147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    jag skaffade en säck fin sand (ej blästersand) från biltema, säcken var vit så jag fick ingen uppfattning om hur den såg ut. Upptäckte sen att sanden var otroligt finkornig, den får istället komma till nytta om jag ska bygga ett timglas nångång Blev en säck fin rådasand istället. Vad menar du med natursten?

    hehe, kunde varit lite mer specifik där med stenen . Menade sådan sten som man hittar vid stranden och typ grusvägar. Lite mer runda stenar .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #17
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      hehe, kunde varit lite mer specifik där med stenen . Menade sådan sten som man hittar vid stranden och typ grusvägar. Lite mer runda stenar .
      jaha oki doki! Ja det är ju ett bra tips, gratis är gott Jag får hålla ögonen öppen, så länge kör jag på min mörka lava
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #18
        Oh, detta skall bli kul att följa! Trevligt med ordentligt djup i karet.

        Snäcklekare är fantastiskt härliga fiskar. Hade multisar förr men dessvärre har jag själv inte plats åt dem längre. Får se om jag kan smyga in ett kar om nåt år eller så igen =)
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #19
          147L snäcklekare

          Sådär karet är provfyllt och rengjort och har varit igång 3 dgr nu. Jag stötte på lite problem direkt, nämligen med flödet genom bakgrunden, hade bara satt i ett raster på 5 cm och nivån sjönk lite för mycket där bakom, har en pump på 1000L där. Om nu rastret skulle bli blockerat så skulle nivån sjunka ytterligare där bakom och riskera att bakrunden knäcks av det påtryckande vattnet från andra sidan eller att karet svämmar över! Jag har därför kapat ett parti på toppen och satt et filtermatta där så den klarar flödet, jag har även kapat bort på fler ställen så att det kan rinna över bakgrunden vid eventuella extrema lägen, bra att ha både hängslen och svångrem när man hanterar vatten inomhus! Pumpen är väldigt tyst men utblåset gav en kraftig resonans i hela bakrunden men det lyckades jag få bort men en skarvmuff av gummi som jag satte på ett böjt vp-rör. Märkte att ifall man bara använde en slang från pumpen till utbåset så skulle det leda till att den skulle spruta vatten ur karet ifall den lossnade, böjde därför ett rör i 90 gr så ifall det lossnar så händer inget!
          Allt har annars flytit väldigt smärtfritt måste jag säga!

          En helhetsbild: http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1760.jpg

          framifrån: http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1748.jpg

          från sidan: http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1750.jpg

          Tog en lite närbild av den dominerande hanen: http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1755.jpg

          Min dvärghona som trots sina 2 år fortfarande är pytteliten, men har minsann inga problem att hävda sig


          Det händer väldigt mycket just nu bland i karet bland alla individer, eftersom alla har fått en chans att omvärdera sina positioner och sin status
          Senast redigerad av åheim; 28 August 2012, 22:14.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #20
            film

            Fick ju till en liten skakig film också av introduktionen av mina L. ocellatus om nån vill glutta. Hade i en ordentlig skvätt happy-life i det tidigare kristallklara vattnet och det blev rena Lutzendimman (skitpreparat) så man får ta det för va det är
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Senast redigerad av åheim; 30 August 2012, 20:40.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              147L snäcklekare

              Mycket trevligt akvarium!

              Det är ditt fel att jag förmodligen åker och hämtar ett 150L till mina nu..

              Då kan jag pressa i en art till för övrigt


              Hur mycket lägre låg vatten-nivån bakom bakgrunden? Två raster är ju inte en helt värdelös idé rent generellt
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Mycket trevligt akvarium!

                Det är ditt fel att jag förmodligen åker och hämtar ett 150L till mina nu..

                Då kan jag pressa i en art till för övrigt


                Hur mycket lägre låg vatten-nivån bakom bakgrunden? Två raster är ju inte en helt värdelös idé rent generellt
                Det var inte meningen att göra dig avundsjuk på ett större Mathias... Vattennivån bakom låg typ 3cm lägre och skulle rastret bli lite blockerat så är katastrofen ett faktum, otroligt korkat att jag snålade så sådär men nu är det fixat iallafall Jag min klant lyckades krascha ena täckglaset så nu blir det att beställa ett nytt och jag tar slipade kanter den här gången...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #23
                  Det blev skitbra! Får se hur det ser ut sen när de har möblerat om hela akvariet .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #24
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Det blev skitbra! Får se hur det ser ut sen när de har möblerat om hela akvariet .
                    Ja tack macke fisk, ja det blev faktiskt lite bättre än jag förväntat mig (bra att vara pessimist ibland så man kan blir glatt överraskad ibland) Det är ett sjujäkla hålligång i karet och ständiga skiftningar i rangordningen och revirområden, sen gräver de hej vilt så det börjar bli högar lite här och där Nu e de kul!!!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #25
                      Jag har också precis startat en kar där det skall i en grupp med L.ocellaus om nån vecka eller så Verkar vara riktigt trevliga fiskar, har aldrig haft ett T-kar innan så detta är extra spännande.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #26
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jag har också precis startat en kar där det skall i en grupp med L.ocellaus om nån vecka eller så Verkar vara riktigt trevliga fiskar, har aldrig haft ett T-kar innan så detta är extra spännande.
                        Ja men då har du nåt kul att se fra emot Pia Min erfarenhet av L. ocellatus är att de är väl inte så "trevliga" till sättet utan ganska griniga men kan ibland visa upp lite hjärta könen emellan, tex när en hane hjälpte sin lilla hona att vända på sitt snäckskal som hon inte rubbade själv, det var gulligt att se När det är total harmoni i karet så kan de vara urtråkiga, de bara ligger och glor vid sitt snäckskal. Det brukar inte vara under några längre perioder som tur är Tanganyika är ju himmelriket för alla som inte vill hålla på med växter och belysning i det oändliga, lite led-belysning eller lågenergi-lampor funkar bra. Att sen få ta del av unika beteénden är ju en ynnest bara det Lycka till Pia!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Tack! Skall bli såå spännande när jag väl får hem gruppen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Jäkligt trevliga mått på det karet, åheim! Snyggt jobbat!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja tack macke fisk, ja det blev faktiskt lite bättre än jag förväntat mig (bra att vara pessimist ibland så man kan blir glatt överraskad ibland) Det är ett sjujäkla hålligång i karet och ständiga skiftningar i rangordningen och revirområden, sen gräver de hej vilt så det börjar bli högar lite här och där Nu e de kul!!!

                              Hehe. Du får ta en bild när de har vänt upp och ner på hela karet .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jäkligt trevliga mått på det karet, åheim! Snyggt jobbat!
                                Tack ansjo!!! Ja jädrar vad jag är nöjd med djupet, synd bara att det tar sån otrolig plats om man vill göra ett stort schabrak i den här stilen! Lite sugen på ett riktigt långt kar också, liknande det som hannesc har gjort. Det får bli nästa projekt
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...