Ett nytt, lite större projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Ett nytt, lite större projekt!

    Äntligen ett nytt, lite större projekt
    Jag har sen innan två mindre sötvattenskar. Ett 60liters med SA tema och ett 40liters med endlers och kampfisk.

    Jag ska ta över ett 240liters bowfront akvarium som inte fått den kärlek ett kar behöver. Karet har blivit lite misskött under en tid av förra ägaren och nu kunde jag få ta över karet.

    I karet går vad jag vet,
    någon mellanstor scalar
    ett gäng, ca 15st, guldbarber
    två botior, tror det är histronica
    en silverdollar tetra
    några ancistrusar
    några få tetror

    Inredningsmässigt är det inte snyggt. Några få rötter, någon sten, en massa plastväxter, sjösten.
    Min tanke är att riva ut allt som finns däri nu. Sen ska det i sand på botten, fler rötter, mycket (!) löv och pinnar. Tror det kan bli snyggt
    Med tanke på silverdollarn så är växter inget alternativ, den kommer äta upp dom direkt. Därför blir det bara död inredning.

    Fiskarna som går i karet nu ska vara kvar, dom flesta iallafall. Jag hade tänkt köpa ett gäng scalarer till dock. Och kanske någon mer halvstor ciklid.
    Ni undrar kanske varför jag inte kommer göra mig av med silverdollarn? Jo, jag tycker faktiskt att den är väldigt häftig Och, den är gammal så jag vill inte sälja den.

    Förhoppningsvis ska jag hämta karet i början på nästa vecka
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan vara trevligt med ett kar med fisksoppa, och ett kar med bara rötter och löv är inte fel. Hoppas du slänger in lite bilder framöver...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Blandningen av fisk i detta karet gör inte så mycket, alla arterna tycker jag är fina
      Tror det kan bli bra med guldbarber i tefärgat vatten.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        Hur många liter är det i en 25kg sandsäck från jula? Alt, hur många kg sand behövs för att täcka 120x30 cm bottenyta med ca 2cm?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Räkna baklänges.

          till 100 liters normalkar går det åt ~20 kilo substrat för att få ett genomsnitt på
          cirka 5-7 cm.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            #6
            Här har du en beräkning med hjälp av lite grundfysik!

            P = m/V (Densiteten = massan genom volymen)


            m = P * V (Vi bryter ut massan ur formeln)


            P = 2000 kg/m^3 (Har googlat och kollat i formelsamling, men inte hittat något som antytt densiteten eller bergart i blästersand. Uppskattar därför sandens densitet till ett medelvärde. Om någon har lite blästersand får ni gärna väga upp en liter så kan vi fastställa densiteten!)


            V = 1,2 * 0,3 * 0,02 = 0,0072 m^3 (Volym = bredd * djup * önskad höjd, mätt i meter)


            (2000) * (0,0072) = 14,4 kg
            Senast redigerad av Karl Holm; 10 August 2012, 15:37.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              Ursprungligen postat av Karl Holm
              Här har du en beräkning med hjälp av lite grundfysik!

              P = m/V (Densiteten = massan genom volymen)


              m = P * V (Vi bryter ut massan ur formeln)


              P = 2000 kg/m^3 (Har googlat och kollat i formelsamling, men inte hittat något som antytt densiteten eller bergart i blästersand. Uppskattar därför sandens densitet till ett medelvärde. Om någon har lite blästersand får ni gärna väga upp en liter så kan vi fastställa densiteten!)


              V = 1,2 * 0,3 * 0,02 = 0,0072 m^3 (Volym = bredd * djup * önskad höjd, mätt i meter)


              (2000) * (0,0072) = 14,4 kg
              Tack! Så då borde en 25kg säck räcka. jag kommer inte ha växter i nuläget så det är mer för det estetiska jag vill ha lite sand på botten

              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              Räkna baklänges.

              till 100 liters normalkar går det åt ~20 kilo substrat för att få ett genomsnitt på
              cirka 5-7 cm.


