147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #46
    Ursprungligen postat av Falconer
    Fin balja!
    Vad har du för typ av kvistar i och hur har du lyckats hålla fjärilarna vid liv?
    Jo tackar Kvistarna är nå gammalt påskris jag vet inte från vad? Jo fjärilarna mår tipp topp och jag har en bakrund fylld med filtermatta och biobollar och karet är ordentligt inkört så det hoppas jag ska fixa skivan Har du upplevt problem med dem?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #47
      Nej har aldrig haft fjärilar. Läst så mycket dåligt om dom, men jag är väldans sugen på att prova nån gång. Såg vildfångade i butiken och det kliade i fingrarna men finns nog bra odlade också..bara att man ska hitta dom.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #48
        "147L sydamerika"

        Ursprungligen postat av åheim
        24/11-2012
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

        Nu har karet gottat till sig i nästan 3 månader och det har fungerat väldigt bra. Mina 4 fjärilar och 10 svarta neontetror mår prima. Jag öste i en hel del löv och de har nu brutits ner till mulm som fjärilarna gillar att böka runt i efter lite smått o gott och jag gillar att karet inte ser så "rent" ut.

        19/2-2013
        Senast redigerad av åheim; 19 February 2013, 01:35.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #49
          uppdatering

          Nu har mina fjärilar efter 5-6 försök till slut fått till det och fattat hur de ska göra för att få frisimmande yngel Den här gången såg jag aldrig några ägg men har tyckt att mitt lekpar har varit otroligt aggro några dagar och igår kväll förstod jag varför Dem huserar ynglen i en hålighet en bit upp i en rot och jag kan säga att föräldrarna har fullt upp med att hålla dem samlade! Vid matning blir det lite kaos och det är kul att se hur skickliga dem är att fånga både rymmande yngel och mat samtidigt och sen kunna skilja på vad dem ska svälja, men ynglen spottar dem mycket noggrant ut i krubban En svart neon fick en möjlighet där den kunnat smaska i sig ett yngel men den lät den faktiskt vara när den märke att den inte var ett granulatfoder... var det en släng av moderskänsla månntro
          Kul och nu får vi se om de klarar sig till till puberteten!

          Jag tog fram vad jag hade för tillfället för att dokumentera min upptäckt och med en sony ericsson så blir det som det blir... http://s32.photobucket.com/user/suka...210b6.mp4.html
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #50
            Camallanus...

            Igår kväll upptäckte jag till mitt förtret att 2 av mina svarta neonteror har ett massivt angrepp av inälvsmask, rund mask, camallanus eller vad den rätta benämningen är? Det hänger ut tunna röda maskar i rumpan på dem och har idag försökt få tag på rätt medicin. Ingen av butikerna hade någon men det skulle finnas nån från aquarium münster men var tydligen stoppad av djurvårdsverket. Fick råd om att vitlök i fodret skulle kunna verka positivt och få masken att släppa taget om fiskens tarmsystem. Nu har jag höjt tempen till 28gr och luftar vattnet extra med en syresten i filterdelen. Tillsatt en klyfta i lite fiskfoder och fryst in och även pressat en klyfta och lagt i ett glas vatten, och vattnet blev riktigt starkt faktiskt. Hällde i vitlöksvattnet i karet, vilket kanske inte fisken uppskattar helt men det får de tåla Nu återstår bara att hålla tummarna och se om masken släpper taget om värddjuret... 1dl salt åkte i också.

            31/3 Klarar 28,5gr riktigt bra. Fortsätter med mycket vitlök i maten. De 2 värst drabbade ser man inga maskar som sticker ut längre men rumpan är märkbart skadad.

            5/4 Har köpt Sera nematol från nätet och det ska fungera mot camallanus och jag börjar medicinera med det idag!
            Senast redigerad av åheim; 19 April 2013, 19:07.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #51
              Ja nu är camallanusen väck men det kostade 2 av mina 4 fjärilsciklider livet. Jag har nu tagit väck de 3 led-puckar som belyst karet ett tag, eftersom växterna, inte ens cryptocoryne eller anubias, kunde tillgodogöra sig det ljuset samt att jag var trött på den tråkiga "pissgula" tonen. Har istället färgat vattnet med lite torv och en hel del pinjebark på botten, för att få en lite dovare ton på vattnet och förstås lite humusämnen som alltid är till gagn för fjärilar och tetror! Kör nu aquarelle rör och växterna kan nu leva och frodas och en betydligt mer stimulerande atmosfär infinner sig.


              Med ett glas foot of africa i ena handen och mobilkameran i den andra och Maiden i bakgrunden så fick jag ihop en filmsnutt som får ge en liten inblick i hur resultet blev. (den som inte gillar Maiden, vem nu det skulle vara? rekomenderas att vrida ner volymen!)

              http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV02817_zps1f0f3f4d.mp4.html
              Senast redigerad av åheim; 20 April 2013, 15:21.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #52
                Ja, jag vred inte ner volymen, snarare tvärtom

                Pinjebark.. för att få dovare ton på vattnet och humusämnen? nu fick du mig att hoppa till i soffan hur och och vad för pinjebark, köper du det i blomsteraffären eller vad, berätta mera
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #53
                  Så. jag överlevde uppdateringen. Grymt mysigt kar du fått till åheim.

