Akvariebänk i trä - hur få det i våg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Akvariebänk i trä - hur få det i våg?

    Jag håller på att bygga en bänk där stommen liknar den som finns i den här tråden:


    På alu-ställningar så har man justeringsfötter nertill för att få karet helt i våg. Men hur gör man när man bygger en sådan här ställning?

    Vi utgår från att mina snickarkunskaper är fulländade (vem försöker jag lura? ) och att ställningen därmed är helt i våg. Justeringarna skall bara anpassa karet mot golvets ojämnheter.

    Tack!
    "Failure does not require planning"
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Eftersom din kunskaper är goda så anpassar du benen längd efter golvets eventuella lutning och så blir det i våg.............skämt åsido man kan ta enhög med spelkort att stoppa under antingen ben elle skiva...slickepinnar funkar oxå......elleer så skruvar du på ställbara fötter....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Ett riktigt jobbigt alternativ är ju att bygga om golvet så det är helt i våg och rakt :P

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Är det lite större avstånd (ojämnt golv istället för bristande snickarkunskaper ) så kan ju även lagom stora bitar av tex masonit eller lite tjockare papp fungera. Skär/klipper man till lika stora som benet så 'syns' det inte speciellt mycket heller.

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Jo, när jag hade dumt golv. Så körde jag inte helt vanligt A-4 papper under det benet som var lägre tills det var jämt. Om du gör nån sån lösning se till att materialet du använder inge plattas ut så mycket över tiden så att det blir brytningar i karet i efterhand

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Ställbara fötter

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Då lutar det åt att trycka in lite masonit under benen på ställningen. Tack för era tankar!
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              Arbetssätt...