147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    Tack för omtanken från alla Allt är faktiskt väldigt bra, jag piggnade till av genomströmningen och golvet fick inga bestående skador Får se om jag bara kör luftdrivet filter när det är incyklat eller om hang on filtret får vara kvar... Det var ju den tjocka vadden som orsakde översvämningen, för jag hade lagt den ovanpå filterkorgarna och där ska man ju lämna fritt, så det var korkat!!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      Nej, vad otäckt, tur att det gick bra. Nej, jag vågar inte köra några filter som ska vara utanför akvariet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        Ursprungligen postat av stefant
        Nej, vad otäckt, tur att det gick bra. Nej, jag vågar inte köra några filter som ska vara utanför akvariet.
        Ja tack stefant, nä har man varit med om vattenflöde rakt ut i vardagsrummet, som i mitt fall, så drar man öronen åt sig för man vill inte vara med om det igen! Har ju kört spongefilter men dem har så tät porighet så jag bytte ut den till grov (10ppi) matta och håller på att köra in den just nu. Jag är inte så förtjust i att ha pumphuvuden i karet heller så det blr luftdrivet. Problemet med luftdrivet är ju att hitta tysta pumpar men nu har jag hittat bra grejer att köra med (eheim 200 och Aqua forte v-10 för större kar).
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          Bara en liten update på hur det ser ut i dagsläget.

          platy, svart neontetra, metallpansarmal, pandapansarmal, fläckig pansarmal, glastetra, kardinaltetra, neo red fire räkor.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            Finns lite schyssta "fishrooms" på youtube och LRB aquatics är en av mina favoriter. En riktigt skön snubbe som är en odlare/hobbyist och han har en del riktigt härliga kar med fantastiskt fina växter. Han kör enkla kar och ofta inte ens filtrering. Han låter "naturen" sköta det mesta och har insett att ett "skitigt" kar fullt med alger faktiskt är att föredra framför "våra scapade" kliniskt rena akvarier. Han kör till och med ett 960L med ett litet gäng discus och en drös med regnbågsfiskar och lite annat helt utan filtrering och en botten fylld med substrat, tvärs emot alla regler i boken...

            Värt att kolla in: (högerklicka på länken och välj öppna i ny flik)
            Hope you all enjoy! If you love clean Homebred top quality aquatics check out the site below. Thanks for your time! :DWebsite/Online Store: https://lrbaquati...
            Senast redigerad av åheim; 30 December 2019, 19:18.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Kan inter se filmen trots att jag gör som du skriver??
              Önskar dig Gott Nytt År åheim

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                Jo men det ska funka, sätt pekaren på filmen och högerklicka och välj ny flik eller nytt fönster...

                Gott nytt år till dig också Inger! (tror du gillar LRB för han håller på med en hel del apisto)
                Senast redigerad av åheim; 30 December 2019, 19:55.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av åheim

                  Problemet med luftdrivet är ju att hitta tysta pumpar men nu har jag hittat bra grejer att köra med (eheim 200 och Aqua forte v-10 för större kar).
                  Åheim, har du kollat in dessa https://www.dammbutiken.se/luftpump-aco-9720-2300-l-h ??
                  Helt grym och väldigt prisvärd. Super tyst dessutom. Den enda som kan gå sönder är själva membranet, kostar runt en 200 hundring med frakt. Jag har en sådan och driver min ställning med 6 stycken 100-liter med vardera 2 svampfilter i varje, alltså 12 filter.
                  Pumpen avger ett svagt svagt burrande knappt hörbart med pumpen placerad på en dubbelvikt duschhandduk, men fördelen är ju att du kan ha pumpen på annat ställe och istället dra luftledning.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    Månadsuppdatering! Snickrat ihop en ställning att lägga belysningen på och har även fixat akvastabil lumax ramper med kontroller för solnedgång på båda akvarierna och är supernöjd med dem

                    Senast redigerad av åheim; 29 February 2020, 15:08.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Hej!
                      Trevlig uppdatering.
                      Appropå dina Lumax ramper, blir de ordentligt varma uppe på? Den jag köpte till mitt Tanganyika kar blir riktigt jäkla varm. Därav frågan, det kanske är fel på min i så fall.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        Ursprungligen postat av ICC
                        Hej!
                        Trevlig uppdatering.
                        Appropå dina Lumax ramper, blir de ordentligt varma uppe på? Den jag köpte till mitt Tanganyika kar blir riktigt jäkla varm. Därav frågan, det kanske är fel på min i så fall.
                        Ja dem blir ganska varma men det ska man nog se som att den är duktig på att göra sig av med värme, bra metall uppepå som leder värme bra, hade den varit svalare så kan det betyda att värmen accumuleras inuti rampen. Högeffektiva dioder avger också mer värme än andra.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          Nu har javan satt fart och på två månader har den gått från små tussar till ordentliga nystan! Samma fisk, samma växter, inga ommöbleringar eller scapes så det finns inget mer att säga än att allt går som smort! https://www.youtube.com/watch?v=sIVH...ature=youtu.be
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ser förjädra gôtt ut!
                            Fina mått på den burken!

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Oh! Alltså så häftigt Åheim!
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Kettisen
                                • August 2014
                                • 10

                                Ja, det känner vi igen...Har 10 amanoräkor, 2 Gabonräkor och 1 klippräka i ett 180 liters juwel...Amanoräkorna syns då och då...Klippräkan har vi sett mer än en(1) gång...Gabonräkorna - Aldrig

                                Kommentar

                                Arbetssätt...