åheim, jag har ju ett spongefilter (mitt allra första) i mitt nystartade 54L, spelar det någon rolll vart jag placerar det? Just nu så sitter det på ena kortsidan men det blir ju ingen cirkulation längs hela vattenytan som det blir på ett vanligt internt filter sen låter det - det bubblar som stör mig lite

                //Inger
                Jag tror faktiskt det är stripes jag har också för dem har en markant linje på ryggen... Men gulfärgningen kan nog bero på avel, ljussättning, inredning mm. att göra. Jag kör med akvastabil Lumax plant och dem ger ett skönt ljus tycker jag.

                Har du filtret som har två svampar och en airlift i mitten?
                Senast redigerad av åheim; 16 August 2020, 17:11.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av åheim

                  Jag tror faktiskt det är stripes jag har också för dem har en markant linje på ryggen... Men gulfärgningen kan nog bero på avel, ljussättning, inredning mm. att göra.
                  Har du filtret som har två svampar och en airlift i mitten?
                  Jag har detta, ingen airlift fanns med https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-qs200a.html
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Jag har detta, ingen airlift fanns med https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-qs200a.html
                    Jo men röret mellan filtrena måste väl ha suttit på när du fick det....? Jag har just det där filtret och det är tvärtyst!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av åheim

                      Jo men röret mellan filtrena måste väl ha suttit på när du fick det....? Jag har just det där filtret och det är tvärtyst!
                      Haha, det är klart att röret satt på - jag är trögfattad ibland, heter det airlift - röret menar jag?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Haha, det är klart att röret satt på - jag är trögfattad ibland, heter det airlift - röret menar jag?

                        //Inger
                        Ja man brukar kalla röret där luften drar med sig vatten för "airlift" och det sitter också en venturi i botten där du kopplar på luftslangen som skapar små bubblor och det gör att filtret inte "gurglar" utan ger ett fast tyst vattenflöde.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          jag har ju ett spongefilter (mitt allra första) i mitt nystartade 54L, spelar det någon rolll vart jag placerar det? Just nu så sitter det på ena kortsidan men det blir ju ingen cirkulation längs hela vattenytan som det blir på ett vanligt internt filter

                          //Inger
                          Det är ingen fara, jag driver mitt ca 160L, det med räkorna, med ett sånt filter som du har med en eheim 200 och det funkar helt perfekt ! Jag köpte ju ett gäng marina bottom filter också som bara rymmer 4-5dl media och klarar bara lågt luftflöde men jag var sugen på att prova dem och ett sånt är nu sen 2dgr i det akvariet också, bara för att jag vill testa dem.
                          Du får en effektiv syresättning med luftfilter och det krävs inte kraftig cirkulation för att karet ska fungera och blomstra.
                          Jag kände också en oro i början för jag var van med höga flöden i akvarierna men nu har jag kört med den här metoden i flera år och resultatet har övertygat mig helt!

                          Självklart ska man tillgodose tex strömlevade arter men jag håller bara arter som lever i lugna områden.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Det är ingen fara, jag driver mitt ca 160L, det med räkorna, med ett sånt filter som du har med en eheim 200 och det funkar helt perfekt ! Jag köpte ju ett gäng marina bottom filter också som bara rymmer 4-5dl media och klarar bara lågt luftflöde men jag var sugen på att prova dem och ett sånt är nu sen 2dgr i det akvariet också, bara för att jag vill testa dem.
                            Du får en effektiv syresättning med luftfilter och det krävs inte kraftig cirkulation för att karet ska fungera och blomstra.
                            Jag kände också en oro i början för jag var van med höga flöden i akvarierna men nu har jag kört med den här metoden i flera år och resultatet har övertygat mig helt!

                            Självklart ska man tillgodose tex strömlevade arter men jag håller bara arter som lever i lugna områden.
                            Ok, jag litar på dig , tack!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              Man kan få mer turbulens i karet om du sätter filtret ända ner på botten och sänker ner utblåset en bra bit under ytan så blir det mer vatten som vänds runt i karet, du kan också prova att ta bort det vinklade utblåsmustycket och köra flödet rakt upp...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Man kan få mer turbulens i karet om du sätter filtret ända ner på botten och sänker ner utblåset en bra bit under ytan så blir det mer vatten som vänds runt i karet, du kan också prova att ta bort det vinklade utblåsmustycket och köra flödet rakt upp...
                                Jag har gjort som du sa och tagit bort utblåsmunstycket, det blev bättre . Karet är bara 30cm högt och filtret sitter på botten (på sanden) så de går inte att sänka mer, det blir säkert bra som det funkar nu - tacksam för hjälpen

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...