147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Jag brukar inte gilla platy, svärdbärare och deras släktingar, men ditt kar har riktigt skön känsla och fiskarna passar in perfekt där i en så stor grupp!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      Det var inte tänkt att jag skulle ha platy men en vän tänkte spola ner dem och göra sig av med akvariet. Det här är typ 3 år sen så de har ökat från 10 till ett hundratal inkl. Småttingarna... Det är en av nackdelarna att dem producerar så mycket avkomma. Det här är sunset platy och den tycker jag är fin avelsform och dem gör sig verkligen bra i en större grupp och dem har ju ett underbart temperament och blir aldrig problem med aggressivitet. Barn älskar dem och de kan handmata dem och lyfta upp dem med händerna,en klar familjefavorit!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Kul att det blivit så många! Typ en fisk per liter ha ha!

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Skulle gärna ha levandefödare i mitt akvarium men det är ju just det att jag inte vill få "för många". Håvar du upp ett gäng ibland? Kanske går att hitta affär som tar emot ett gäng gratis lite då och då?
          Senast redigerad av Munin; 02 February 2021, 13:51.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Kul att det blivit så många! Typ en fisk per liter ha ha!
            Hi hi, ja 1cm fisk per liter kan man glömma Men det är ju tur att dem trivs när dem är många tillsammans
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              Ursprungligen postat av Munin
              Skulle gärna ha levandefödare i mitt akvarium men det är ju just det att jag inte vill få "för många". Håvar du upp ett gäng ibland? Kanske går att hitta affär som tar emot ett gäng gratis lite då och då?
              Nä jag håvar aldrig upp och att lämna till butik är inge bra för det är för många generationer så det blir liksom lite inavel... Nu har jag extremt mycket yngelgömmor, rena pradiset för dem men om jag tar bort gömställena så äts de flesta upp i samband med att de föds
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Jo det är klart tänkte väl mer om jag skulle köra på guppys och tillsätta nya honor ibland för att motverka inavel, nåja det blir eventuellt ett senare projekt. Man kanske kan skänka/byta bort de privat annars.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Det ser verkligen välmående ut. Och wow vilken färg på räkorna.
                  Platys-akvariet var häftigt med!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Det ser verkligen välmående ut. Och wow vilken färg på räkorna.
                    Platys-akvariet var häftigt med!
                    Tack Linda, vi får tacka moder natur som är så finurlig och livskraftig
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      Nu har jag varit i farten igen och den här gången snickrat ihop universums enklaste svampfilter! Köpte ett block svart filtermatta ppi15, 60x45x7,5cm för ynka 199kr och tog ett stigarrör från ett svampfilter. På röret sågade jag av fästena för sugkopparna och sen sågade jag av den vid T-böjen längs ner för att få ett rakt rör. Röret stoppade jag ner i en 15x15 filtermatta jag skurit ut och gjort ett jack i toppen för röret. La ner filtret i karet och la på ett par stenar så det inte flyter. Ka det bli enklare? Nu ska det få ligga och mogn till sen kommer det placeras lite dikretare i bakgrunden. Jag fick inspirationen från swisstropicals.com, men dem har en kakelplatta limmad på svampen så den sjunker. Ville ha deras jet-lift men den var svår att hitta att beställa så därför tog jag röret och det är ganska snarlika.

                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        Miniräklingar och svampfilter 2.0
                        Nu har jag vidareutvecklat svampfiltret så det kan fästas på glaset och även stå upprätt så det inte tar nån plats på botten, som den tidigare versionen ovanför gör!
                        Jag har ett rör med tilltäppt botten och små hål borrade längs hela röret och stuckit ner det i en filtermatta ända till botten och nu drar den in vatten längs hela filtermattan. På filtermattan limmade jag fast en algmagnet med limpistol, efter att misslyckats med Loctite epoxy som inte härdade en luftsten ligger i botten på röret.