                  Ser att fiskarna diggar Maiden lika mycket som mig!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #54
                    147L snäcklekare

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja nu är camallanusen väck men det kostade 2 av mina 4 fjärilsciklider livet. Jag har nu tagit väck de 3 led-puckar som belyst karet ett tag, eftersom växterna, inte ens cryptocoryne eller anubias, kunde tillgodogöra sig det ljuset samt att jag var trött på den tråkiga "pissgula" tonen. Har istället färgat vattnet med lite torv och en hel del pinjebark på botten, för att få en lite dovare ton på vattnet och förstås lite humusämnen som alltid är till gagn för fjärilar och tetror! Kör nu aquarelle rör och växterna kan nu leva och frodas och en betydligt mer stimulerande atmosfär infinner sig.


                    Med ett glas foot of africa i ena handen och mobilkameran i den andra och Maiden i bakgrunden så fick jag ihop en filmsnutt som får ge en liten inblick i hur resultet blev. (den som inte gillar Maiden, vem nu det skulle vara? rekomenderas att vrida ner volymen!) http://s32.photobucket.com/user/suka...f3f4d.mp4.html
                    Min dotter heter Maiden i andranamn..

                    Sett dem 23 gånger, det och akvaristik är en helt ok kombo
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #55
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Ja, jag vred inte ner volymen, snarare tvärtom
                      Aah, du är en sån cool tjej

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Pinjebark.. för att få dovare ton på vattnet och humusämnen? nu fick du mig att hoppa till i soffan hur och och vad för pinjebark, köper du det i blomsteraffären eller vad, berätta mera
                      Nja den mesta färgningen och humusen står förstås torven för men barken färgar litegrann iallafall. Pinjebark ska väl vara en ok bark att använda men jag är inte 100, för det finns de som påstår motsatsen och jag är inte helt till freds med valet eftersom pinje hör till tallsläktet Jag har kokat den ett par timmar och jag tänker att terpentinet främst finns i själva träet och inte i barken Minsta indikation på haveri så suger jag ur den!! Jag använder vanlig obehandlat pinjebark från bauhaus, eftersom priset är ungefär 1/4 av vad en zooaffär tar.
                      Senast redigerad av åheim; 19 April 2013, 20:45.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #56
                        [QUOTE=åheim;1645844]
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ja, jag vred inte ner volymen, snarare tvärtom
                        Nja den mesta färgningen och humusen står förstås torven för men barken färgar litegrann iallafall. Pinjebark ska väl vara en ok bark att använda men jag är inte 100, för det finns de som påstår motsatsen och jag är inte helt till freds med valet eftersom pinje hör till tallsläktet Jag har kokat den ett par timmar och jag tänker att terpentinet främst finns i själva träet och inte i barken Minsta indikation på haveri så suger jag ur den!! Jag använder vanlig obehandlat pinjebark från bauhaus, eftersom det är ungefär ½ priset vad en zooaffär tar.
                        Ja, skenet bedrar

                        och då får ditt kar vara en försökskanin så att jag vet om det funkar eller ej, du kan väl skriva hur det har gått om ett tag om inte jag hinner fråga först
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #57
                          Ursprungligen postat av PiaJo

                          Ja, skenet bedrar

                          och då får ditt kar vara en försökskanin så att jag vet om det funkar eller ej, du kan väl skriva hur det har gått om ett tag om inte jag hinner fråga först
                          Ja givet. Jag hoppas verkligen den funkar för den är snygg som sjutton på botten tycker jag!

                          Nja inte vet jag om skenet bedrar direkt
                          Senast redigerad av åheim; 19 April 2013, 20:51.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            #58
                            Ursprungligen postat av Dopply
                            Så. jag överlevde uppdateringen. Grymt mysigt kar du fått till åheim.

                            Ser att fiskarna diggar Maiden lika mycket som mig!
                            Tackar! Ja dem dyrkar Maiden och såg du hur en av fjärilarna gjorde en shysst framåtmanöver till det sköna gitarrtugget
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              #59
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Min dotter heter Maiden i andranamn..

                              Sett dem 23 gånger, det och akvaristik är en helt ok kombo
                              Då får du verkligen jobba in hur coola Maiden är så hon inte går och tycker att det är lite nördigt när hon blir större 23ggr.... Ja har sett den bara 4!! Jag är själv trummis och jag lyckades sånär fånga Nicko Mcbrains trummpinne, jag hade den i handen men jag jag hade en viss prommille i blodet och nån som satt bakom mig slet den ur handen. Den besvikelsen har följt mig sen dess
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #60
                                147L snäcklekare

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Då får du verkligen jobba in hur coola Maiden är så hon inte går och tycker att det är lite nördigt när hon blir större 23ggr.... Ja har sett den bara 4!! Jag är själv trummis och jag lyckades sånär fånga Nicko Mcbrains trummpinne, jag hade den i handen men jag jag hade en viss prommille i blodet och nån som satt bakom mig slet den ur handen. Den besvikelsen har följt mig sen dess
                                En kollega och kamrat flyger ofta med flight 666, det är rätt fräckt Han är numer rektor på en gymnasieskola så det är lite unikt!

                                Jag Russell-terriern heter Nicko för övrigt

                                Nu ska jag låta bli att sabba tråden med musiksnack, jag har ju faktiskt konverterat till thrash-genren
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...