147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Tack o tack Mats Det börjar bli lite lummigare nu när cryptocorynen sprider sig allt mer i karet men det är med blandad förtjusning, jag vill egentligen ha minimalt med växter i den den här biotopen, men det är ju bara att riva bort så man ska väl inte klaga Den svarta neontetran är inte så dum tycker jag, riktigt snygg och verkar inte alls vara så känslig som vanliga neontetran.
    Nä, hellre att vara i situationen att behöva rensa bort växter - istället för tvärtom!
    Det ser för jädra gôtt i burken, och de svarta neonerna är verkligen vrålsnygga. Jag skjulle nog kunna tänka mig en stöddig grupp sådana till ett kommande projekt som jag har på gång - kan nog kontrastera fint gentemot en grupp Diamanttetror som jag har planer på också.
    Som sagt, härlig film på härligt kar!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tack o tack Mats Det börjar bli lite lummigare nu när cryptocorynen sprider sig allt mer i karet men det är med blandad förtjusning, jag vill egentligen ha minimalt med växter i den den här biotopen, men det är ju bara att riva bort så man ska väl inte klaga Den svarta neontetran är inte så dum tycker jag, riktigt snygg och verkar inte alls vara så känslig som vanliga neontetran.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Flott!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Uppdatering!
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    http://s32.photobucket.com/user/suka...0070d.mp4.html

    Jag har sen några månader endast drivit filter och akvarier med externa cirk.pumpar och en skön stillhet har infunnit sig, både för min egen del men också fisken verkar väldigt rogiven av den funna stillheten. Mitt senaste resonemang är att man kan öka trivseln och få ner stresspåslaget om man ser till att hålla ner ljudvolymen i karet och på det viset också minska sjukdom och ohälsa

    Nån som har en annan åsikt om det resonemanget?
    Hej,
    Det första karet var ju otroligt coolt! Hade jag inte fått syn på en tandborste?? och en grind som speglade sig hade jag gissat att det var filmat in en flod i djungeln. Mkt bra! Måste bara få veta om tandborsten?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Julefrid i burkarna

    http://s32.photobucket.com/user/suka...0070d.mp4.html

    Jag har sen några månader endast drivit filter och akvarier med externa cirk.pumpar och en skön stillhet har infunnit sig, både för min egen del men också fisken verkar väldigt rogiven av den funna stillheten. Mitt senaste resonemang är att man kan öka trivseln och få ner stresspåslaget om man ser till att hålla ner ljudvolymen i karet och på det viset också minska sjukdom och ohälsa

    Nån som har en annan åsikt om det resonemanget?
    Senast redigerad av åheim; 27 December 2013, 16:39.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

    Ja med de tillbehören blir ju upplevelsen maximerad

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag är så imponerad åheim, hur du fått till din burk. Det som Mats ibland brukar prata om, att hitta ett djup i inredning, det har du ju verkligen lyckats med. Tycker också inredningens "bro" som går över inredningen och som skapar en skuggeffekt är en ren hit.
    Dessutom blir det faktiskt häftigt med relativt få fiskar i denna miljö. Förstår att det kräver ett rejält omtänk när man ska våga låta sitt kar "förfalla" till ett naturligare tillstånd där div. alger och annat blir en del av inredningen. Att lite låta naturen ta över och låta det få utveckla sig som det vill. Skitsnyggt och vilsamt är det. Nästan meditativt att se en lång filmsekvens över en så harmonisk vattenmiljö.
    Tack Bluewing, verkligen kul att du gillar det! Jag använder ofta det här karet när jag vill relaxa faktiskt. Då kan jag dra på lite sagan om ringen tracks och luta mig tillbaka med en kall öl eller ett glas Glenmorangie och bara njuta!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Falconer
    Riktigt härlig burk du har där!
    Tack Falconer!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag är så imponerad åheim, hur du fått till din burk. Det som Mats ibland brukar prata om, att hitta ett djup i inredning, det har du ju verkligen lyckats med. Tycker också inredningens "bro" som går över inredningen och som skapar en skuggeffekt är en ren hit.
    Dessutom blir det faktiskt häftigt med relativt få fiskar i denna miljö. Förstår att det kräver ett rejält omtänk när man ska våga låta sitt kar "förfalla" till ett naturligare tillstånd där div. alger och annat blir en del av inredningen. Att lite låta naturen ta över och låta det få utveckla sig som det vill. Skitsnyggt och vilsamt är det. Nästan meditativt att se en lång filmsekvens över en så harmonisk vattenmiljö.

