147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ja nu är den värsta värmeböljan avklarad och fisken har klarat av en temp som varit och slickat runt 30gr i ett par veckor. Det som tagit stryk är mina flytväxter som gulnat och tynat bort. Droppfiltret på det första karet i videon har ju sörjt för en god syresättning av det varma vattnet och säkert varit till stor glädje för invånarna!

    Det andra karet men bakgrundsfilter har ju inte samma syresättning så där finns tillfälligt lite extra cirkulation i form av en streampump som rör om ytan ganska rejält och även där är det bara flytväxten som tar stryk... Det tuffar på fint i båda karen och håller mig arbetslös förutom lite vattenbyten och fönsterputs

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av åheim; 04 August 2014, 21:43.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      EDIT: 4 aug.
      Pytsan, värmeböljan bara stegrar 32 grader i ena karet idag... ökat cirkulationen ytterligare med 1000L/t i det andra karet som är öppet ligger på 29! Men jag är inte orolig för alla fiskar visar upp ett ypperligt välmående och färgar ut fint (Garra rufan i ena karet har ju för dem en ganska trivsam temp)
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Kollade nyligen i en kanske bekant tråd om nåt 3000 liters... Såg ett filmklipp där med en jädrigt snygg mulmig botten och kollade genast hur mycket mulm det var i mitt kar just nu och det var ju inte riktigt i samma klass, har för mycket cirkulation och sen några garra rufa som badar runt i den och virvlar upp den Men lite finns där ändå https://www.youtube.com/watch?v=4cibbv679j0
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Sesådärja! Ser trollskt och härligt ut. Där har du en fin grogrund för diverse organismer som främjar fiskarnas imunsystem och fortsatta trivsel. Fint som snus det där, Åheim!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Thaaanks Mats! Ditt projekt, blir det också ett "hands off" akvarium med massa go mulm och alger? Kom på att det var ju en dum fråga, hur sjutton ska du ta dig ner i den jättebaljan och möblera om och slamsuga... Jag fortsätter att titta in i din tråd då och då så man inte missar nåt och se om det skett några framsteg
            Senast redigerad av åheim; 13 September 2014, 11:13.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av åheim
              Thaaanks Mats! Ditt projekt, blir det också ett "hands off" akvarium med massa go mulm och alger? Kom på att det var ju en dum fråga, hur sjutton ska du ta dig ner i den jättebaljan och möblera om och slamsuga... Jag fortsätter att titta in i din tråd då och då så man inte missar nåt och se om det skett några framsteg
              Tyvärr är det ju så att diverse projekt tar längre tid än vad man tänker sig.
              Hade jag varit duktig på att bygga lite mer, skall vi säga, avancerade grejer - mitt nya kar är ju trots sin enkla konstruktion, belamrat med massor av finsnickeridetaljer som måste till för att hålla allt på plats, och framför allt hålla tätt - så hade burken varit igång idag.
              Nu är det så att jag får anpassa mig till min bygghjälpspolare och den tid han har, och vi pysslar dessutom med en hel del andra grejer gemensamt. Men, som jag har babblat om i olika trådar, karet är på gång - men det dröjer ännu en tid.
              Jag har ju samlat på mig en hel del riktigt fina, stora inredningsdetaljer (finns bilder i min tråd) men har också planer på några riktigt delikata inredningstankar som inbegriper många mindre, långa, sirliga rot- och grendetaljer där jag kommer att blanda rotdelarna med stenpartier.
              Det blir så att jag får ha två trappstegar, en utanför och en inne i karet när jag sätter inredningen. Först kommer jag att fylla karet med vatten och låta det stå fyllt några veckor, så att jag blir bombsäker på att det håller tätt. Sedan torrlägger jag karet och startar inredningsprocessen.
              Min tanke är att helt och hållet göra klar inredningen innan vattnet fylls på. När detta är gjort får karet stå till sig (med vatten och inredning) och så kan man börja fundera på smådetaljer, flytta runt lite inredning, strama åt, ta bort, lägga till o.s.v.
              Det blir med andra ord en hel del tömmande och påfyllande av vatten under inredningsperioden.
              Och, ja, det blir ett "hands off"-kar, med mulm, alger, blad, pinnar och småkvistar. Jag kommer givetvis också att avstå all form av kemikalier, gödning och annat. Det blir fritt fram för diverse mikroorganismer för både större och mindre ciklider, malar och tetror att äta av och att låta bygga upp sina egna imunsystem i symbios med.
              Att rensa sådant man inte vill ha i karet måste ju också gå att göra, och då finns det två metoder att använda sig av; att helt enkelt kliva i karet och göra vissa sysslor, och att montera en hävert på ett stadigt skaft och stå på utsidan och "peka" med slangen på de ställen som man vill "städa".