                        Men nu hittade jag ett gäng räklingar (flera generationer) som struttade runt på och i filtermattan... mattan är lite grövre (15ppi) och jag såg (med förstoringsglas) att de minsta försvann in i filtermattan och jag blir lite orolig huruvida dem kan fastna där inne?? Och jag jag visste faktiskt inte att dem var sååå små från början för vissa går inte att se med blotta ögat!
                        Verkar det gå bra så behåller jag filtret om inte så blir det till att köra ett riktigt riktigt finporigt filter, ett sånt som sitter längst till höger i videon, det sitter där just nu för att bygga upp bakterieflora ifall det andra måste bort!

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          nu äré kul! Jag köpte 3 neocaridina yellow sakura för 8 månader sen och tidvis har jag trott att alla dött ut men så för ett tag sen började dem dyka upp lite här och där och nu är det ett helt gäng. Även små små räklingar som knappt går att se, kan du se de två småttingarna jag zoomade in som sitter på filtret? (nu kommer jag aldrig våga rengöra filtret igen)
                          Jag hade neocaridina red fire för ca 1,5 år sen (Sep. 2019) men dem dog ut efter några månader och gav ingen synlig avkomma...och det jag ändrat till det här försöket angående skötsel är att jag dragit ner rejält på vattenbytena, från ca 40% i veckan till ca 10% i månaden. Botten rör jag ALDRIG och mulmen på botten vårdar jag och är rädd om Tillsätter ibland också små kalcium-block, som är bra för räkornas skalömsning eller rättare sagt uppbyggnaden av det nya skalet. Jag älskar dessa små räkor


                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Så fina, och många, de är!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              Nu jäklar har jag nog byggt det bästa filtret hittills Det tar inte upp mer plats än bara själva filtermattan, jag har stoppat ner ett pvc rör med massa små borrade hål och inte täppt igen botten på röret och ett hål längst uppe på röret där luftslangen stoppas in och ner i röret med en luftsten. Mina kriterier för ett filter är att det ska vara räk o yngelsäkert och jag har även märlkräftor i karen och även dem går säkra när dem tar sig igenom mattan och spottas ut eftersom det är luftdrivet, en motorpump mosar allt smått liv som vi har i akvariet (märlkräftor,vattenloppor mm.) Det ska även vara lätt att underhålla och till stor del vara underhållsfritt. Det ska också suga jämt över hela filtret så hela ytan utnyttjas effektivt. Har precis rengjort glaset och bytt lite vatten och då passade jag på att filma eftersom man ser hur jämt filtret suger upp böset.
                              a sponge glued on to a magnet and a pvc pipe inside with a lot of small drilled holes and an airtube with an airstone put inside. It got effective suction al...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Gäst

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Nu jäklar har jag nog byggt det bästa filtret hittills Det tar inte upp mer plats än bara själva filtermattan, jag har stoppat ner ett pvc rör med massa små borrade hål och inte täppt igen botten på röret och ett hål längst uppe på röret där luftslangen stoppas in och ner i röret med en luftsten. Mina kriterier för ett filter är att det ska vara räk o yngelsäkert och jag har även märlkräftor i karen och även dem går säkra när dem tar sig igenom mattan och spottas ut eftersom det är luftdrivet, en motorpump mosar allt smått liv som vi har i akvariet (märlkräftor,vattenloppor mm.) Det ska även vara lätt att underhålla och till stor del vara underhållsfritt. Det ska också suga jämt över hela filtret så hela ytan utnyttjas effektivt. Har precis rengjort glaset och bytt lite vatten och då passade jag på att filma eftersom man ser hur jämt filtret suger upp böset.
                                https://www.youtube.com/watch?v=mwuC-crORSo
                                Ser ju helt ok ut. Har aldrig provat svampfilter men det blir till att göre det. Mycket volym effektivt att slippa ett hölje som egentligen inte tillför något.
                                Hur håller du CO2 högt med luftdriven filter? Mycket växlighet och mycket luft. Ser ju ut fungera bra. Hur ser teorin ut bakom det då syresten, luft sägs lufta bort CO2.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...