147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #91
    Ursprungligen postat av Falconer
    Riktigt härlig burk du har där!
    Tack Falconer!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #92
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag är så imponerad åheim, hur du fått till din burk. Det som Mats ibland brukar prata om, att hitta ett djup i inredning, det har du ju verkligen lyckats med. Tycker också inredningens "bro" som går över inredningen och som skapar en skuggeffekt är en ren hit.
      Dessutom blir det faktiskt häftigt med relativt få fiskar i denna miljö. Förstår att det kräver ett rejält omtänk när man ska våga låta sitt kar "förfalla" till ett naturligare tillstånd där div. alger och annat blir en del av inredningen. Att lite låta naturen ta över och låta det få utveckla sig som det vill. Skitsnyggt och vilsamt är det. Nästan meditativt att se en lång filmsekvens över en så harmonisk vattenmiljö.
      Tack Bluewing, verkligen kul att du gillar det! Jag använder ofta det här karet när jag vill relaxa faktiskt. Då kan jag dra på lite sagan om ringen tracks och luta mig tillbaka med en kall öl eller ett glas Glenmorangie och bara njuta!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #93
        147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

        Ja med de tillbehören blir ju upplevelsen maximerad
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #94
          Julefrid i burkarna

          http://s32.photobucket.com/user/suka...0070d.mp4.html

          Jag har sen några månader endast drivit filter och akvarier med externa cirk.pumpar och en skön stillhet har infunnit sig, både för min egen del men också fisken verkar väldigt rogiven av den funna stillheten. Mitt senaste resonemang är att man kan öka trivseln och få ner stresspåslaget om man ser till att hålla ner ljudvolymen i karet och på det viset också minska sjukdom och ohälsa

          Nån som har en annan åsikt om det resonemanget?
          Senast redigerad av åheim; 27 December 2013, 16:39.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #95
            Ursprungligen postat av åheim
            http://s32.photobucket.com/user/suka...0070d.mp4.html

            Jag har sen några månader endast drivit filter och akvarier med externa cirk.pumpar och en skön stillhet har infunnit sig, både för min egen del men också fisken verkar väldigt rogiven av den funna stillheten. Mitt senaste resonemang är att man kan öka trivseln och få ner stresspåslaget om man ser till att hålla ner ljudvolymen i karet och på det viset också minska sjukdom och ohälsa

            Nån som har en annan åsikt om det resonemanget?
            Hej,
            Det första karet var ju otroligt coolt! Hade jag inte fått syn på en tandborste?? och en grind som speglade sig hade jag gissat att det var filmat in en flod i djungeln. Mkt bra! Måste bara få veta om tandborsten?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #96
              Uppdatering!
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Ursprungligen postat av åheim
                Flott!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #98
                  Tack o tack Mats Det börjar bli lite lummigare nu när cryptocorynen sprider sig allt mer i karet men det är med blandad förtjusning, jag vill egentligen ha minimalt med växter i den den här biotopen, men det är ju bara att riva bort så man ska väl inte klaga Den svarta neontetran är inte så dum tycker jag, riktigt snygg och verkar inte alls vara så känslig som vanliga neontetran.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Tack o tack Mats Det börjar bli lite lummigare nu när cryptocorynen sprider sig allt mer i karet men det är med blandad förtjusning, jag vill egentligen ha minimalt med växter i den den här biotopen, men det är ju bara att riva bort så man ska väl inte klaga Den svarta neontetran är inte så dum tycker jag, riktigt snygg och verkar inte alls vara så känslig som vanliga neontetran.
                    Nä, hellre att vara i situationen att behöva rensa bort växter - istället för tvärtom!
                    Det ser för jädra gôtt i burken, och de svarta neonerna är verkligen vrålsnygga. Jag skjulle nog kunna tänka mig en stöddig grupp sådana till ett kommande projekt som jag har på gång - kan nog kontrastera fint gentemot en grupp Diamanttetror som jag har planer på också.
                    Som sagt, härlig film på härligt kar!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      .... Ja en liten söndagsfilm tänkte jag kunde vara trevligt så här till kvällningen, två sydamerikainspirerade kar blir det! (den flytande svärdplantan tycker jag är riktigt tjusigt röd)

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Det är en ögonöppnare och ger lite perspektiv på sitt kar när man ser det i ett filmklipp Nu insåg jag hur jädra eländig den gröna slangen verkligen var.... Den åkte ut direkt och nu sitter det en grå/brun istället och vilken skillnad det blev.

                        Vill nämna ett par ord om den resun king 1A cirk.pump (230kr) som jag fick för mig att prova i den här filterkonstellationen. Den är på 700L precis som min hydor seltz L20 men den ger markant mer flöde upp till filtret! Den är faktiskt så jäkla bra och den absolut tystaste pumpen jag någonsin lagt vantarna på, den slår allt! (tystare än lilla eheim compact 300) Jag kommer köra med dessa i framtida projekt!
                        Senast redigerad av åheim; 09 March 2014, 23:37.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Det verkar va en billig och bra pump. Sånt gillas skarpt

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Det verkar va en billig och bra pump. Sånt gillas skarpt
                            Ja det är kul när man hittar billiga grejer som funkar långt över förväntan! Jag har snackat med butiken och dem skulle återkomma när de kollat upp om de kan ta hem fler... Jag orkar inte hålla på och registrera mig överallt och guldfisken och pwss har ju inte det här märket Men jag ska prata med Sussie på pwss om dem inte ska kolla över om den skulle passa i sortimentet.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Fredagsfilm!

                              Ja om alla skulle dra till med en fredagsfilm så skulle det bli hålligång på zoopet

                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                              ...Hopps, nu är det offentligt iallafall

                              O du Pia, dem "privata" filmerna lägger jag inte upp här...
                              Senast redigerad av åheim; 26 March 2014, 20:45.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, då får du inte visa privata filmer
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...