147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    jo jag fattade att du menade att det var samma princip Ville bara påpeka att jag tycker inte man ska dra vatten genom sitt bottensubstrat, som man gör i ett bottenfilter

    Lite mer gnistrande guppy https://youtu.be/byWlM6IUOEI
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      Ville bara påpeka att jag tycker inte man ska dra vatten genom sitt bottensubstrat, som man gör i ett bottenfilter
      Varför, hur kom du fram till det ?
      (Vill veta kanske jag har missat en stor nackdel som bottenfilter har?!)

      Jag tänker så här iaf..
      Om man betänker att man behöver:
      • Rätt tjockt lager botten substrat
      • Rätt kornstorlek dvs rätt liten sk grus
      • Addera järn i bottensubstrat för anoxic bakterierna
      • Låta en ganska lång tid förflytta innan någon nämnvärd önskad effekt av NO3 nedbrytning kan skönjas. Vi pratar närmare om år och inte månader.
      Om man tittar på punkterna ovan så inser man rätt snabbt att för att alla dessa stjärnor skall linjeras och önskad anoxic förutsättningar skall skapas så måste man vara Dr Novac eller Father Fish dvs 80 år och ett 25 år gammalt orört bottensubstrat.. (ja jag skojar och överdriver lite, men lite åt det hållet är det.) 🤣

      Menar att ungefär 99% av alla världens bottensubstrat inte kommer att bryta ner NO3 i någon som helst form eller i någon meningsfull utsträckning.

      Så jag resonerar så här.
      Ett bottenfilter med ett lite grövre bottensubstrat och när stenarna är skrovliga som nytto bakterierna sitter på.

      Då används hela den stora bottenyta. Som utgör ett stort biologiskt material filter. Man har syre till växternas rötter samt näring som flyter förbi.

      Skit och föroreningar dalar naturligt nedåt med hjälp av gravitationen samt botten filtret hjälper lite till att dra det ner till rötterna där det omvandlas till mulm.

      Vattnet är klistallklart när en "naturlig" cirkulation görs. Hela filtret är i karet och läckor av eventuella yttre slangar o filter hålls till ett minimum. Samt som vi vet kommer det att vara biologiskt aktiverat och fungerande redan när karet är cyklat.

      Till skillnad för att vänta att eller om man kommer dithän att den önskade anoxic condition och NO3 har uppstått och under tiden vara beroende av något annan typ av filtrering istället, när det inte används som filter utan bara för att hålla växterna på platts (ja jag överdriver lite nu igen..).

      Det är bara lite hur jag tänker o mina personliga åsikter.

      Men får man en fin varierad flora av smådjur krypande i bottensubstratet som man får ungefär efter en 3 till 5 år för att den biologiska mångfalden skall ha hunnit utvecklas i bottensubstratet så är det rätt önskvärt och bara till att gratulera!
      ​​​​​
      Men om ett bottenfilter förstör eller gör att den biologiska processen tar längre tid att utvecklas har jag ingen aning om å andra sidan.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Tänker jag alltså finns jag
        Jag tänker inte pådyvla någonting till nån men jag anser att det är dåligt att skapa cirkulation genom botten för att då samlar botten upp allt tex ouppäten mat, exrementer och drar ner det i bottensubstratet och sen då... jo då kommer cirkulationen bidra till att samla ännu mera och i en takt som nitrifieringen inte hinner med och då måste man hålla på att slamsuga botten titt som tätt, nä tack, min botten rör ingen! Sen kan man bara använda grus till bottenfilter och grus kommer aldrig ner i mitt akvarium

        Jag använder uteslutande sand (som den där "Dr" Novac klagar på hela tiden, men han är en teoretiker och inget annat och det är superlöjligt att han påpekar att han är doktor, i vad vet jag inte och Han vägrar kategoriskt att besvara mina inlägg i hans yt klipp)
        För sanden är så pass tät att cirulationen blir väldigt liten och allt som ändå lyckas vandra ner i sanden hinner brytas ner och frigöras i form av gas och näringsämnen. Det tar väl runt ett år skulle jag tippa innan sandbotten får full kapacitet men det går säker att snabba på om man lägger lite jord under sanden som father fish förespråkar.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          Nej, vi skall inte pådyvla något.

          Men det är alltid bra att höra hur andra tänker.
          Har inte ägt någon slamsugare sen jag var tonåring
          Men då var det bottenfilter och ett litet 25l kar i fönstret med himla många guppies ("överbefolkat").

          Fick tex lämna en spann med guppies till Malmö museums akvarium.

