147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #76
    Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #77
      Riktigt härligt akvarium och en fin film åheim

      Trevligt att så många på Zoopet är inne på "back to nature-looken"
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #78
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?
        Tack så mycket PiaJo Jo men det är nog dax att lägga ner nu. Tråden startade jag för att dokumentera bygget av karet och bänken. Sen skulle det bli snäcklekare för hela slanten, men sen har det gått över till sydamerika med tiden och så här kommer jag behålla det för en lång lång tid Känns fel att posta här eftersom det är en "snäcklekartråd" egentligen och projektet är ju färdigt så att säga.

        Händer det något i mitt sydamerika framöver som jag känner att jag vill ta upp eller dokumentera så tar jag det i en annan kategori och kanske hamnar nåt under "foto och film" Over and out/ Åheim
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #79
          Varför inte bara döpa om tråden. Ett projekt kan ju spreta åt många olika håll
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #80
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!
            Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #81
              Ursprungligen postat av åheim
              Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!
              Det är lite det som är vitsen med ett sådant här forum; att fota, filma och dela med sig av sina små projekt - att, om man har lite flyt, kanske kunna inspirera andra att fundera, känna och skapa saker som man initialt kanske inte hade tänkt sig. Nu var det din tur att få mig och andra att bli ordentligt sugna att fortsätta - detta med bilder och filmer på ditt fina kar!

              Jag håller med Kjell; döp om tråden och bara fortsätt!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #82
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Riktigt härligt akvarium och en fin film åheim

                Trevligt att så många på Zoopet är inne på "back to nature-looken"
                Tack Kjell, vad kul att höra! Ja det är superkul att intresset för det "naturliga" har spridit sig!! Och mångas och min egen utveckling bygger till stor del på möjligheten att dela med sig här på Zoopet! Så tack Kjell

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Varför inte bara döpa om tråden. Ett projekt kan ju spreta åt många olika håll
                Mhmm, kan man göra så. Hur bär man sig åt då?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #83
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Mhmm, kan man göra så. Hur bär man sig åt då?
                  Skicka ett PM till mig och tala om vad du vill att tråden skall döpas om till
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #84
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Skicka ett PM till mig och tala om vad du vill att tråden skall döpas om till
                    Nu har Kjell varit snäll och ändrat trådnamnet och nu känns det ok för mig att fortsätta posta saker här som rör mitt sydamerika akvarium Och det senaste nu är att jag får 3 fjärilshonor på tisdag så att mina 2 hanar får lite damsällskap De kan de behöva istället för att jaga livet ur varann och nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #85
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Nu har Kjell varit snäll och ändrat trådnamnet och nu känns det ok för mig att fortsätta posta saker här som rör mitt sydamerika akvarium Och det senaste nu är att jag får 3 fjärilshonor på tisdag så att mina 2 hanar får lite damsällskap De kan de behöva istället för att jaga livet ur varann och nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #86
                        Ursprungligen postat av åheim
                        nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!
                        Jag var snabbt framme med kameran men förhållandena var usla, fullt dagsljus och full zoom från 4 meters håll eftersom jag annars skulle riskera att avbryta dem, så det blev det som blev Den mer benmönstrade är "the underdog" i karet och jag trodde faktiskt han skulle ta hem det här den här gången, men han gav plötsligt upp en stund efter jag slutat filma... Ta en titt http://s32.photobucket.com/user/suka...5cdef.mp4.html
                        Senast redigerad av åheim; 11 May 2013, 22:03.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #87
                          Mina 2 fjärilshanar har ju under en tid bråkat en del om vilken som ska vara herre på täppan, samma hane har varje gång förlorat. Det har gått lite upp och ner med aggressiviteten mellan dem, men nu har jag upptäckt att i underläge kan de ha en strategi för att få lugn och ro och inte hela tiden bli jagade - när det helt enkelt funnit sig i att vara besegrade (iallafall tillsvidare)! Jag upptäckte nämligen för nån dag sen att den lägre stående hanen helt enkelt dragit tillbaka sina färger och är nu helt vit och den strategin gör den dominanta hanen lugn och han visar ingen aggressivitet överhuvudtaget längre och dem kan i lugn och ro glida runt tillsammans. http://www.youtube.com/watch?v=7NW40ZDD3cI

                          Ps. Jag kunde inte få de 3 fjärilshonorna som jag berställe och skulle fått igår eftersom leverantören inte kunde könsbestämma dem ordentligt - precis vad jag sa till butiken, men det skulle gå så bra så sa dem, ok då tänkte jag, bara jag får mina honor så är jag glad... Nu får jag försöka jaga reda på några själv.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #88
                            Tja då var det dax igen för en liten filmsnutt där harmonin mellan mina fjärilshanar fortfarande framskrider och den lägre hanen borde efter sin transformation kallas "gandalf the white"

                            Man kan också passa på att försöka tolka den fantastiska Fredmans Epistel N:0 72 av Bellman "Lämnad vid Zoopets Fohrum sent om en afton" - om man inte tidigare har lyssnat så där ordentligt

                            http://www.youtube.com/watch?v=tVovzXLjGFg Edit: Ska nämna att jag faktiskt börjat använda lite växtnäring i form av easy-life profito (billig och dryg komplett näring) för ett par veckor sen och nu märkt att mina cryptpcoryne börjat dra iväg lite på höjden, det gillar jag! Ser nu i efterhand också att jag skulle naturligtvis putsat rutorna INNAN jag filmade karet, shame on me

                            Här kan man även se uppdateringen av min köksburk på 26L med amazonastema: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149940



                            14/7
                            Funderar på att köra en liten streampump på 900L/tim för att få lite skönt flow i karet. Fjärilscikliderna tycks inte alls störas av det ökade flödet. Mot slutet av klippet kan man se skillnaden när jag kopplar in streamern. http://www.youtube.com/watch?v=n8rIMn6JPPU
                            Senast redigerad av åheim; 14 July 2013, 22:50.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Falconer
                              • November 2005
                              • 786

                              #89
                              Riktigt härlig burk du har där!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #90
                                Jag är så imponerad åheim, hur du fått till din burk. Det som Mats ibland brukar prata om, att hitta ett djup i inredning, det har du ju verkligen lyckats med. Tycker också inredningens "bro" som går över inredningen och som skapar en skuggeffekt är en ren hit.
                                Dessutom blir det faktiskt häftigt med relativt få fiskar i denna miljö. Förstår att det kräver ett rejält omtänk när man ska våga låta sitt kar "förfalla" till ett naturligare tillstånd där div. alger och annat blir en del av inredningen. Att lite låta naturen ta över och låta det få utveckla sig som det vill. Skitsnyggt och vilsamt är det. Nästan meditativt att se en lång filmsekvens över en så harmonisk vattenmiljö.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...