Ett nytt, lite större projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Hittade scalarer idag Visserligen lite mindre än den jag redan har men dom ser exakt lika dana ut i färg. Antar att det är någon odlingsvariant men så jädra snygga tycker jag. "Natur-randiga" med en rosa-röd strimma längs ryggfenan. Dom har väldigt långa fenspetsar också så jag kunde inte säga nej till dom. Köpte tre styck för att testa, fungerar det köper jag några till, fungerar det inte lämnar jag tillbaka dom.

    Bilder kommer efter inkoppningen

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0562.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,1 KB
ID: 2143181Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0559.jpg
Visningar: 2
Storlek: 68,0 KB
ID: 2143182

      Ser ni den rosa strimman? Tycker dom är väldigt snygga!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Nu simmar dom i karet
        Alla fick sig en känga av den lite större, men inte mer än vad som är "rimligt".

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          Snygga!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Tack!
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0567.jpg
Visningar: 2
Storlek: 87,9 KB
ID: 2143196Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0576.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,6 KB
ID: 2143197

            Några till

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Hur går det här då? Jo, det går bra
              En scalar har dött, vet inte varför då den var helt frisk dagen innan...
              Den undertryckta nyckelhålscikliden har "tryckt tillbaka" och är nu mer med i gruppen. Den är inte lika biffig så jag försöker stödmata den lite mer än dom andra, se till att den får en extra bit vid var matning liksom

              Ni som var på mässan i Köge vet att jag köpte en grupp med urläckra "tiger" endlers med blåa inslag. En av de jättestora honorna släppte idag en riktig dunderladdning yngel Härligt! Får se hur många som överlever, blir det för många får vissa bli scalar-mat. Dessa guppys går inte i detta karet utan i ett 40 liters.

              Har även satt ner en anubias till i stora karet, och en klick "christ-mass moss". Vissa cryptos har slemmat sina blad men jag ser att nya är på väg så får hoppas att dom tar sig igen och bildar härliga snår åt nyckelhålen

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0698.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,4 KB
ID: 2143449

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0696.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2143450

                Behöver lite hjälp. Den stora nyckelhålscikliden jagar bort alla andra runt ett visst område, och "nyckelhålet" syns tydligt. Vad håller den på med? Tror det är en hane, men det finns ingen lika stor vare sig hane eller hona i karet. Har den blivit könsmogen och motar revir eller visar dominans ?

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Såhär ser detta karet ut nu
                  1+2 kampfisk har fått flytta hit, hanen har byggt bo så dom verkar trivas bland alla flytväxter.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0899.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,0 KB
ID: 2144494

                  Detta tillhör inte detta karet men ändå: mina tiger endlers har fått en ny kull och tillsammans med den gamla kullen så blir det en hel del yngel. Tror det kommer finnas tiger endlers till salu på MAFs auktion till våren

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Ett tag sen något skrevs här..
                    Går i funderingarna att sälja av alla fiskar förutom de bottenlevande, och sen testa discus...? Isåfall tänkte jag behålla malarna, nyckelhålen och paletterna som hänger runt botten, sälja resten och köpa en grupp på kanske 4-5 mindre discus. Har alltid velat testa discus och såg at dom hade fina stendker discus på ungefär 8cm i en butik i närheten. Isåfall förstår jag att jag får sälja av de discus som inte bildar par, för jag kan knappast ha mer än ett vuxet par i detta karet.
                    Läser man lite på google rekommenderas att man har ett kar på minst 200L, antar att det är för ett par? Detta är på 240-250L.

                    Lite input om detta Velar fram och tillbaks..

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Min åsikt är att man bör ha minst 400 liter för att hålla fullvuxna Discus. Men 8 cm som inte växer ut går att ha i mindre kar.

                      Titta gärna på mina filmer som finns under länken nedan på mina Discus, så får du en uppfattning om varför jag tycker som jag gör.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Min åsikt är att man bör ha minst 400 liter för att hålla fullvuxna Discus. Men 8 cm som inte växer ut går att ha i mindre kar.

                        Titta gärna på mina filmer som finns under länken nedan på mina Discus, så får du en uppfattning om varför jag tycker som jag gör.
                        Just den filmen Maths är en av de bättre filmerna på ett Diskuskar. Hade själv den filmen högupplöst igång på repeat på en stor platt-TV. Blev lite som att ha ett Diskusakvarie hemma.

                        Men om du Freddie köper 8 cm Diskus så bli det väl så att de just inte växer ut utan så småningom stannar i växten. Då beror det väl på om du själv tycker det är ok. Det är ju många här i forumet som har kar som ligger lite i underkant storleksmässigt. Vill inte lägga så mycket värderingar i detta än att det är bra om man är medveten om sitt val bara. Men här finns det ju gott om erfaret folk som vet mycket.

                        Sedan undrar jag om det är en lyckad kombo med Diskus och Paletter som leker. Däremot har jag i flera filmer sett Nyckelhål med Diskus. Men nu tror jag du kommer att få det lite jobbigt framöver faktiskt. Tycker att Diskus har en tendens att flytta in i hjärnan och bosätta sig där när man väl tänkt tanken fullt ut: -jag kanske ska ha Diskus? Har den tanken blivit mer än hypotetisk gissar jag att du inte blir av med den
                        Då är väl frågan om det räcker med att ha dem i skallen eller om man även ska ha dem i ett kar?
                        Märker ju på de som haft Diskus förut här i forumet, de sk. Diskuspensionärerna att de blir ju inte heller av med dem efter att de sålt sina Diskus. Utan de har dem i huvudet likafullt. Så varning för detta Freddie: Diskustankar smittar!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Tack för filmen Maths, ska titta på den i högupplösning när jag har internet för det hemma

                          Bluewing; Jo, den tanken har börjat sätta sig och det är faktiskt lite irriterande :P Väldigt fina fiskar men sägs vara svåra och hyffsat dyra. Jag har aldrig haft discus eller ens tänkt på det innan, därför har jag börjat hitta info om det ens går i min nuvarande tank. På t.ex stendkers hemsida står det minst 180L för en grupp (!) vuxna discus, vilket i mina öron låter galet! Så man blir ju inte annat än förvirrad..
                          Angående paletterna så har dom inte varit så aggressiva vid lek, har många gömställen åt dom. Men antar att ifall det blir discus så är det dom som får bestämma vad som annars ska gå i karet..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...