          Nu förstår jag att det var omöjligt för bottenfiltret att processa i det lilla karet med den fiskmängden.

          Men nu har man en mer hållbar mindre mängd fisk per liter. Och ingen slamsugning har gjorts eller behövts göras.

          Och jag är faktiskt på samma spår som du att inte röra mulmen (som är nere i gruset och det finns inget uppe på gruset iheller när det lättare ramlar ner i gruset) eller gruset på något sätt. Det är närmast "heligt". 🤣 (Mycket nytto djur som lever där) 🤔
          Senast redigerad av Lusse; 28 May 2023, 00:58.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            La i lite mer sand och va grumligt och härligt murrigt det blev
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              Ja, när ljuset tränger ner i karet som strimmor av ljus och grumligheten synliggör den effekten mycket tydligare.
              coolt!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Jaaa det är ju super spirituellt... Tyvärr är det borta idag Man kanske ska ta bort filtret och bara köra luftsten!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Nån som provat grus som filtermaterial?
                  tänkte göra ett luftdrivet filter och endast använda grus...
                  Jag körde ett grusfilter dvs. en burk med grus med ett luftdrivet stigarrör och efter två veckor har jag kunnat konstatera att det var blaha blaha... Det sätter igen fort och är bökigt att rengöra, trodde jag kunde backspola det det gick inte alls!
                  Sponge filter har fortfarande en ohotad 1.a plats
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Blubb blubb
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Jag skriver lite i min egen tråd så får nån läsa om dem vill! Jag blir lite frustrerad av att läsa om problem som många upplever att dem har med sina akvarier och det handlar om att man lever totalt avskild från naturen och man vill ha ett rent akvarium där allt ska skrubbas och kokas och steriliseras... Hur sjutton ska någonting kunna leva där? I en fiskodling eller mer respektfullt kallat fiskuppfödning håller dem ofta liv i fisken genom konstanta vattenbyten (med ett anpassat vatten) men det är som att göra konstgjord andning och byter du inte vatten så dör fisken inom kort och vem kan upprätthålla det som hobbyist? Vi hobbyister behöver skapa en miljö där fisken kan må bra på ett naturligt sätt! Här följer några punkter som leder till framgång!

                      - sluta övermata
                      - sluta slamsuga botten
                      - sluta tillsätta kemikalier och mediciner
                      - sluta tillsätta för mycket och stora fiskar i respekt till storleken på akvariet
                      - Sluta med täta stora vattenbyten

                      Följer du dessa punkter så kommer allt gå mycket bättre och grunden är att hålla fisken frisk och välmående för om fisken blir sjuk så är slaget ofta redan förlorat och du är ingen bra läkare som ska börja tillsätta diverse mediciner och preparat!
                      Förebygg ohälsa istället! Du förebygger genom att lära av naturen!

                      Lycka till!
                      /åheim
                      Senast redigerad av åheim; 09 June 2023, 13:15.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        Hej.
                        Det uppskattat med monologer.
                        I princip håller jag med dig.

                        Men när inte alla känner till hur det funkar.
                        Så tycker jag det är "farligt" att skriva och hålla på som father fish. Jag har skrivit till honom men han sitter högt på sina principer och svarar inte när han vet att han predikar "fel".

                        - sluta övermata
                        - sluta slamsuga botten
                        - sluta tillsätta kemikalier och mediciner
                        - sluta tillsätta för mycket och stora fiskar i respekt till storleken på akvariet
                        - Sluta med täta stora vattenbyten​
                        Ja som sagt det är i princip rätt det du skriver..
                        Men den där sista punkten är sååå farlig och är den som father fish predikar om också:
                        - Sluta med täta stora vattenbyten
                        Den oerfarna fattar inte att de andra föregående punkterna behöver uppfyllas först sen kanske man kan börja dra ner på vattenbytena..

                        ​​​​​När en oerfaren (då har man just börjat o har ett kar) läser det eller följer "råden" och de inte kan trolla bort fiskar hur helst..

                        Då får de problem med sin påtagna fiskbestånd.

                        Det är bättre att berätta att de monitorerar NO3 och det bestämmer DVB mängd och intervall. Tills de fått så mycket växtlighet och så lite fiskar mm så att NO3 inte ökar i en rasande takt.

                        Men den lilla detaljen skiter father fish att prata om utan vatten är värt guld och byt inte ut det.. det blir katastrof för den oinsatta akvarister.

