147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

    hej hopp! Jag har i tråden "guds finger" i off topic beskrivit problemet med mina L.ocellaus och att jag planerade att limma ett större åt dem! Sagt och gort så limmade jag ett 70x70x30 (147L) och satte i en slimline. Det var lite pul men riktigt nöjd. Jag snålade på glaset och tog oslipade kanter, big misstake, kanterna är oerhört känsliga när de är oslipade och det var riktigt svettigt att slipa själv

    Här är karet limmat och klart:


    Med bakgrund:


    Sen var jag tvungen att ställa karet på något... Det fick bli lecablock och MDF skiva! Provade att måla blocken med vanlig färg först men det var döfött, blev sprayburkar istället, det blev billgare och oerhört mycket lättare. MFD skivan målade jag med slittålig golvfärg! Jag limmade också fast liggunderlag på toppskivan

    Resultat:


    Här är karet på plats och sista listen är på torken:


    Om några dgr så kommer jag starta upp det hela och lägger in nån bild på det färdiga akvariet
    Senast redigerad av åheim; 25 March 2014, 17:44.
    Viva Leo Buscaglia
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Sv: 147L snäcklekare

    Grymma mått på.det karet!

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Sv: 147L snäcklekare

      Hur stort kar hade du dom i innan?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Ursprungligen postat av Peter1904
        Hur stort kar hade du dom i innan?
        60xx30x30 (54L)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          147L snäcklekare

          Ursprungligen postat av åheim
          hej hopp! Jag har i tråden "guds finger" i off topic beskrivit problemet med mina L.ocellaus och att jag planerade att limma ett större åt dem! Sagt och gort så limmade jag ett 70x70x30 (147L) och satte i en slimline. Det var lite pul men riktigt nöjd. Jag snålade på glaset och tog oslipade kanter, big misstake, kanterna är oerhört känsliga när de är oslipade och det var riktigt svettigt att slipa själv

          Här är karet limmat och klart:


          Med bakgrund:


          Sen var jag tvungen att ställa karet på något... Det fick bli lecablock och MDF skiva! Provade att måla blocken med vanlig färg först men det var döfött, blev sprayburkar istället, det blev billgare och oerhört mycket lättare. MFD skivan målade jag med slittålig golvfärg! Jag limmade också fast liggunderlag på toppskivan

          Resultat:


          Här är karet på plats och sista listen är på torken:


          Om några dgr så kommer jag starta upp det hela och lägger in nån bild på det färdiga akvariet
          Sedärja!

          Det var inte illa pinkat, fruktansvärt fräcka mått!

          Jag går och är lite brydd här tack vare mina T-ciklider. Jag har absurda mängder av dem i ett standard 60 nu. Jag skall lätt byta upp mig nu, har du lust att bygga?

          Letar efter ett standard 150 tror jag, det borde passa perfekt på den lilla ytan jag har..



          Är det nervöst inför profyllning? Vad blir det för pump bakom bakgrunden?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Jäkla fräckt och snyggt akvariet blev! Väntar med spänning och se hur det blir. Hur har du tänkt bygga upp med inredning?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Sedärja!

              Det var inte illa pinkat, fruktansvärt fräcka mått!

              Jag går och är lite brydd här tack vare mina T-ciklider. Jag har absurda mängder av dem i ett standard 60 nu. Jag skall lätt byta upp mig nu, har du lust att bygga?

              Letar efter ett standard 150 tror jag, det borde passa perfekt på den lilla ytan jag har..



              Är det nervöst inför profyllning? Vad blir det för pump bakom bakgrunden?
              Tjaa, det är så lågt, skulle det vara ett 70 högt så hade nog pulsen gått upp en hel del vid provfyllningen Tack, visst är det fräcka mått Mathias, jag älskar djupet det ger Åkte runt innan bygget och kollade in kar med stor bottenyta, men då var de ju alla så jäkla höga och hur kul är det med snäcklekare som bara är vid botten, waste of space...
              Bygga var enda vägen och det blev bra mycket kostsammare att bygga än vad jag budgeterat kan jag säga. Men bygg Mathias, det ger fler dimensioner till hobbyn (själv tänker jag ta lite semester från byggandet Puh!) Vad har du för T- ciklider förresten?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                147L snäcklekare

                Neolamprologus Multifasciatus

                Får jag hem ett större så blir det ett gäng Gracilis också
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  Jäkla fräckt och snyggt akvariet blev! Väntar med spänning och se hur det blir. Hur har du tänkt bygga upp med inredning?
                  Tack för det Inredningen blir ganska sparsmakad, L. ocellatus lever i öppna ytor med snäckskal så jag efterliknar det en del. Köpte lite mörk lavasten (för den är billig) men är tveksam... Den kommer skära sig mot den ljusa slimlinen, men de åker nog i till en början tills jag kommer över nån mer passande sten!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Neolamprologus Multifasciatus

                    Får jag hem ett större så blir det ett gäng Gracilis också
                    Ja det blir nog perfa Multisarna är ju lite snällare än mina tyranner!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      [QUOTE=åheim;1606125]Tack för det Inredningen blir ganska sparsmakad, L. ocellatus lever i öppna ytor med snäckskal så jag efterliknar det en del. Köpte lite mörk lavasten (för den är billig) men är tveksam... Den kommer skära sig mot den ljusa slimlinen, men de åker nog i till en början tills jag kommer över nån mer passande sten![/QUOTE

                      Ohhh, blir spännande detta. Tycker om akvarium med öppna ytor. Det som jag tycker är snyggt är om du hade tänkt ha blästersand så kör på natursten då, ser jäkligt bra ut och naturtroget! Fan blir sugen på att starta upp ett akvarium igen!
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        Sv: 147L snäcklekare

                        ser riktigt trevligt ut! har själv multifaciatus hemma men hade gärna haft en mycket större grupp och mycket större bottenyta.

                        är verkligen ställningen stabil? ser lite läskigt ut med leca-blocken på högkant.
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13109

                          #13
                          Ursprungligen postat av macke_fisk
                          Tack för det Inredningen blir ganska sparsmakad, L. ocellatus lever i öppna ytor med snäckskal så jag efterliknar det en del. Köpte lite mörk lavasten (för den är billig) men är tveksam... Den kommer skära sig mot den ljusa slimlinen, men de åker nog i till en början tills jag kommer över nån mer passande sten![/QUOTE

                          Ohhh, blir spännande detta. Tycker om akvarium med öppna ytor. Det som jag tycker är snyggt är om du hade tänkt ha blästersand så kör på natursten då, ser jäkligt bra ut och naturtroget! Fan blir sugen på att starta upp ett akvarium igen!
                          jag skaffade en säck fin sand (ej blästersand) från biltema, säcken var vit så jag fick ingen uppfattning om hur den såg ut. Upptäckte sen att sanden var otroligt finkornig, den får istället komma till nytta om jag ska bygga ett timglas nångång Blev en säck fin rådasand istället. Vad menar du med natursten?
                          Senast redigerad av åheim; 24 August 2012, 00:03.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13109

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nasso
                            ser riktigt trevligt ut! har själv multifaciatus hemma men hade gärna haft en mycket större grupp och mycket större bottenyta.

                            är verkligen ställningen stabil? ser lite läskigt ut med leca-blocken på högkant.
                            Skenet bedrar, oj om du bara visste hur grymt stabil den är
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Vad blir det för pump bakom bakgrunden?
                              Jo det blir en aquael cirkulator 1000, tyst och kraftfull pump. Jag har förberett ett utblås med 2 grova utgångar på om det skulle bli stormigt så sanden yr
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...