Announcement

Collapse
No announcement yet.

147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

jo jag fattade att du menade att det var samma princip Ville bara påpeka att jag tycker inte man ska dra vatten genom sitt bottensubstrat, som man gör i ett bottenfilter

Lite mer gnistrande guppy https://youtu.be/byWlM6IUOEI
    Viva Leo Buscaglia

Comment

Ville bara påpeka att jag tycker inte man ska dra vatten genom sitt bottensubstrat, som man gör i ett bottenfilter
      Varför, hur kom du fram till det ?
      (Vill veta kanske jag har missat en stor nackdel som bottenfilter har?!)

Jag tänker så här iaf..
      Om man betänker att man behöver:
      • Rätt tjockt lager botten substrat
      • Rätt kornstorlek dvs rätt liten sk grus
      • Addera järn i bottensubstrat för anoxic bakterierna
      • Låta en ganska lång tid förflytta innan någon nämnvärd önskad effekt av NO3 nedbrytning kan skönjas. Vi pratar närmare om år och inte månader.
      Om man tittar på punkterna ovan så inser man rätt snabbt att för att alla dessa stjärnor skall linjeras och önskad anoxic förutsättningar skall skapas så måste man vara Dr Novac eller Father Fish dvs 80 år och ett 25 år gammalt orört bottensubstrat.. (ja jag skojar och överdriver lite, men lite åt det hållet är det.) ?

Menar att ungefär 99% av alla världens bottensubstrat inte kommer att bryta ner NO3 i någon som helst form eller i någon meningsfull utsträckning.

Så jag resonerar så här.
      Ett bottenfilter med ett lite grövre bottensubstrat och när stenarna är skrovliga som nytto bakterierna sitter på.

Då används hela den stora bottenyta. Som utgör ett stort biologiskt material filter. Man har syre till växternas rötter samt näring som flyter förbi.

Skit och föroreningar dalar naturligt nedåt med hjälp av gravitationen samt botten filtret hjälper lite till att dra det ner till rötterna där det omvandlas till mulm.

Vattnet är klistallklart när en "naturlig" cirkulation görs. Hela filtret är i karet och läckor av eventuella yttre slangar o filter hålls till ett minimum. Samt som vi vet kommer det att vara biologiskt aktiverat och fungerande redan när karet är cyklat.

Till skillnad för att vänta att eller om man kommer dithän att den önskade anoxic condition och NO3 har uppstått och under tiden vara beroende av något annan typ av filtrering istället, när det inte används som filter utan bara för att hålla växterna på platts (ja jag överdriver lite nu igen..).

Det är bara lite hur jag tänker o mina personliga åsikter.

Men får man en fin varierad flora av smådjur krypande i bottensubstratet som man får ungefär efter en 3 till 5 år för att den biologiska mångfalden skall ha hunnit utvecklas i bottensubstratet så är det rätt önskvärt och bara till att gratulera!
      ​​​​​
      Men om ett bottenfilter förstör eller gör att den biologiska processen tar längre tid att utvecklas har jag ingen aning om å andra sidan.

Comment

Tänker jag alltså finns jag
        Jag tänker inte pådyvla någonting till nån men jag anser att det är dåligt att skapa cirkulation genom botten för att då samlar botten upp allt tex ouppäten mat, exrementer och drar ner det i bottensubstratet och sen då... jo då kommer cirkulationen bidra till att samla ännu mera och i en takt som nitrifieringen inte hinner med och då måste man hålla på att slamsuga botten titt som tätt, nä tack, min botten rör ingen! Sen kan man bara använda grus till bottenfilter och grus kommer aldrig ner i mitt akvarium

Jag använder uteslutande sand (som den där "Dr" Novac klagar på hela tiden, men han är en teoretiker och inget annat och det är superlöjligt att han påpekar att han är doktor, i vad vet jag inte och Han vägrar kategoriskt att besvara mina inlägg i hans yt klipp)
        För sanden är så pass tät att cirulationen blir väldigt liten och allt som ändå lyckas vandra ner i sanden hinner brytas ner och frigöras i form av gas och näringsämnen. Det tar väl runt ett år skulle jag tippa innan sandbotten får full kapacitet men det går säker att snabba på om man lägger lite jord under sanden som father fish förespråkar.
        Viva Leo Buscaglia

Comment

Nej, vi skall inte pådyvla något.

Men det är alltid bra att höra hur andra tänker.
          Har inte ägt någon slamsugare sen jag var tonåring
          Men då var det bottenfilter och ett litet 25l kar i fönstret med himla många guppies ("överbefolkat").

Fick tex lämna en spann med guppies till Malmö museums akvarium.

Nu förstår jag att det var omöjligt för bottenfiltret att processa i det lilla karet med den fiskmängden.

Men nu har man en mer hållbar mindre mängd fisk per liter. Och ingen slamsugning har gjorts eller behövts göras.

Och jag är faktiskt på samma spår som du att inte röra mulmen (som är nere i gruset och det finns inget uppe på gruset iheller när det lättare ramlar ner i gruset) eller gruset på något sätt. Det är närmast "heligt". ? (Mycket nytto djur som lever där) ?
          Last edited by Lusse; 2023-05-27, 23:58.

Comment

La i lite mer sand och va grumligt och härligt murrigt det blev
            Viva Leo Buscaglia

Comment

Ja, när ljuset tränger ner i karet som strimmor av ljus och grumligheten synliggör den effekten mycket tydligare.
              coolt!

Comment

Jaaa det är ju super spirituellt... Tyvärr är det borta idag Man kanske ska ta bort filtret och bara köra luftsten!
                Viva Leo Buscaglia

Comment

Originally posted by åheim View Post
                  Nån som provat grus som filtermaterial?
                  tänkte göra ett luftdrivet filter och endast använda grus...
                  Jag körde ett grusfilter dvs. en burk med grus med ett luftdrivet stigarrör och efter två veckor har jag kunnat konstatera att det var blaha blaha... Det sätter igen fort och är bökigt att rengöra, trodde jag kunde backspola det det gick inte alls!
                  Sponge filter har fortfarande en ohotad 1.a plats
                  Viva Leo Buscaglia

Comment

Working...
                  X