                        Om/när man producerar mer NO3 än vad som tas om hand eller förbrukas (så enkelt är det..) Så predikar father fish att vatten är H2O. Och man behöver inte byta vatten(=H2O). När det finns ingen för mig veterligen metod att ta bort NO3 ifrån H2O. Ja man kan köra det genom en RO anläggning med en pump för att få upp trycket som behövs och det är inte iheller optimalt när man tar bort allt annat... Som synes det enda alternativet är att spä ut det med vatten utan NO3 med hjälp av ett delvattenbyte. Så jag fattar inte varför father fish gör hobbyn den otjänsten. Genom att skita i den detaljen och hamra på "byt inte vatten det är guld värt ju äldre desto bättre"..

                        Men jag kan ha fel ?!

                        Ja vi skall ha som i naturen laxar som har en kubikmeter vatten per cm lax (hittepå uppskattning men du förstår vinken) för att naturen skall ta hand om och dra nytta av fiskens waste på det naturliga sättet.

                        Så en fiskodling har inte den lyxen och hade de det så hade de kallats för fiskare istället
                        Då förstår man att de måste byta vatten ofta med den fiskbelastningen på den begränsade vattenmängden. Så kanske man inte skulle ha någon fiskodligar överhuvudtaget och flera fiskare istället.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          FF påpekar att man inte kan plocka russinen ur kakan och tex bara minska på vattenbyten! Ett inkört och moget vatten som genomgått en massa biologiska processer är fullt med organsimer och är otroligt värdefullt, det finns inte på kran nämligen, men sånt vi inte ser med ögat är svårt att uppskatta! Kranvatten är berövat på alla dessa organismer så därför gör man bäst i att inte bara byta i stora mängder!
                          Förstå hur man ska mata det är det svåra att lära sig!

                          Och de oerfarna som du nämner matar ofta i kopiösa mängder och byter vatten frenetiskt och får algproblem och fiskdöd och sjukdom så det finns ingen lösning för de oerfarna som inte är motiverade att läsa på...

                          Mina punkter är inget som är farligt att skriva!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            Tycker FF har en väldigt ålderdomlig syn på hur man sköter ett akvarium och utan att tänka på hur det skiljer sig beroende på inriktning. Men många, speciellt nybörjare tilltalas naturligtvis av uppmaningar som "gör inget" "rör inget". Den typen av videor verkar få mycket visningar helt förklarligt. Han verkar heller inte ha speciellt mycket att visa som bevisar hans påståenden vad jag sett.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Jag har hållt akvarium på det "moderna" sättet i 10 år med stora ytterfilter mm. och förargats över alger, partiklar i vattnet, inredning som jag aldrig varit nöjd med och möblerat om gång på gång och slitit ut ryggen med att kånka vatten...

                              Men ungefär dem senaste 10 åren har jag mer och mer gått över till en mycket naturlig miljö där jag lägger till växter, lite pinnar, nån rot, löv då och då men sen låter jag det forma sig självt till stor del och det är nåt mycket rogivande i att betrakta naturens sätt att forma miljön, det skaver liksom inte någonstans och jag ser då och då nån liten organism jag inte sett förut och allt ser så friskt och grönt ut och biologin är så otroligt stabil. Betrakta fisken och akvariet mer och mata mycket mindre!
                              Jag har ingen dold agenda utan det här är bara mina positiva erfarenheter jag pratar om och det är alltså ingen teori utan det är praktik!

                              Och jag fattar att en del vill ha gigantiska fiskar eller växtkar där man trycker ner massa ljus, co2 och näringslösningar och då är man ofta bunden till stora filter och massiva vattenbyten för att det överhuvudtaget ska kunna fungera, men är den miljön en gynnsam miljö för fisken? Knappast, men det är en form av konstgjord andning och skulle vattenverket få för sig att ha nåt i vattnet eller att man får ett strömavbrott eller tekniken krånglar så får man genast problem.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Det första akvariet i klippet så byter jag ca 10-20% vatten ungefär varannan månad och i det andra akvariet ca 20% varje månad och att jag byter mer i det andra är för att det är lite mycket fisk i det så jag måste också mata mer. Men som jag sagt förut överbefolkar man inte och matar korrekt så slipper man påfresta akvariet och invånarna med täta vattenbyten.
                                Det första karet har jag haft igång i 12 år och har aldrig slamsugit sanden och de senaste 4-5 åren har jag inte heller gjort täta vattenbyten och nitratnivån har aldrig gått över 25ppm, så det kan alltså hantera nitratet på egen hand!
                                Det andra där går nitratet upp högre men det har aldrig gått över 50ppm så det oroar mig inte.

                                Jag tycker mina akvarier ser väldigt välmående och friska ut och jag tycker dem är underbara.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...