hjälp med att bygga in Alubänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje81
    • April 2012
    • 17

    hjälp med att bygga in Alubänk

    Vet inte om tråden hamnade i rätt kategori men är ju tänkt att det ska bli ett projekt.

    Vill alltså bygga in alubänken under mitt 375L akvarium och har sökt en massa på nätet efter bra sätt att göra det men inte riktigt hittat vad jag är ute efter så undrar om nån kan ge mig förslag (gärna med bilder) på hur jag kan göra.

    Ska helst gå att fixa medans akvariet står på bänken då det är ganska nyfyllt och vill slippa tömma det igen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du vill bygga in bänken kräver det en hel del jobb, och kanske även ett tillfälle då karet är tomt. Däremot kan du för några hundralappar fixa till din alu-bänk på ett ganska snyggt sätt om du inte har tummen helt parkerad i armhålan.

    Kolla upp med din lokala glasmästare om de har aluminiumskenor hemma, sådana som man sätter i öppningar där man vill ha skjutfönster eller liknande. Det är samma skenor som många använder i terrarium, och finns även gjorda i plast. Mät mellan benen och ta med måttet till glasmästare så fixar de skenorna, samt även glaset som du sedan sätter i dessa öppningar.
    Där finns en del att välja mellan, du kan ha spegelglas eller färgat glas, skjutbara eller fasta glas osv. Lägger du en skiva inne i möbeln kan du även använda utrymmet som förvaring.
    Ungefär så här:
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Eller göra draperier du sätter fast med självhäftande kardborrband.

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Det är även enkelt att bygga in en alu-bänk.

        Jag köpte limträskivor på byggvaruhuset och sågade till så att de precis täckte ställningen. Satte ihop med träpluggar i hörnen och satte en list längst upp och längst ner runt hela bänken. Sågade upp två hål för luckor och skruvade på gångjärn för två dörrar.

        Min behöll jag träfärgad, men att måla den vit hade ju varit snyggt det med...
        Dessvärre har jag inga bilder på bygget.
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Jojje81
          • April 2012
          • 17

          #5
          Synd att du inte hade bilder neptun, för är nåt sånt jag tänkt mig då jag helst vill ha det ganska tätt så det fungerar lite som ljuddämpning för ytterfiltret också.

          Hur fick du fast skivorna i alubänken? eller står dom bara på golvet?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            här har du en liten ide på isolering

            lånad bild av carl philip hult
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Jojje81
              • April 2012
              • 17

              #7
              mm såg ju bra ut. kanske kan bli nåt sånt. Dock tror jag att nåt behöver bytas i mitt ytterfilter för det "skorrar" väldigt mycket. Är ett Fluval 404 och har ett 204 också som dock är nästan knäpptyst.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                är det helt nystartat? isåfall brukar det låta ett par dagar tills all luft är ute. ge det lite tid

                Kommentar

                • Jojje81
                  • April 2012
                  • 17

                  #9
                  har stått för länge nu för att det ska va så enkelt tyvärr.... vad kan det annars va? byta axel?

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    här har du en liten ide på isolering

                    lånad bild av carl philip hult
                    Jag drömmer varje natt om att isolera mitt (öppet stående) Eheim 2260 när det bullrar bredvid sängen...
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Jag fäste inte min bänk i alu-ramen på något sätt, utan den bara omringade densamma.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...