147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av åheim

    ok pga av den dubbla filtermassa så skulle jag välja den, dumt att snåla, i ett litet nano så vill man nog ha den med 1 svamp så det inte tar för mycket plats men 54L är ju inte så pyttelitet
    Jag tänker inte snåla, jag betäller det dubbla. 54 liter är ett stort nano

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Med anledning av det jag läste i en tråd alldeles nyss om att låta naturen styra utvecklingen lite grann i sitt akvarium tycker jag är en mycket stimulerande metod! Jag får inte ut så mycket av klinisk rena och hårt scapade kar, det känns lite livlöst på nåt sätt. Jag gillar mulm på botten och många typer av alger och en miljö som lever sitt eget liv.

      Mitt akvarium tex har yngelgömmor lite överallt i form av mossa på botten och riccia fluitans (iofs också en typ av mossa) på ytan och även cladophora som spritt sig över botten. Mina luftdrivna svampfilter möjliggör den här känsliga miljön, så att allt att inte far runt i akvariet som en tornado, vanliga pumpar var omöjligt. Den enda filtrering jag är ute efter är extra hjälp med biologisk rening och en försiktig rörelse och syresättning och det levererar dem verkligen!
      Jag har funnit min väg bort från det eviga ommöblerandet och jag älskar mina akvarier, och det var ovanligt för typ 10 år sen!

      Ett litet klipp på roliga platy
      https://www.youtube.com/watch?v=cmZf...ature=youtu.be
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Det ser ut som dina platy har kul , vad har du mer för invånare i dina kar?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Ja du... i det här karet är det två stim med pansarmal, metall och fläckig, ett litet stim med otocinclus sen som sagt kaosmånga platy och ett annat med neocaridina yellow, glastetra, kardinaltetra, glödtetra, kolglödstetra och det var allt tror jag....
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ett utav forumets finaste och välfungerande akvarier. Inredningen och hur det vuxit fram på egen hand under flera år är imponerande. Ser dessutom bra mycket större ut, tack vare dess utformning på 70*70, än de 140 liter det faktiskt "bara" är på. Snyggt

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Gillar ditt kar! Platys är roliga fiskar; som undervattenslabradorer typ

              Kommentar

              • Selafiel
                • June 2020
                • 137

                Habegär på det karet.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Tack för trevlig respons
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • cambru

                    • September 2008
                    • 209

                    Dina platys har en fantastisk färg!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj åheim!
                      Sköna bilder och filmer! Som alltid; Toppsuff!

                      Jag har en liten fråga till dig om luftpumpar.
                      Jag använder alltid (förutom de svunna Rena-dagarna ) EHEIM-luftpumpar när jag kör luftdrivna svampfilter. Dessa är effektiva och tysta tycker jag.
                      Jag planerar att köra ett antal rejäla svampfilter i kommande projekt och undrar om du känner till och kan rekommendera någon stöddig pump som kan driva fyra till fem svampfilter?
                      Jag kan ju alltid konsultera boysen nere i Z-shopen, men du har ju fantastisk kunskap, och har testat diverse pumpar - så jag tar en liten lat genväg och kollar med dig.
                      Ha det gôtt!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Morsning Mats! Jag gillar också eheims luftpumpar, tysta och effektiva, men 400.an tycker jag dock låter lite för mycket. Nu behöver du lite mer drag och en aqua forte v-10 tror jag passar utmärkt till ditt kommande kar och den låter inte mer än eheim 200 men leverar väldigt bra! kommer komplett med 4 vägsfördelare så vill du ha fem filter så får du grenkoppla lite. Ska med intresse följa din uppstart av den nya burken Länk till pumpen: https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/
                        Och kul att du diggar min burk
                        Senast redigerad av åheim; 27 July 2020, 00:19.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Stort Tack, åheim, att du tog dig tid med detta.
                          Den pumpen ser ut att bli perfekt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Jag tror du kommer gilla den där pumpen skarp Kul att du ska köra lite svampfilter i den nya burken för det ger ju möjlighet till en massa smått liv som kan samexistera och skapa en microfauna. Det är mycket svårare att få till stånd om man köra starka motorpumpar för det har de små varelserna svårt att leva med, dem vill ha det lugnt och stilla, som jag med mina akvarier Kör så det ryker nu Mats !
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag tror du kommer gilla den där pumpen skarp Kul att du ska köra lite svampfilter i den nya burken för det ger ju möjlighet till en massa smått liv som kan samexistera och skapa en microfauna. Det är mycket svårare att få till stånd om man köra starka motorpumpar för det har de små varelserna svårt att leva med, dem vill ha det lugnt och stilla, som jag med mina akvarier Kör så det ryker nu Mats !
                              Japp, det är just så jag har resonerat.
                              Det blir ju liksom två mindre kar bredvid varandra, ett 720 och ett 540.
                              I 720-baljan har jag tänkt mig att den lilla gruppen ”goldnuggar”, skall få hänga med, tillsammans med de 30-40 Panda-corysar som finns nu.
                              Till detta tänker jag mig ett enormt stim med Kolglödstetror och lite fina levandefödare, typ Platy. Där får det liksom stanna just nu, för jag funderar även på att dra ner en mängd räkor av olika sorter - som får blanda sig hur de vill.
                              I detta scenario känns det som att luftdrivna svampfilter blir optimalt.
                              I 540-burken har jag en vision om att skapa en förjävla häftig stenmiljö och köra Sulawesi Kardinalräkor.
                              Även där blir det perfekt med luftdrivna svampfilter.
                              Så, den där pumpen du rekommenderade tror jag att jag går åstad och beställer hem - stort tack för det tipset!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Sure thing Det låter ju skitroligt det där (kolglödstetra är en klar favorit för mig!)
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...