147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #61
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    En kollega och kamrat flyger ofta med flight 666, det är rätt fräckt Han är numer rektor på en gymnasieskola så det är lite unikt!
    Va, har han flugit med Maiden...Det är minst sagt unikt och få rektorer förunnat!!!
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag Russell-terriern heter Nicko för övrigt

    Nu ska jag låta bli att sabba tråden med musiksnack, jag har ju faktiskt konverterat till thrash-genren
    Musik är ok i alla trådar tycker jag men trasch vet jag inte, är det musik? Jag aldrig fattat den grejen faktiskt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #62
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja nu är camallanusen väck men det kostade 2 av mina 4 fjärilsciklider livet. Jag har nu tagit väck de 3 led-puckar som belyst karet ett tag, eftersom växterna, inte ens cryptocoryne eller anubias, kunde tillgodogöra sig det ljuset samt att jag var trött på den tråkiga "pissgula" tonen. Har istället färgat vattnet med lite torv och en hel del pinjebark på botten, för att få en lite dovare ton på vattnet och förstås lite humusämnen som alltid är till gagn för fjärilar och tetror! Kör nu aquarelle rör och växterna kan nu leva och frodas och en betydligt mer stimulerande atmosfär infinner sig.


      Med ett glas foot of africa i ena handen och mobilkameran i den andra och Maiden i bakgrunden så fick jag ihop en filmsnutt som får ge en liten inblick i hur resultet blev. (den som inte gillar Maiden, vem nu det skulle vara? rekomenderas att vrida ner volymen!)

      http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV02817_zps1f0f3f4d.mp4.html
      Lite uppdate. Jag rev upp en redmore rot ur ett annat kar och hiva över den i det här karet istället och tror det blev bra, får väl se vad jag tycker när jag sovit på saken och ser det med nya ögon imorgon.
      Nån som har en åsikt om skillnaden, bättre/sämre?
      I det här klippet fick stillheten råda http://www.youtube.com/watch?v=KAE96rkt1tc


      Nu vågade de sig fram och visa upp sige lite i allafall efter att jag varit och rivit lite i karet... http://www.youtube.com/watch?v=9ERdYolkHYQ
      Senast redigerad av åheim; 23 April 2013, 07:22.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #63
        Mycket fint!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #64
          Ursprungligen postat av Falconer
          Mycket fint!
          Tack, kul att du tycker om det!

          Om jag ska säga något själv om min inredning och tankar och målet omkring den så är det, att jag vill ha en tredimensionell feeling och att den ska vara så naturidentisk som jag bara kan få den.

          Många inreder genom att placera all inredning utefter bakrutan, det ger en väldigt platt känsla. Har man också för mycket inredning så att det bildar en vägg, så kan det också ge ett platt intryck.

          Jag tycker att det blir absolut bäst om man använder ytan ända från bakrutan fram till fronglaset men också höjden, men att man lämnar öppna stråk/partier som ger fri sikt ända längst bak i akvariet. På så sätt får du fram en väldig djupkänsla. Det bör kanske inte vara fullt av tex rötter vid frontglaset men någon rot är bra så att den ger en referens till avståndet mellan den och inredningen längst bak.

          Målet med inredningen är att jag ska kunna sitta och glo långa stunder utan att bli uttråkad och givetvis för att fisken ska färga ut, må bra och utöva ett naturligt beteende och jag gillar när det är så där murrigt så att man nästan kan förnimmas om en skogsdoft
          Senast redigerad av åheim; 22 April 2013, 17:32.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #65
            Ursprungligen postat av PiaJo


            och då får ditt kar vara en försökskanin så att jag vet om det funkar eller ej, du kan väl skriva hur det har gått om ett tag om inte jag hinner fråga först
            Och jag kan nu meddela att PINJEBARK ska absolut inte användas i ett akvarium!!! VARNING för pinjebark gott folk! (fast det kanske bara är jag som kan ge mig på att prova)

            Upptäckte nu efter ganska precis en vecka, att mina svarta neontetror liksom drev som löv och hade uppenbara problem med att hålla sig på rätt köl och ordentligt bleka.... Högst troligt att pinjebarken nu hade börjat utsöndra terpentin

            Sög ögonblickligen upp all bark i samband med ett stort vattenbyte och har nu kört i en ordentlig dos vattenberedningsmedel. Fiskarna fick tillbaka sina färger och verkar nyktra till lite smått!
            Nu har jag lärt mig en läxa till iallafall och förhoppningsvis så kostade det inga liv


