147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Halloj i stugan Mats!
    Ja visst är det underbart med akvarium Jag kan sitta och titta hur länge som helst och känslan är nästan som när man sitter på en stubbe i skogen en sån där fuktig dag när det luktar blöt mossa och luften känns sval och så lätt att andas! Jag har verkligen hittat min grej nu och precis som man aldrig tröttnar på skogen och vill möblera om den så tröttnar jag aldrig på akvariet, det är som akvariet har gjort sig fri från mig och tagit över och jag kan luta mig tillbakan och bara iaktta alla skeenden!
    Hur tuffar det på hos dig Mats?
    Två själar, en tanke.
    Precis som du, sitter jag också och bara låter mig hänföras av vad akvariet har att bjuda på.
    Jag har, som du säkert noterat, genom åren som gått här på forumet ofta beskrivit den otroligt sköna känsla när de/det akvarium man arbetar med drar iväg på egen hand, tar över och "talar" sitt tydliga språk till en själv.
    Ord beskriver inte denna känsla, och självfallet hamnar man i en "flumsektor" som inte ses med blida ögon i seriösa forum-sammanhang - men, vad gör det?

    Att hitta sin grej med akvariehållandet är otroligt viktigt.
    Oavsett vilken inriktning som är den rådande - affärsverksamhet, prestige eller ett genuint intresse för att skapa passande miljöer och optimera betingelserna för de individer man väljer att hålla - gäller det att skapa balans och trivsel (för oss och djuren) i de snäva världar vi tillhandahåller.

    Det är några få trådar jag följer här på Zoopet. Din tråd är en av dessa och det är alltid kul att kolla in vad som sker!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 March 2022, 23:21.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Halloj i stugan Mats!
    Ja visst är det underbart med akvarium Jag kan sitta och titta hur länge som helst och känslan är nästan som när man sitter på en stubbe i skogen en sån där fuktig dag när det luktar blöt mossa och luften känns sval och så lätt att andas! Jag har verkligen hittat min grej nu och precis som man aldrig tröttnar på skogen och vill möblera om den så tröttnar jag aldrig på akvariet, det är som akvariet har gjort sig fri från mig och tagit över och jag kan luta mig tillbakan och bara iaktta alla skeenden!
    Hur tuffar det på hos dig Mats?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj åheim!
    Det är ett jädra gôtt räk-kar du har där, dunkelt, tätt och paradisiskt. Kan bara tänka mig hur fint det är att sitta framför baljan och njuta av det som händer.
    Topp!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Luftfuktaren har gått hela tiden nu men det är för kort tid (5 dgr) för att göra en utvärdering. Igår tog jag i alla fall bort de flesta skadade bladen för dem kommer ju ändå inte repareras. Nu får jag vänta på ny utväxt och se om dem klarar sig bättre! Det är väldigt lite arbete att fylla på luftfuktaren 1 gång om dagen så det kommer jag orka hålla på med nu får man ha tålamod bara och titta efter minsta tecken på förändring
    Happy fishkeeping
    Kan nu med facit i hand säga att luftfuktaren gjorde ingen märkbar skillnad på bladen ovan vattenytan så jag avslutar det projektet! Jag har däremot fixat med lite plasttak som jag klippt till täckglas av som ligger lutade över karet och dem stänger inne fukten litegrann och jag ser lite förbättringar nu!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ett ganska långt klipp som jag kände för att filma för man kan se den sköna rörelsen som räkor ger till ett kar tycker jag! sist i klippet ser man en glastetra med ett vitt luddigt "öga" historien är att han drabbades för nån månad sen av nåt skit med ögat och det svällde och var till slut stort som en ärta och jag tänkte, att hoppas vävnaden dör så det trillar bort, för det var bortom all räddning och för 2 dagar sen hade det spruckit under natten och han stod och flåsade och hade förstås ont men dagen därpå så flåsade han inte och han söker mat och är aktiv som de andra så jag tror det kommer gå vägen Sen ser man att man faktiskt kan använda spongefilter utan att det stör intrycket så mycket och att växter frodas och inte en alg så långt ögat når.




    Ett klipp på när ögat nyligen gått sönder... känsliga tittare varnas



    Vill bara uppdatera att glastetran med det spruckna ögat är helt återställd, ja ögat är borta men det har läkt fint och den är frisk och livlig som de andra!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Hej ICC jättekul att du skriver att du tycker om det jag lägger ut, det är kul att höra!
    Jag är nog ganska engagerad i mina akvarier och älskar att pyssla med dem och när jag fixar med nåt lägger jag ut det, mest för att nån kanske kan vara intresserad och lite för att jag kan gå tillbaka och se vad jag hittat på under åren, som en driftjournal

    Luftfuktaren har gått hela tiden nu men det är för kort tid (5 dgr) för att göra en utvärdering. Igår tog jag i alla fall bort de flesta skadade bladen för dem kommer ju ändå inte repareras. Nu får jag vänta på ny utväxt och se om dem klarar sig bättre! Det är väldigt lite arbete att fylla på luftfuktaren 1 gång om dagen så det kommer jag orka hålla på med nu får man ha tålamod bara och titta efter minsta tecken på förändring
    Happy fishkeeping

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Hur går det med ditt luftfuktar projekt? Kanske lite tidigt att dra en slutsats kanske.
    Vill passa på att säga att din tråd är alltid kul att titta in i. Lugn, levande och med nyttiga tips då och då.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Moringalöv!
    jag testade ju dessa underbara löv tyvärr så försvinner dem väldigt fort tar bara nån vecka så är dem borta... Catappalöven är det enda som består.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Munin: Gör det tycker jag och tack

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tack för tipset. Lär också pröva de när ekonomin återhämtar sig, så länge får eklöv duga. Någon av er som har koll om lönnlöv är gångbara för övrigt?

    Tipptopp film som vanligt.
    Senast redigerad av Munin; 02 February 2022, 21:39.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Läser man om moringa så har det aniseptiska egenskaper och en hel massa andra egenskaper så det kan nog vara väldigt bra för hälsan hos fisken!
    Moringa - Du har säkert stötta på moringa i hälsokosten men vad är det egentligen och är det bra för dig? Läs allt du behöver veta här.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja visst var det superhärligt Mats Ska du inte testa i din naturalburk...
    Catappablad har jag kört länge, men Moringalöven måste jag testa. Toppentips!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja visst var det superhärligt Mats Ska du inte testa i din naturalburk...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fantastiskt fint!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...