Akvarium igen.. 270l kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    #31
    Här kommer en halvkass bild ett dimmigt akvarium efter lite fix idag. Känner mig alltså långt ifrån klar men vet inte riktigt vad mer jag vill göra. Är inte helt nöjd med placeringen av rötterna men det får duga sålänge. Ligger massa eklöv på ytan som inte har sjunkit än, förhoppningsvis ser det mindre tomt ut senare. Mer växter får också komma lite senare, får ta lite i taget. De första invånarna har iaf flyttat in, 5 stycken stänktetror.

    Senast redigerad av HannaB; 26 September 2012, 20:31.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #32
      mer rötter, mer växter å mer sten

      fina potential med det där karet.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • HannaB
        • March 2005
        • 53

        #33
        Jo jag vill också ha betydligt mer av allt men måste hålla lite i pengarna också. Lite rötter kan jag köpa på mig men sen tänkte jag gå på storauktionen i Spånga och förhoppningsvis få med mig lite växter.

        Kommentar

        • HannaB
          • March 2005
          • 53

          #34
          Lite mer rötter och växter införskaffade då! Saknar fortfarande stenar som jag inte hittat/haft tid att leta efter än. Ska försöka fixa någon bra apisto-grotta också. Igår flyttade ett gäng malaysiska sandsnäckor och rosa posthorn in, första gången jag köpt snäckor med viljes men de är ju jättefina! Idag lade jag även beställning på ett par Ap. baenschi och ett gäng Corydoras similis. Skulle gå bra enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär. Bör få hem lite flytväxter i veckan också.
          Tyvärr har 2st stänktetror hoppat ut ut akvariet så fort jag lyft på täckglaset, de är ena riktiga smitare alltså. Har haft dem förut men kan inte minnas att de hoppade riktigt så här mycket. Får nog bli någon mindre hoppig tetra som komplettering, men det tar jag sen.

          Bild ikväll:

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            jättesnyggt! jäkligt snyggt!

            ett tips på grotta. gör en av en kokosnöt

            ta en kokos nöt. såga den på mitten så du får två halvor. koka i 20 min. gröp ur "köttet". knäck upp en öppning med en polygrip eller tång ( blir snyggare än om man sågar upp en perfekt båge liksom) tadaaa grotta klar! funkar utmärkt o ser naturligt ut i karet med. särkillt i ett sånt som ditt.

            du har inte funderat på nån fisk som ska vara i mellanskiktet? dvärgciklider hänger ju mest nere vid botten.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #36
              ser riktigt bra ut de där

              hannes tips om kokosnöt är bra, har själv 2 sådana grottor i min kub.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • HannaB
                • March 2005
                • 53

                #37
                Tack så mycket

                Hade massa såna kokosnötter "back in the days", de fick jag när jag köpte en ställning. Dock hade de såna "perfekta bågar" så när jag har funderat på att göra sådana så jag har inte fattat hur jag ska få en sån fin båge med de få verktyg jag har hemma. Men en polygrip har jag så det ska jag prova! Gillar också utseendet på dem, särskilt om man gömmer dem lite under några löv.

                Hannes: Det blir troligtvis scalarer där, har kikat på såna "dantum" som finns på Akvarietekniks listor och som jag sett i flera affärer.

                Kommentar

                • HannaB
                  • March 2005
                  • 53

                  #38
                  Liten update: Har nu köpt ett stim guldtetror som får göra de tre stackars kvarvarande stänktetrorna sällskap. De fick flytta in igår kväll och är fortfarande ganska skygga men kommer fram och utforskar i ett tight stim emellanåt. Tycker de är skitsnygga. Fick tag i sten också, så nu känner jag att jag börjar vara ganska nöjd med inredningen. Blir mer flytisar och säkert någon växt till samt kokos-grottorna men det börjar närma sig iaf.

                  Lite bilder från varsin sida av kuben nu imorse:

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #39
                    nu börjar det likna något kanon fint.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      #40
                      Snyggt!
                      Trevliga fiskval du har gjort.

                      Kommentar

                      • HannaB
                        • March 2005
                        • 53

                        #41
                        Uppdaterar såhär lite sporadiskt med en bild på en utav mina similis. Första gången med corydoras för mig och jag tycker de är helcharmiga! Gillar verkligen utseendet på dessa också, med den trubbiga nosen och distinkta mönstret.



                        Okej, egentligen hade jag bara en fråga som egentligen är liknande som tidigare. Har blivit lite sugen på diskus ändå, och kan verkligen inte bestämma mig för hur jag ska göra. Diskus eller skalare? Hur som så blir det ingetdera innan jul då jag är borta 3 veckor och inte vill befolka för mycket innan dess. Men är det dumt av mig att tänka diskus? Har ju ingen erfarenhet av det innan och kanske är det lite väl vågat att ge sig på det i ett planterat akvarium med massa annan fisk det första man gör? Verkar som om många kör dem i rena akvarier. Och OM det nu blir diskus, ska jag satsa på en grupp ungdjur och sälja av eftersom eller försöka få tag i ett par? Vill absolut inte ha så många i slutändan, det känns det för trångt för. Kanske är det trots allt för trångt över huvud taget? Men tycker ändå jag ser folk som har diskus i liknande akvarier...
                        Många frågor..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...