147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ser förjädra gôtt ut!
    Fina mått på den burken!
    Ja men tjena Mats, kul att du tycker om det! Jag hade ju tänkt ju att jag skulle få till en algodling i karet men det är lättare sagt än gjort, så den idén får gå i graven. Javamossan var lättare att få tillväxt på. Måtten ja, det är skitkul med dem här måtten och fiskarna simmar inte bara fram och tillbaka. Det har varit mitt intressantaste kar sen jag byggde det 2012 och mitt intresse för det har aldrig minskat sen dess! Ser fram emot när du drar igång ditt nya i din stuga

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Plejaderna
      Oh! Alltså så häftigt Åheim!
      Va kul att du tycker det! Vi får tacka moder natur, för jag har bara släppt i en "jätte"anubias, några cryptocoryne och javamossa sen dess har naturen skötit resten. Jag byter 50% vatten, ungefär 1g/v för det är extremt mycket fisk i det, och matar varierat foder
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110



        har tre gula sakura räkor och blev glad att min enda hona har reproducerat sig. Fick syn på den här räklingen som klarat sig från att bli fiskmat. Den är ju riktigt stor så den har jag missat ett par veckor... ser ut att vara en hona också
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          ... Hittade 2 till så minst 3 små räklingar är det! Jag lyckade inte med mina tidigare neo red fire men den här gången har jag dragit ner rejält på vattenbytena och byter bara ca 10% åt gången ett par ggr i månaden, har en försiktig cirkulation med ett spongefilter med två små behållare med bioringar och sen en luftsten.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad roligt med räklingar!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad roligt med räklingar!
              Ja faktiskt och att jag blir så glad åt dessa små rackare är för att jag har provat räkor förr (redan 2008) och bara amano har fungerat för mig, men dem reproducerar sig ju inte utan speciellla åtgärder. Och dem är ju inte billiga
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av åheim

                Ja faktiskt och att jag blir så glad åt dessa små rackare är för att jag har provat räkor förr (redan 2008) och bara amano har fungerat för mig, men dem reproducerar sig ju inte utan speciellla åtgärder. Och dem är ju inte billiga
                Då är vi två som tycker att räkor är kul igen

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Halloj åheim!
                  Jag har köpt ett 54-literskar till räkorna, det blir för trångt i ena nanot med både vuxna och bebisräkor. Det följer med ett filter som inte är räksäkert och vill inte sätta på någon nylonstrumpa. Du är ju en hejare på filter och vet att du gillar spongefilter som jag aldrig har haft, så kan du rekommendera vilket som är bra? En luftpump måste jag också ha förstås - en tyst en (Eheim kanske)

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Hej Inger, det är alltid kul att få tipsa om sånt om sånt man tycker är bra Tveklöst är eheim (100 + 200, inte 400) en favorit i dem mindre sammanhangen (fluval Q2 i lite större och Aquaforte v-10 i dem större).

                    När det handlar om spongefilter så beror det lite på vilka kriterier man har, tex vill man ha det riktigt smidigt och bara kunna droppa ner ett filter i karet var som helst och kanske gömma det i lite mossa eller dylikt så är det tradionella som står på botten ett bra val och iom att det står på botten så ger det bra cirkulation.

                    Den varianten som man sätter på glaset är också smidig och man får fritt på botten och fritt i akvariet och det är väldigt lätt att ta bort filterpatronen vid rengöring, jag upplever att det ger lite lägre cirkulation i akvariet med den, och svampen är lite finporigare.

                    Jag är ingen älskare av luftstenar för de brukar bli igensatta efter ett par månader och i dem varianter av filter jag rekommenderar så används inte en luftsten utan det finns inbyggda luftfördelare i dem.

                    länk till mina två filterfavoriter som lämpar sig för 54L
                    https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-qs100a.html
                    https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-280.html

                    +en billigare variant https://www.shrimps.se/sv/filter-pum...filter-xl.html

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Hej Inger, det är alltid kul att få tipsa om sånt om sånt man tycker är bra Tveklöst är eheim (100 + 200, inte 400) en favorit i dem mindre sammanhangen (fluval Q2 i lite större och Aquaforte v-10 i dem större).

                      När det handlar om spongefilter så beror det lite på vilka kriterier man har, tex vill man ha det riktigt smidigt och bara kunna droppa ner ett filter i karet var som helst och kanske gömma det i lite mossa eller dylikt så är det tradionella som står på botten ett bra val och iom att det står på botten så ger det bra cirkulation.

                      Den varianten som man sätter på glaset är också smidig och man får fritt på botten och fritt i akvariet och det är väldigt lätt att ta bort filterpatronen vid rengöring, jag upplever att det ger lite lägre cirkulation i akvariet med den, och svampen är lite finporigare.

                      Jag är ingen älskare av luftstenar för de brukar bli igensatta efter ett par månader och i dem varianter av filter jag rekommenderar så används inte en luftsten utan det finns inbyggda luftfördelare i dem.

                      länk till mina två filterfavoriter som lämpar sig för 54L
                      https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-qs100a.html
                      https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-280.html

                      +en billigare variant https://www.shrimps.se/sv/filter-pum...filter-xl.html
                      Precis dessa jag har kollat på. Såklart var eheims luftpump slut, hade ju varit smidigt att beställa på samma ställe och sparat lite frakt. Jag ska se om kanske ebi shop har. Tack för svar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Precis dessa jag har kollat på. Såklart var eheims luftpump slut, hade ju varit smidigt att beställa på samma ställe och sparat lite frakt. Jag ska se om kanske ebi shop har. Tack för svar

                        //Inger
                        Nähä, det hade dom inte, letar vidare.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Vad tror du om detta? Finns på cyberzoo + att det finns eheim luftpump. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-%2060%20liter

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 09 July 2020, 14:55.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Kanske att jag skulle välja den med dubbel svamp..
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Kanske att jag skulle välja den med dubbel svamp..
                              Säg inte "kanske" utan säg i stället "välj den dubbla"! Jag gör så - litar på dig till 100% när det gäller teknik

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Säg inte "kanske" utan säg i stället "välj den dubbla"! Jag gör så - litar på dig till 100% när det gäller teknik

                                //Inger
                                ok pga av den dubbla filtermassa så skulle jag välja den, dumt att snåla, i ett litet nano så vill man nog ha den med 1 svamp så det inte tar för mycket plats men 54L är ju inte så pyttelitet
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...