Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Så, bara för att jag har funderat på lite annat i burken så visade sig min favoritmal upp sig, L124. I en hel halvtimme!! Rekord. Köpte nyligen 2 till små, då den här blivit av en favoritart för mig. Tyvärr hade jag bara skräpkameran hemma vid tillfället men det som syns på den suddiga bilden är en ca 10-15cm stor L124, bakom den en L205, på grottan en liten L124 och längst bak en Synodontis Petricola.
    Skickar även med en bild på den stora L124 och en av de små, med lite bättre kamera.
    Ifall någon är intresserad.
    Bifogade filer
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Riktigt snygg den där L124an.
      Jag har ju min L136 som jag inte brukade se på månader, nu har jag klurat ut hur jag ska lura fram den så nu kan jag se den när jag vill . Fryst Artemia är grejer de tydligen, slår aldrig fel. Det är ju inte fel att få se dyrgriparna ibland.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Va kul att du hittat en favoriträtt Jo det är ju liiiite roligare om man får se dem så där någon gång ibland iaf.
        Jag har helt klart märkt att när de är små är de ofta mer aktiva på födosök etc och då ser jag dem rätt ofta, ibland hela tiden. Sen ju äldre de blir, desto "skyggare" blir dem (läs tråkigare). Eller helt enkelt bara latare.
        Jag har ju en L200. Tror inte jag sett den på en månad faktiskt, förutom stjärten i en millisekund vid ett tillfälle. Tror den har bytt bohåla men jag har inte lyckats hitta den nya. För den ligger inte kvar i den gamla. Nåväl, någon gång så.

        L124 skulle ju vara fina i ditt kar Kristian, de kan ju bli 20-30cm, lite lagom sådär i ditt kar. Färgglada dessutom.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Så, stod öga mot öga med Nyckelhålen idag och kände ingenting. Däremot var jag jäkligt sugen på malen i karet snett ovanför...
          = jag avvaktar ett tag. Har ett annat projekt på G vilket kanske innebär lite flytt av tetror etc så det är lika bra att avvakta och se vad som sker där. Såg Dolkstygn idag, stora rackare. Så kanske om jag flyttar på Rosentetrorna och kör Dolk istället. Eller så blir det Nyckelhål lite längre fram. Ett helt klart intressant tips, kanske behöver gro lite hos mig bara. Vem vet.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Jahopp, kan bara konstatera att jag börjar bli sugen på Scalarer. Tror jag såg de som kallas Blue Honey i affären igår och kände lite ha-begär. Har även sett många bilder på sådana och känt lite sug då också. Så det är ju synd iom att de inte skulle trivas i mitt 450l pga för hög cirkulation på vattnet. Surt sa räven.

            I övrigt sitter jag mest och drömmer och spånar vidare på mitt 240l-projekt.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Är det bara jag som får lite kalla fötter när det äntligen är dags att köpa akvarium?

              Kort historia - mina 3 kar som jag har nu har mer eller mindre dykt på mig med kort varsel. Så jag hade inte funderat så mycket över just dem när de kom hit. I samband med 450l var jag tvungen att köpa massor, och iom att jag fortfarande var väldigt grön då så köptes mycket onödigt = det kostade en himlans massa pengar. Galet mycket. Med struntsaker (slangar, reservdelar och allt möjligt), inredning, växter och fiskar... Impuls impuls, kan vara bra att ha...

              Den resan lärde mig att planera i förskott och framförallt, skapa budget.

              Nu är det dags för mig att skaffa ett nytt kar. Jag ska byta ut mitt 100l mot 240l. Jag har varit ambitiös och gjort budget från start och ja, nu har jag helt enkelt råd att få ihop det. En härlig känsla. Så egentligen är det bara att åka iväg och köpa hem det, bakgrund, pumpar, inredning och allt.
              Det jag vill köpa är ett Juwel Rio 240l. Med allt rätt från start. Vill att detta ska bli ett snyggt kar. Med riktig bakgrund och allt. Genomtänkt. & svindyra L-malar där i. L046 för den som undrar, Hypancistrus Zebra.

              Men när jag inser hur mycket pengar det faktiskt är så får jag kalla fötter...
              & jag drar mig för att åka iväg till affären och starta igång det hela. Vilket känns så konstigt då jag drömt/planerat detta i många många månader.

              Funderar på hur jag ska "våga" ta klivet?
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                [QUOTE=Likan;1659544]Är det bara jag som får lite kalla fötter när det äntligen är dags att köpa akvarium?

                Kort historia - mina 3 kar som jag har nu har mer eller mindre dykt på mig med kort varsel. Så jag hade inte funderat så mycket över just dem när de kom hit. I samband med 450l var jag tvungen att köpa massor, och iom att jag fortfarande var väldigt grön då så köptes mycket onödigt = det kostade en himlans massa pengar. Galet mycket. Med struntsaker (slangar, reservdelar och allt möjligt), inredning, växter och fiskar... Impuls impuls, kan vara bra att ha...

                Den resan lärde mig att planera i förskott och framförallt, skapa budget.

                Nu är det dags för mig att skaffa ett nytt kar. Jag ska byta ut mitt 100l mot 240l. Jag har varit ambitiös och gjort budget från start och ja, nu har jag helt enkelt råd att få ihop det. En härlig känsla. Så egentligen är det bara att åka iväg och köpa hem det, bakgrund, pumpar, inredning och allt.
                Det jag vill köpa är ett Juwel Rio 240l. Med allt rätt från start. Vill att detta ska bli ett snyggt kar. Med riktig bakgrund och allt. Genomtänkt. & svindyra L-malar där i. L046 för den som undrar, Hypancistrus Zebra.

                Men när jag inser hur mycket pengar det faktiskt är så får jag kalla fötter...
                & jag drar mig för att åka iväg till affären och starta igång det hela. Vilket känns så konstigt då jag drömt/planerat detta i många många månader.

                Funderar på hur jag ska "våga" ta klivet?[/QUOTE

                ...fundera inte så mycket, det löser sig alltid.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Äntligen 450l!

                  Håller med Inger fullt ut.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jag vet hur det känns, att köpa något som kostar en del pengar trots att det inte är nödvändigt. Men oron brukar vara ganska kort och går fort över, bara man väl bestämmer sig och "gör"det.
                    Så ta dig i kragen, har du råd så köp det !
                    Nytt och vitt?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Du har ju gjort en budget, så tveka inte...köp.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag vet hur det känns, att köpa något som kostar en del pengar trots att det inte är nödvändigt. Men oron brukar vara ganska kort och går fort över, bara man väl bestämmer sig och "gör"det.
                        Så ta dig i kragen, har du råd så köp det !
                        Nytt och vitt?
                        Jamen precis. Pengarna skulle t.ex. kunna gå till "tråkiga" saker som både ny tvättmaskin och torktumlare. Vilket hade varit bra men ack så tråkigt. Det är väl därför det tar emot lite.

                        Nytt och svart. (Men jag har börjat fundera på annan bänk undertill, så vi får se var det slutar.)
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Du har ju gjort en budget, så tveka inte...köp.

                          //Inger
                          Tack för push! Push är bra
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Får du inte nya pengar varje månad?
                            Tvätta är överskattat.
                            Köör bara!
                            YOLO eller va e de ungdomarna säger?
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Så sant så.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...