              .
              Har aldrig haft ett såhär stort kar så jag hade inget att gå efter

              OT, har du bytt nickname?

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: Pinnar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,3 KB
ID: 2141959

                Var i skogen idag och plockade med lite matrial till det nya karet. Hoppas att en ICA påse med löv räcker...

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  På den lokala zoobutiken som egentligen inte har så imponerande fisk så har dom några riktigt biffiga scalarer. Typ 15cm långa inkl stjärtfena (som är ganska stor. Sjärlva kroppen är ca 10cm skulle jag tro). Två av dom visar tendenser till lek och det hade varit väldigt kul med ett så stort lekpar. Frågan är bara, kommer dom totalt mobba ihjäl den lille ensamme?

                  Är dom kvar när karet mognat kommer jag verkligen fundera över om jag ska köpa dom

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Är det ett lekpar är risken överhängande att de kommer stöta ut din ensamma skalar. Då är det bättre att köpa några mindre ex så de får para ut sig själva.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      Var det jag var rädd för.

                      Förhoppningsvis kommer jag börja inreda på måndag. Tror vi ska hämta karet då

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        Har köpt lite saker till karet. Bla ett nytt filter då dom som sitter i nu är bara två små innerfilter. Jag köpte ett juwel bioflow 6.0. Eftersom karet bara är 50cm högt och bioflowen 53cm så fick jag kapa av botten, sen kapa lådan till önskad längd och sen limma fast botten igen. Om man inte ser efter noga så syns inte ingreppet
                        Det enda detta resulterade negativt i är att jag får ta bort en filterkudde = lite mindre yta för bakterier. Det finns ändå ca 5L kvar av lådans egentliga 6L.
                        Jag fick filtret till ett bra pris och eftersom det ändå blir lite budget bygge så är jag nöjd

                        Var och kollade på rot till karet idag och hittade en snygg redmoore. Den var dock lite stor (och dyr) men väldigt snygg. Ska till ett annat ställe imorgon och se ifall dom har någon som passar bättre.
                        Jag kom dock inte tomhänt från affären. Köpte två vackra crowntail kampfiskhonor och två endlers. Den ena kampfisken är metallic mörkblå och den andra likvit med "insprängt" rött i fenorna. Ljusa kampfiskar brukar ha en ganska rosa ton men denna är väldigt vit

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          Imorgon drar vi igång!
                          Har satt upp ett 54liters kar + 30liters balja + 20liters hink som fiskarna får bo i dessa dagarna jag gör rent och inreder karet

                          Jag ska lägga alla löven i en hink med vatten så dom sjunker, dom brukar sjunka på 2-3 dagar så då blir dom lagom färdiga till onsdag/torsdag då jag beräknar att vattnet ska i.

                          Såhär ser planen ut;

                          Måndag; Hämta karet och sätta fiskarna i dom temporära hemmen. All nuvarande inredning ska ut.

                          Tisdag; Göra rent hela karet från alger och kalkavlagringar. Även ge locket en tvätt. Sätta fast filtert med sillicon som torkar på 24h. Om jag hinner så ska sanden i också.

                          Onsdag; Börja inreda (det vet man ju aldrig hur lång tid det tar). Om jag hinner (måste göra lite annat den dagen också) fylla karet.

                          Torsdag; Om jag inte fyllt det på onsdagen så fyller jag det på morgonen och släpper i fisken på eftermiddagen. Annars ser jag bara så allt fungerar och ser bra ut, sen kan fiskarna få flytta in.

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Sätt nu inte fast filtret med för mycket silikon ifall du senare ångrar dig och vill ha ett ytterfilter,det skall då vara lätt att ta bort
                            Senast redigerad av Gäst; 12 August 2012, 18:18.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              Precis
                              Det blir bara två klickar i ytterkant på filtert så man lätt kan komma in med en kniv och skära loss det. Jag har för mig att sillicon har en "styrka" på ca 26kg per cm3 så det borde räcka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...