            Uppdatering! Nu dagen efter så är faran helt avblåst, alla fiskar mår nu bra igen och färgar ut jättefint! Puh
            Senast redigerad av åheim; 26 April 2013, 20:01.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #66
              Vilken tur att du upptäckte det i tid åheim

              Mycket bra komponerat akvarium för övrigt, känns som man kan bli överraskad lite hela tiden med så mycket gömställen som finns där Och som du säger, ditt kar ser gigantiskt ut. Jag får nog ta och tänka till lite före jag sätter igång med mitt 250l..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #67
                Ursprungligen postat av Dopply
                Vilken tur att du upptäckte det i tid åheim

                Mycket bra komponerat akvarium för övrigt, känns som man kan bli överraskad lite hela tiden med så mycket gömställen som finns där Och som du säger, ditt kar ser gigantiskt ut. Jag får nog ta och tänka till lite före jag sätter igång med mitt 250l..
                Tack Dopply! Ja som tur var så såg jag det snabbt, för jag vet att de var ok bara ett par timmar tidigare när jag matade. Har nu fyllt ut med mer torv istället för jag SKA ha den där murriga tonen på karet
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #68
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Och jag kan nu meddela att PINJEBARK ska absolut inte användas i ett akvarium!!! VARNING för pinjebark gott folk! (fast det kanske bara är jag som kan ge mig på att prova)

                  Upptäckte nu efter ganska precis en vecka, att mina svarta neontetror liksom drev som löv och hade uppenbara problem med att hålla sig på rätt köl och ordentligt bleka.... Högst troligt att pinjebarken nu hade börjat utsöndra terpentin

                  Sög ögonblickligen upp all bark i samband med ett stort vattenbyte och har nu kört i en ordentlig dos vattenberedningsmedel. Fiskarna fick tillbaka sina färger och verkar nyktra till lite smått!
                  Nu har jag lärt mig en läxa till iallafall och förhoppningsvis så kostade det inga liv


                  Uppdatering! Nu dagen efter så är faran helt avblåst, alla fiskar mår nu bra igen och färgar ut jättefint! Puh
                  Ok, då skrivs detta upp på "integöraellertestalistan"!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #69
                    Fränt akvarium, ett typiskt "Zoopet-akvarium" - ala Pia, Mats och Inger.

                    Bra jobbat, jag får nog jobba lite med juwelkaret under morgondagen nu när jag blivit lite inspirerad
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #70
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Fränt akvarium, ett typiskt "Zoopet-akvarium" - ala Pia, Mats och Inger.
                      ja vi är ett litet gäng som verkligen diggar den "naturliga looken" här på zoopet och min upptäckt av att jag har en fascination för det naturliga kommer till viss del sprunget ur M. Bryzells kar! Även om jag inreder lite annorlunda så är ju naturen också annorlunda överallt
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Bra jobbat, jag får nog jobba lite med juwelkaret under morgondagen nu när jag blivit lite inspirerad
                      Tack Mathias och va kul om du fick lite roliga ideér, jag vet ju själv hur kul det är när nåt nytt dyker upp som väcker inredningslusten Och det handlar inte om att plagiera utan om att fånga känslan..
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #71
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ok, då skrivs detta upp på "integöraellertestalistan"!
                        Mhmm.. låter bra och kommer någon annan med idén att prova så får vi vara framme med pekfingret!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #72
                          147L sydamerika

                          Som avslutning av den här tråden lägger jag in en sista film. Där kan man se att tillslut allierade sig de 2 fjärilsciklid hanarna med varandra efter 1v intensivt jagande från den dominanta hanens sida och nu ser man dem tillsammans mest hela tiden. 2 sv. neontetror fick ordentliga skador från camallanusutbrottet och tog ingen mat, men jag lyckades få igång dem med cyclops och nu är de livskraftiga igen, men det syns skador på bakpartiets undersida, den observante kan nog peka ut dem i filmen. Karet rullar på bra nu och vad tiden lider så ska jag introducera några fjärilshonor till mina hanar så att de kan para ut sig. http://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #73
                            147L snäcklekare

                            Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

                            Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #74
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

                              Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...
                              Ja men då har du iallafall nåt roligt att se fram emot och kan gå och klura på det i bakhuvet och med tiden kanske kärleken svalnar litegrann så att du skrider till verket Jag har 3 kar igång men det är det här som fångar mitt intresse varje gång, blir liksom aldrig trött på det och dem andra karen går på autopilot Jag körde mycket löv i början men de multnar så snabbt och belastar vattnet men iofs hade jag inte eklöv, tror dem håller längre, sen har vi ju cattapa indian almond leaves, dem skulle vara trevliga att ha Men torven är iallafall viktigast och ovärdelig tycker jag...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #75
                                Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...