bakgrunds bygge ?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    bakgrunds bygge ?!?!?

    är det någon som har byggt bakgrund av liggunderlag? måste man lacka det om man inte målar eller något på det??

    man skulle kunna få till rätt nice med liggunderlag
    http://myraakita.blogspot.se/
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: bakgrunds bygge ?!?!?

    Har aldrig gjort av liggunderlag, men tror inte du behöver lacka deg eller nått sånt. Jag och många andra har då liggunderlag i botten på akvarierna

    /David

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Liggunderlag är väldigt mjuka och sega, svåra att arbeta med, och ganska dyra beroende på var, och vilken kvalité man köper. Man bygger int akvarium bakgrunder av liggunderlag, utan cellplast eller skumplast, med husfix eller någon annan typ av spackel, och färg, sedan lackar man det.

      Ingen använder liggunderlag till backgrundsbyggen.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • vinbok
        • November 2011
        • 147

        #4
        Lack skulle inte funka och bara för att ingen bygger i det betyder inte att inte skulle funka men ska du färga det och fästa grus och torv på det använd ett par lager latex. Du kan färga latexen med pigment pulver, se bara till att kolla pigmenten det finns vissa vita som är giftiga men det står i produktbladet.

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #5
          SimonSaysBaka:
          ja jag vet vad man bygger av men nu va jag sugen på att testa något annat som kanske inte så många gjort.
          liggunderlag dyrt? vart köper du din liggunderlag

          jag tycker inte ett liggunderlag på 200x60cm för 19:- är dyrt men det e jag det!

          inte så svåra att "bygga" med, har byggt rätt mycket saker med liggunderlag och det e bra att det är segt, bara att använda sig av saker som tex värmepistol, brännpenna osv om man vill ha mönster i det.

          David87: ja det tänkte jag inte på har ju själv haft det i botten när jag hade malawi och en jäkla massa sten i karet.

          så då borde det inte va något problem då

          Projektet kommer att göras till ett 105L kar...

          så fort jag fått hem karet kommer jag att börja fixa med detta
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            1. De är väldigt tunna 19krx10 190kr om man vill få nå att stå ut alls.
            2. De är mjuka om man spacklar så kan det lätt spricka. så länge du inte armerar spacklet.
            3. De går att göra en bakgrund av toalettpapper och tandpetare betyder inte att man vill göra det.

            Om du vill testa något nytt, varför inte göra en av båtplast och någon typ av väv som är väldigt tunn, så du kan ha filtermaterial bakom den.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #7
              Sv: bakgrunds bygge ?!?!?

              Läste på Facebook om en tjej som gjorde av liggunderlag, såg helt ok ut. Men har inte sett karet fyllt ännu. Men hon hade bara ett vanligt grått som hon karvade till lite och smälte. Då behövs ju varken spackel eller lack

              /David

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Sv: bakgrunds bygge ?!?!?

                Men det var ju till ett 50l kar så som nån sa, det blir ju inte så mycket 3D av den. Men såklart mer 3D än en plansch :-P

                /David

                Kommentar

                • MyrasHusse
                  • May 2010
                  • 1353

                  #9
                  det ska inte spacklas och det behövs då inte 10st för att bygga en bakgrund till ett kar på 80x40cm
                  men jag ska visa er att det går.
                  http://myraakita.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    Jag tvivlat inte på att det går, jag skulle kunna bygga en bakgrund av maräng, det är bara inte så praktiskt och varför skulle man vilja det, men om du tycker det är kul att testa bygga av liggunderlag så spelar det ju ingen roll, man ska ju ha roligt, lycka till
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

                      #11
                      du beter dig som en idiot i dina inlägg. tror du är rädd för att testa nya saker
                      http://myraakita.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • SimonSaysBaka
                        • August 2009
                        • 788

                        #12
                        Vad är det här nu, varför kallar du mig idiot det har jag då inte förtjänat. När har jag sagt något idiotiskt? Jag är en konstnär och formgivare och har arbetat i flera olika material jag har erfarenhet av formgivning, och tänkte bara att du kunde få bättre resultat och mindre problem av omtanke.

                        Tror nog att du missförstår mig och ser saker som int är där.
                        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Man skall nog tänka sig för innan man kallar någon för idiot

                          Kommentar

                          • Rubberman
                            • March 2012
                            • 101

                            #14
                            Hej Idioter

                            Jag tror att det kan bli snyggt, kostar ju som du säger 19 spänn att testa. Tror att materialet är ganska svårbearbetat och svårt att få den bearbetade ytan att se naturlig ut. Har jobbat en hel del med skummade gummimaterial, finns en stor fördel med plast då man kan ge det en touch med brännare och jämna till ojämnheter. Går ju att limma lager på lager med silikon, då få man ju 3d effekt.
                            Posta gärna en projekttråd är intressant även om det går åt helvete. Kommer själv börja med ny bakgrund efter att nuvarande projekt är klart. (ca 3 mån bort). Tror på den ljusgrå varianten...... frågan är hur färgen blir när man smälter den.....

                            Lycka till !!

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #15
                              det skulle naturligtvis inte stå att du beter dig som en idiot, mer något i stil med att dina svar är idiotiska och inte du i frågan så fel av mig SimonSaysBaka


                              Rubberman: Det va lager på lager metoden jag hade tänkt att testa, och skulle det gå rent åt helvete så vet man ju det och kan säga det till dom andra att det kommer gå åt helvete med den saken, men det vet man ju inte förs man testat.

                              Jag funderar på att om man ska köra flera lager om man ska köra en svart i botten sen bygga utåt med grått så blir det lite mer "skugg" effekt in i springorna eller vad tror ni om det.
                              Kommer bli att jag testar detta i en liten balja på 52L så det lär inte gå åt så jäkla mycket för att få till 3D effekten... sen är det bara vänta på att det växer alger och grejer på bakgrunden så kommer det nog kunna se rätt bra ut tror jag..
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...