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Riktigt härlig burk du har där!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tja då var det dax igen för en liten filmsnutt där harmonin mellan mina fjärilshanar fortfarande framskrider och den lägre hanen borde efter sin transformation kallas "gandalf the white"

    Man kan också passa på att försöka tolka den fantastiska Fredmans Epistel N:0 72 av Bellman "Lämnad vid Zoopets Fohrum sent om en afton" - om man inte tidigare har lyssnat så där ordentligt

    http://www.youtube.com/watch?v=tVovzXLjGFg Edit: Ska nämna att jag faktiskt börjat använda lite växtnäring i form av easy-life profito (billig och dryg komplett näring) för ett par veckor sen och nu märkt att mina cryptpcoryne börjat dra iväg lite på höjden, det gillar jag! Ser nu i efterhand också att jag skulle naturligtvis putsat rutorna INNAN jag filmade karet, shame on me

    Här kan man även se uppdateringen av min köksburk på 26L med amazonastema: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149940



    14/7
    Funderar på att köra en liten streampump på 900L/tim för att få lite skönt flow i karet. Fjärilscikliderna tycks inte alls störas av det ökade flödet. Mot slutet av klippet kan man se skillnaden när jag kopplar in streamern. http://www.youtube.com/watch?v=n8rIMn6JPPU
    Senast redigerad av åheim; 14 July 2013, 22:50.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Mina 2 fjärilshanar har ju under en tid bråkat en del om vilken som ska vara herre på täppan, samma hane har varje gång förlorat. Det har gått lite upp och ner med aggressiviteten mellan dem, men nu har jag upptäckt att i underläge kan de ha en strategi för att få lugn och ro och inte hela tiden bli jagade - när det helt enkelt funnit sig i att vara besegrade (iallafall tillsvidare)! Jag upptäckte nämligen för nån dag sen att den lägre stående hanen helt enkelt dragit tillbaka sina färger och är nu helt vit och den strategin gör den dominanta hanen lugn och han visar ingen aggressivitet överhuvudtaget längre och dem kan i lugn och ro glida runt tillsammans. http://www.youtube.com/watch?v=7NW40ZDD3cI

    Ps. Jag kunde inte få de 3 fjärilshonorna som jag berställe och skulle fått igår eftersom leverantören inte kunde könsbestämma dem ordentligt - precis vad jag sa till butiken, men det skulle gå så bra så sa dem, ok då tänkte jag, bara jag får mina honor så är jag glad... Nu får jag försöka jaga reda på några själv.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!
    Jag var snabbt framme med kameran men förhållandena var usla, fullt dagsljus och full zoom från 4 meters håll eftersom jag annars skulle riskera att avbryta dem, så det blev det som blev Den mer benmönstrade är "the underdog" i karet och jag trodde faktiskt han skulle ta hem det här den här gången, men han gav plötsligt upp en stund efter jag slutat filma... Ta en titt http://s32.photobucket.com/user/suka...5cdef.mp4.html
    Senast redigerad av åheim; 11 May 2013, 22:03.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Nu har Kjell varit snäll och ändrat trådnamnet och nu känns det ok för mig att fortsätta posta saker här som rör mitt sydamerika akvarium Och det senaste nu är att jag får 3 fjärilshonor på tisdag så att mina 2 hanar får lite damsällskap De kan de behöva istället för att jaga livet ur varann och nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...