Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    Haha, men det är roligt med nya projekt! Har fortfarande inte fått några delar så har inte hunnit fundera så mycket mer på det dock..

    Sålde mitt nano till en vän som jag hoppas ska bli inbiten också! Hon ska få lite Endlers av mig att fylla det med. Så får jag lite mer tid att koncentrera mig på mina andra två kar.

    Kommentar

    • Charliena
      • September 2011
      • 300

      Nu har jag börjat att bygga lite smått med min dator! Har klurat ut vilka delar som är vad och har konfigurerat min Raspberry. Fick en liten lampa att lysa igår när jag testade allt Får jag det här att fungera får jag köpa mig en vattentät temperatursensor. Just nu är det bara för att testa att allt fungerar som jag vill. Den blåa lilla manicken är själva temperatursensorn.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 20140524_120438 (1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2157784

      Sen föll jag ner i en fälla i torsdags... Jag var och skulle köpa mer vattenberedningsmedel och "råkade" få med mig Fjärilsciklider hem. Att jag inte lär mig! Den här gången får de dock gå helt själva i ett kar i sällskap med en mal. 120 liter bör de komma överens på. Lyckades dessutom få med mig ett etablerat par från affären och de har redan börjat leka och gräva gropar. Lite roligt Ikväll ska jag dessutom dela med mig av mina Endlers till en vän så jag behöver fylla på med fiskar i mitt andra kar. Funderar på nya Apistogramma fiskar, men de verkar ju vara slut överallt. Helst Regnbågscikliden eftersom jag har en ensam hona i det karet. Varit på både Trop, Ciklidhuset och Djurmagazinet (den sistnämnda hade Vinkelflecken men inte Regnbågscikliden?).

      Jajja, nu ska rabatten här hemma få lite ompyssling också.
      Senast redigerad av Charliena; 24 May 2014, 11:11.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        Ursprungligen postat av Charliena
        Nu har jag börjat att bygga lite smått med min dator! Har klurat ut vilka delar som är vad och har konfigurerat min Raspberry. Fick en liten lampa att lysa igår när jag testade allt Får jag det här att fungera får jag köpa mig en vattentät temperatursensor. Just nu är det bara för att testa att allt fungerar som jag vill. Den blåa lilla manicken är själva temperatursensorn.
        [ATTACH=CONFIG]69118[/ATTACH]
        Intressant början men du fullföljer inte tankegången? Att visa temperatur är väl mindre intressant, alla har redan en termometer. Skicka data till en mobiltelefon är intressant, låta mätvärden styra "katastrof-utrustning" kan vara ett annat projekt, kanske ett nödstopp på doppvärmare och belysning t.ex.

        Avvikande pH kan öppna ventil för automatiskt vattenbyte, nu börjar det bli användbart.

        Å andra sidan är det roligt att leka med elektronik, i praktiken hade jag nog gjort samma som du

        Tobbe

        Kommentar

        • Charliena
          • September 2011
          • 300

          Haha, det är ett steg längre ja! Men samtidigt, man måste börja någonstans I slutändan tänker jag printa ut informationen till min hemsida så jag lätt kan se vad värderna är. En annan idé jag hade var att ha en ljusramp med LED som jag kunde styra färgerna med vi en mobilapp, men någonstans måste jag ju börja. Har aldrig pysslat med hårdvara tidigare.

          Kommentar

          Arbetssätt...