147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Vilka härliga akvarier! Och glastetrorna är ju hur vackra som helst.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Nu har jag kört mina luftdrivna spongefilter i mina akvarier en ganska lång tid och jag rör ingenting i karet, bara vattenbyten, och karen får utvecklas på egen hand och jag följer bara med. Det har växt till sig stora grupper med små kräftdjur och de drar sig i huvudsak till filtret och jag har aldrig vart med om den här utvecklingen med andra filterlösningar i karet där de troligen fastnar i nån filterbehållare eller åker genom impellern... Jag är så rädd om dem så till den grad att det är ett helsike att skölja ur filtersvamparna för jag hittar alltid ett gäng i hinken sen... de åker självklart tillbaka i karet. Jag har ett 20-tal pansarmalar och undrar om dem lyckas nypa några för kräftdjuren håller sig på botten och jag ser dem egentligen aldrig, bara när jag kollar nåt filter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Kul!
        Jag har också pyttesmå kräftdjur i mina kar, men de visar sig nästan bara där det inte finns fisk. Får dem alltid i räkburkarna!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Grymt snyggt....otrolig stämning, känns verkligen mästerligt inrett

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Åheim, har du tagit ur dina luftdrivna filter, och ersatt dem med Aquael?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Yes vill ändra lite
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Fångade en fin upplevelse av karet när en av två lysramper slog av för natten. Ljuset faller så kittlande och magiskt så jag greppade mobilen från soffan och filmade en snutt
                     
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Håller med, såg vackert ut. Nästan som en lagun i det där Platy akvariet.
                      En fråga om det andra akvariet, i filmen andra hälft. Jag gillar roten, letar efter något liknade till mitt ena 540 liters. Är det en köpt "Mangrowerot" eller är det en rot tagen från svensk natur? Träslag? För mig ser det ut som rotsystemet från ett mindre träd.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Tjena ICC de där rötterna är redmoor och dem är ju trevliga att inreda med eftersom de inte är tunga och klumpformade som ofta mangrove är. Kan vara svårt att hitta 1 perfekt redmoor men då plockar man ihop ett gäng och bygger pussel De har ju för det mesta flytkraft inledningsvis men jag brukar vilja inreda dem stående, så det känns som de kommer uppifrån och ner i karet.
                        Senast redigerad av åheim; 27 March 2018, 09:50.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Jag gillar också redmoor. Har blandat i mitt diskuskar men ångrar att jag inte körde med endast redmoor. Mina mangrove är så grymt tunga och mjuknar mer på ytan än redmoor.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Tack för svaret. Jag är helt med på vad du menar. Tyckte dock de såg lite grova ut för att vara Redmoor. Min plan är att finna ett träd med rotsystem, där roten delvis står över en BTN-modul jag limmat i botten. Stammen önskar jag finna med diametern ca 100-150mm. Den skall gå upp och bryta vattenlinjen. Kanske jag urholkar toppen en aning varpå jag planterar vattenfikus, fredskalla, gullranka eller liknade växt.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Wow, låter grymt...

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Så vackra dina akvarium är.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...