147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av ICC
    Det här karet är ditt lilla skötebarn va Åheim? I så fall kan jag förstår det. Du har fått till ett speciellt livs-samhälle där i. Av minnes nyfikenhet gick jag tillbaka till din trådstart och inser att det snart är 7 år sen du limma detta karet. Minnas att jag läste om det då, men inte att det var så länge som 7 år sedan.
    Gillar i alla fall ditt kar och inredning, väldigt mysigt.
    Tack ICC för dem snälla orden! Jo det är helt klart mitt favoritkar, det har haft mitt fulla intresse under alla år och jag tror det beror på formen på det, det är ju kubformat och fiskarna simmar då i 3D istället för bara fram och tillbaka. Det är också jättekul att inreda eftersom det är öppet för många olika scapes, fast iofs är jag inte så mycket för scapes utan tycker det är kul att låta karet ta sig i sin egen riktning, med lite uppstartshjälp från mig då förstås. Jag blev överförtjust när jag upptäckte min koloni med märlkräftor, där många skulle skrikit rakt ut men jag vårdar dem ömt !
    Jag kör ju en jätteanubias i karet och den växter långsamt men den kräver absolut ingenting och växter sig gigantisk och den fyller ensam upp hela karet (och bildar en perfekt "skog" för fiskarna), förutom lite cryptocoryne och mossa.







    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Vilka fina filmer och vackra akvarier!
      Tack Linda !
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ursprungligen postat av åheim
        Nu va det länge sen nåt nytt har hamnat i mitt 180Liters så härom dagen köpte jag 10 små räkor, det blev neo red fire, för det var ganska tomt i butiken och jag ville ha nån räka som hade en färg som skulle göra att jag kunde se dem i karet... Ja pyttsan i 5 min kunde jag se dem sen har jag lyckats lokalisera nån enstaka! Ja det var 500 bortkastade kronor OM dem inte mot förfodan avlar av sig nåt kopiöst se det blir nått hundratal, för då ska man väl kunna se dem utan att behöva kräla runt akvariet för att få en glimt av nån liten stackare
        https://www.youtube.com/watch?v=FIlgDxgSqGM
        Drömmen slog in Efter att jag varit bortrest en vecka så kommer jag hem och till min förtjusning så sitter så gott som alla räkor på mina stora anubiasblad högst upp i karet och dem lyser illröda och fina och där uppehåller dem sig hela dagarna i stort sett. I början höll dem sig bara på botten där dem gömnde sig och några av mina glastetror gjorde seriösa utfall för att nypa dem, men dem lyckades inte,,, hi hi! Nu är i alla fall tetrorna inte längre intresserade av räkorna, för dem har nog insett att dem är svåra att fånga och även för stora för att få in i munnen! Det är ett jättetrevligt tillskott till karet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad roligt att höra att räkorna vågar sig fram!

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ursprungligen postat av åheim
            Tack ICC för dem snälla orden! Jo det är helt klart mitt favoritkar, det har haft mitt fulla intresse under alla år och jag tror det beror på formen på det, det är ju kubformat och fiskarna simmar då i 3D istället för bara fram och tillbaka. Det är också jättekul att inreda eftersom det är öppet för många olika scapes, fast iofs är jag inte så mycket för scapes utan tycker det är kul att låta karet ta sig i sin egen riktning, med lite uppstartshjälp från mig då förstås. Jag blev överförtjust när jag upptäckte min koloni med märlkräftor, där många skulle skrikit rakt ut men jag vårdar dem ömt !
            Jag kör ju en jätteanubias i karet och den växter långsamt men den kräver absolut ingenting och växter sig gigantisk och den fyller ensam upp hela karet (och bildar en perfekt "skog" för fiskarna), förutom lite cryptocoryne och mossa.
            Misstänkte att mina funderingar skulle besannas

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Det är ett tag som jag velat ha en växt som jag blev förtjust i när jag kollade på aquarium co-op och hans tank med en stor kulfisk. Den var otroligt grön och som en stor buske som svävade. Tillslut kunde jag komma fram till att det var en Bolbitis Heudelotii och la en beställning när den råkade dyka upp på Shrimp.se. Beställde även lite mossa som vill jag ska få sväva runt på botten och ge skydd till räkor och yngel och ville prova nåt annat än java så det blev flame mossa för den tror jag kan bli riktigt bra! Bolbiti blir tydligen väldigt stor men jag ska testa hur det funkar...

              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Kul. Jag har bara provat Bolbitis i mitt diskuskar men där pallade den inte värmen tror jag.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Kul. Jag har bara provat Bolbitis i mitt diskuskar men där pallade den inte värmen tror jag.
                  Nä jag är lite fundersam hur den ska funka hos mig också... Javaormbunke funkar absolut inte i mitt vatten och bolbitis har samma typ av rotstock och heter ju också glasormbunke så vi får se.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Vart bor du? Eller snarare vad får du ditt vatten ifrån?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Det är kommunalt vatten i Uppsala...
                      Det har ju blivit mycket mjukare än när jag började hobbyn, nu är totalhårdheten ca 10 och Kh ca 6, Ph ca 7,5 - 8. I mitt kar med lägre belastning lägger sig ph på 7 och i det högt belastade 6 - 6,5.
                      Senast redigerad av åheim; 23 August 2019, 11:50.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Diskuterade just nyss ytterfilter och varför jag inte använder dem, jag kör hangon filter och spongefilter i mina kar och många tvekar nog (jag med förr om åren) om spongefilter är effektiva och tänkte bara illustrera hur effektivt det är (det här visar förstås bara den mekaniska effektiviteten).
                        Jag kramade ur ett förfilter från mitt hangon filter och kan lova att det blev riktig chokladmjölk i hinken, sen la jag i ett av mina nya spongefilter som jag tänkte boosta lite innan det sätts i karet och 5 minuter senare har den rensat hinken totalt på all flytande smuts.

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Jag kör precis sådana i två kar och håller med att de är fina grejjer! Och i räkkar är de ju oslagbara.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Aah härligt! Jag fick upp ögonen när jag kollade aquarium co-op där han pratade filtrering, den killen kan snacka whoooow två timmar non stop.Han kör mest spongefilter och han gillar dem verkligen och han kunde ha 500 kardinaltetror i en tank och förlita sig till ett spongefilter (han har en butik i washington och en webb butik samt lite uppfödning därav 500 tetror)!
                            Fördelarna och enkelheten är ju inspirerande, ingen filterbehållare eller motor som behöver rengöras. Inga fästanordningar. Inget levande kan fastna eller åka in i filtret. Sätta den i akvariet är easy peasy. bara att hålla den i luftslangen och släppa ner den bakom nån växt eller rot, om man inte vill se den, sen bara lyfta upp den efter ett par månader och krama ur den i en hink sen tillbaka med den... kan det bli bättre?

                            Jag vet att 2 spongefilter skulle klara av mina 100+ fiskar men jag kör ändå versamax hangon också för att jag har den och gillar den och lite extra cirkulation i ett så pass belastat kar är aldrig fel.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Och har man många akvarium kan man driva många spongefilter men hjälp av EN stor luftpump och därmed få ner elförbrukningen.
                              Delar helt klart ert resonemang ovan.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                4 Dagar senare så har mossan tagir sig bra.

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...