              Ja, du får la kika in imin tråd lite titt som tätt, där råder stiltje just nu, men inom en inte allt för avlägsen framtid skall det väl dra igång med nya inlägg, bilder och filmer.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Det kan du lita på att jag ser fram emot Mats! Jag är en otålig själ och skulle aldrig kunna vänta på att få sätta igång men det ska bli überkul när du väl sätter in spurten och grejerna börjar ta form, du måste lova att ösa på med bilder och klipp, för vi är många som aldrig får vara med om att dra igång ett kar av den här kalibern och då är det kul att iallafall hänga med i tankar och olika problemlösningar!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det kan du lita på att jag ser fram emot Mats! Jag är en otålig själ och skulle aldrig kunna vänta på att få sätta igång men det ska bli überkul när du väl sätter in spurten och grejerna börjar ta form, du måste lova att ösa på med bilder och klipp, för vi är många som aldrig får vara med om att dra igång ett kar av den här kalibern och då är det kul att iallafall hänga med i tankar och olika problemlösningar!
                  Jag är också bitvis otålig, och det kliar i kroppen att få sätta igång. Men, det här projektet blir liksom min "avslutning", ett kar som jag tänker leva med så länge jag orkar - eller hur man nu skall uttycka sig..?
                  Det gör liksom inte mig något att det tar tid, det får puttra på i den takt det vill. När jag väl kommer till det stadie där inredning och, för all del, diverse problemlösningar infinner sig så blir det i vanlig ordning massor av bilder och filmer.
                  En grej som jag funderar på nu är belysning. Jag har tittat och kalkylerat på Maxspect-led-ramperna, men även på deras största system med olika moduler monterade på stag. Dyrt som bara den, men - vafan - det är lika bra att dra på med ordentliga grejer direkt. Bara den biten blir ju spännande att sätta tänderna i.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Bra tänkt där - ljuset är ju i stort sett avgörande för hur lockande karet kommer att se ut och personligen skulle jag inte belysa hela karet utan lämna lite mystiska områden runt kanterna men där det lyser ska det glittra Usch så hemskt när du säger att det är som en "avslutning".... nä det är början på nåt för det är väl så det är, hela tiden börjar något nytt, glaset är halvfullt som man säger
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Bra tänkt där - ljuset är ju i stort sett avgörande för hur lockande karet kommer att se ut och personligen skulle jag inte belysa hela karet utan lämna lite mystiska områden runt kanterna men där det lyser ska det glittra Usch så hemskt när du säger att det är som en "avslutning".... nä det är början på nåt för det är väl så det är, hela tiden börjar något nytt, glaset är halvfullt som man säger
                      Ja, maxspects stora system med moduler är riktigt lockande, det går ju att rikta dessa moduler i olika vinklar och på så sätt skapa "solstråleliknande" partier i karet - ljusa och mörka ställen - för att få ljusdynamik.
                      Givetvis är nya baljan en start av stora mått, men trots det en "avslutning" i och med att jag kommer att pyssla med detta kar under lång tid. Det blir sålunda inte så många "nyheter och inlägg" från min sida här på forumet (jag har ju tagit plats här nu i sju år, och det kan väl vara lagom med det), och det blir nog skönt för de flesta. Så jag puttrar på lite vid sidan om.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Äsch pyttsan du kommer att ha hur mycket som helst att tjöta om omkring det karet, hela tiden och jag tycker det är skitkul att du är inställd på att det här kommer få tuffa på lääänge länge, för nog har mr. Bryzell en tendens annars att "tröttna" ganska fort på sina projekt, eller? Jag har knappt rört mitt 147Liters sen uppstarten och det bjuder hela tiden på massor av roliga och spännande saker, det liksom ändrar sig lite hela tiden
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Äsch pyttsan du kommer att ha hur mycket som helst att tjöta om omkring det karet, hela tiden och jag tycker det är skitkul att du är inställd på att det här kommer få tuffa på lääänge länge, för nog har mr. Bryzell en tendens annars att "tröttna" ganska fort på sina projekt, eller? Jag har knappt rört mitt 147Liters sen uppstarten och det bjuder hela tiden på massor av roliga och spännande saker, det liksom ändrar sig lite hela tiden
                          Ja, jag har hört det där om att jag "tröttnar" på mina projekt snabbt, men det är inte riktigt sant. De gånger ett kar stängs av, har det blivit så av olika oförutsedda anledningar. Senast släckte jag 540-burken, vilket bar mig väldigt emot då jag gärna skulle haft det karet kvar. Nu stod det ivägen för det nya. Men, jag förstår varför man kanske uppfattar att jag "tröttnar", det har nog med att göra att så många kar varit igång under lång tid, och att det ibland händer att ett kar, så att säga, gjort sitt.
                          Det här är en av anledningarna till att jag nu tänker suga läääänge på det nya projektet - ett "avslutande" projekt som får bli spiken i kistan för min del, ett pensionärskar.
                          Sedan har du rätt i att jag kommer att babbla loss rejält i min tråd, med dom som är intresserade, men känner att jag tagit tillräckligt med plats i andras trådar!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ur slimlinen som satt i karet och stal utrymme och gav ett platt och trist intryck... nu är det luft i karet och fiskarna verkade en aning förvånade faktiskt över den nya ytan, -liksom va sjutton så här långt kom ja ju inte igår?? Nu ska en eller 2 rutor målas svarta bara, för det är så jääädra snyggt tycker jau

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ser toppenfint ut! Blir kanon med en svart bakgrund.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Riktigt fint
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...