147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    1 månad senare.... mossan är flyttad till det tänkta karet där den ska få täcka stora delar av botten men det går låååångsamt men om nåt år så kanske? Får inte vara mycket cirkulation för då ligger inte mossan still. Räkorna funkar superbra med tetrorna så det är skönt. Har rensat bort 95% av min cryptocoryne, som helt hade tagit över botten.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av åheim
      Nu va det länge sen nåt nytt har hamnat i mitt 180Liters så härom dagen köpte jag 10 små räkor, det blev neo red fire, för det var ganska tomt i butiken och jag ville ha nån räka som hade en färg som skulle göra att jag kunde se dem i karet... Ja pyttsan i 5 min kunde jag se dem sen har jag lyckats lokalisera nån enstaka! Ja det var 500 bortkastade kronor OM dem inte mot förfodan avlar av sig nåt kopiöst se det blir nått hundratal, för då ska man väl kunna se dem utan att behöva kräla runt akvariet för att få en glimt av nån liten stackare
      https://www.youtube.com/watch?v=FIlgDxgSqGM
      Nu har räkorna aklimatiserat sig i två månader och dem har dubblerat sin storlek och dem håller sig inte gömnda, vilket kan vara vanligt om dem går tillsammans med fiskar. Jag har nyligen köpt lite foder som innehåller ämnen som dem kan vara till hjälp för deras skalömsning. Dem är inte särskilt sociala så dem sprider gärna ut sig i hela karet och jag brukar bara kunna se 2-5st vid ett tillfälle för dem är experter på att "försvinna". Min växt "bolbitis heudelottii" och flame mossan fungerar bra och växer långsamt, som jag uppskattar, jag gillar inte att hålla på att rensa och trimma växter!
      Här kan man också se hur snäckorna börjar växa i antal och dem är perfekta att ha i karet som indikatorer på om utfodringen är lagom och nu säger dem mig att jag ska minska utfodringen.
      Vilket ynnest det är att ha möjligheten att kunna ha dem här livsmiljöerna i vardagsrummet och kunna följa dem från soffan! (och varför sätta javamossa på grenarna när man kan få en underbar algmatta alldeles av sig självt)


      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
      Senast redigerad av åheim; 30 September 2019, 12:48.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        I dina texter finns ofta nyttig information. Hoppas folk läser i din tråd och snappar upp lärdomarna som nämns. Men även mer erfarna kan få "ja så var det ju"-påminnelser.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Va kul respons ICC! Jag skriver gärna om mina upplevelser och tidpunkter när jag gjort saker i karet för då kan jag gå tillbaka och se om jag ändrat uppfattning om vissa saker eller när jag skaffade vissa djur eller växter och följa utveckligen osv. Sen om någon "tar in" något som verkar logiskt eller intressant så är det ju super!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Vad duktig du är på att filma räkorna så nära, inte det minsta skakigt

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Haha nu är du snäll, eller var du kanske ironisk? Tycker jag far o flänger otroligt med kameran YT var bättre förr för då fanns det en funktion där man kunde ta bort alla skakningar och även justera ljus och färg!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av åheim
                Haha nu är du snäll, eller var du kanske ironisk? Tycker jag far o flänger otroligt med kameran YT var bättre förr för då fanns det en funktion där man kunde ta bort alla skakningar och även justera ljus och färg!
                Jag menar det, jag är snäll .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Lite uppdate bara med en nytagen video.. men så fort jag klickar på videon så försvinner den från inlägget??? Fattar ingenting.






                  Senast redigerad av åheim; 28 November 2019, 18:14.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Lite uppdate bara med en nytagen video.. men så fort jag klickar på videon så försvinner den från inlägget??? Fattar ingenting.






                    https://www.youtube.com/watch?v=dMqmTHUc5io
                    Japp, den bara försvinner!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Tror det är nån ändring från youtube MEN man högerklickar på filmen och väljer "öpnna länk i ny flik" så funkar det!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Samma för mig. Klickar jag på videon så är den plötsligt borta, men högerklick, öppna så funkar det fint.
                        Fint akvarium med skönt lugn, jaja Platyna är lite ivriga, men annars härlig miljö och smakfullt inrett. Gillar öppna akvarium starkt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ja då är man ledig idag och går upp vid 10 och sätter sig i soffan med en kaffe och det ena karet har inte hunnit tändas än och ser ändå va...? vad lite vatten det är, har det avdunstat sååå mycket?? Då går jag fram och plask säger det om fötterna Då visar det sig att vadden jag lagt i hang on filtret (ryggsäckfilter) har orsakat att filtret flödar över och ganska exakt 25L har hunnit rinna ut på golvet och vägg och elkontakter! Uppjagad Ska jag dra ur kontakterna ur skarvdosan och får då en regäl skjuts av ström i mig och strömmen går... Puttar undan soffan i panik och drar omkull hyllor med hundratals cd skivor och kaoset är ett faktum!! Jaja fick ut ett gäng handukar och fått ordning på grejerna nu och får väl vänta och se om det blir några permanenta skador på golvet!
                          Även om det var mitt fel att filtret rann över så tänker jag bara köra filtrering inuti karet hädan efter, för jag kan inte lita på mig själv och även den mänskliga faktorn!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Men jädrar vad jobbigt! Och läskigt med stöten. Hoppas golvet klarade sig okej ändå.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Oj oj... vi får glädjas åt att du överlevde stöten som kunde slutat illa!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Fy så otäck med stöten, det hade ju kunnat gå riktigt illa. Hur har det gått med golvet?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...