Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Äntligen 450l!

    Nu så, nu är jag igång igen!

    Av någon anledning så kommer alltid livet emellan liksom det gjorde när jag väl hämtat hem "nya" akvariet (den är begagnad, ca 4-8 år gammal). Så jag får väl göra detta i etapper helt enkelt.
    150x50x60cm är den, helglas, stort as jämfört med mitt numera pluttiga 100l Tung som f*n men jag är mäkta stolt över att vi lyckades bära in den, 2 trappor upp, fy fan. Eller snarare att jag orkade hjälpa till Men det gjorde jag! Vad gör man inte för en dröm? Började drömma om ett akvarium i denna storlek strax efter jag fick hem 100litern. Insåg att större är bättre (& roligare!) och att man kan ha lite andra arter etc än i den lilla.

    Planen är ett till gott & blandat-akvarium, så ingen speciell biotop utan mer det jag känner för
    Först och främst malar, lite botior och lite fiskar upptill. Mer om det när det närmar sig.

    När lyckoruset väl lagt sig insåg jag vilket jätteprojekt detta är för mig, hua. Så mycket att fixa innan jag ens kan starta igång det. Höll på att kasta mig in i det men insåg snabbt att det inte skulle fungera. Så jag fick backa lite och andas lite och ta det inom sin tid helt enkelt.

    Jag kommer helt enkelt behöva en MASSA HJÄLP från er snälla människor!
    För att få det här att gå ihop.

    Så ska jag även försöka lägga in lite bilder också under resans gång.
    (Just nu har jag ingen bra bild på akvariet i sig, så det kommer när allt småpyssel är fixat.)

    Tack för att ni har tittat in och skriv gärna en rad eller två!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    det är nu det roliga börjar
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Steg 1 i processen var att rengöra akvariet.
      Sökte runt lite här på forumet och insåg att det inte behövdes en massa kemiska medel utan lite hederligt varmvatten fungerade utmärkt Köpte t.o.m. citronsyra, som jag dock aldrig använde.
      + lite papper, svamp, trasa, handduk, rakblad (använde den jag har till spisen) och en hink såklart.
      Som dessutom dekorerades lite under en paus för att få lite ny energi (& för att inte blanda ihop med övriga hinkar i hushållet.)
      Bifogade filer
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Jag är van vid innerfilter och ska snart lära mig ytterfilter, hur det nu ska gå. Men det löser sig när det är dags
        Bifogade filer
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          ... och när jag ändå är igång. En kass bild på 100litern och en kass bild på den nya, när den ankom, med min underbara djungel bakom (Ramp och lite annat saknas på bilden dock.)

          (Ett senare projekt här i livet blir att lära mig hur man fotar ett akvarium med fiskar som rör sig men det är då det )
          Bifogade filer
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Så min första fråga här blir faktiskt hur tjock frigolitskiva/liggunderlag jag borde ha under själva akvariet?
            Som jag förstått det är det en smaksak vilket av materialen man använder sig av men jag har inte hittat någon vettig info om tjocklek på det. Tips? Räcker 1cm eller bör man ha 4cm kanske? Eller hur fungerar det? (Helglas som sagt.)
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              det är nu det roliga börjar
              Jo jag har märkt det, haha
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Likan
                Så min första fråga här blir faktiskt hur tjock frigolitskiva/liggunderlag jag borde ha under själva akvariet?
                Som jag förstått det är det en smaksak vilket av materialen man använder sig av men jag har inte hittat någon vettig info om tjocklek på det. Tips? Räcker 1cm eller bör man ha 4cm kanske? Eller hur fungerar det? (Helglas som sagt.)
                det räcker gott med 1 cm. finns att köpa på tex k-rauta. väldigt snyggt kar. jag hade kört med hängande armatur från taket och helt öppet utan täckglas. tycker sånna kar är snyggast utan tvekan!

                btw inte dåliga bananträd du hade där bakom gillar!

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  det räcker gott med 1 cm. finns att köpa på tex k-rauta. väldigt snyggt kar. jag hade kört med hängande armatur från taket och helt öppet utan täckglas. tycker sånna kar är snyggast utan tvekan!

                  btw inte dåliga bananträd du hade där bakom gillar!
                  Då får det bli 1cm, känns lagom

                  Jo sådana kar är fina men blir inte med denna, gillar att ha lock på. I framtiden däremot skulle jag vilja ha ett med växter som växer ur och över, lite djungel helt enkelt!

                  Haha tackar! De är mina ögonstenar Haft dem sedan de var småfjuttar, så de trivs bra här tydligen Bladen är på ca 80-90cm! Maffig växt det där. Love it!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    okej. ja smaken är ju olika. kör med lock vad där det för ramp till? jag skulle satsa på så att du har en eller två ramper som täcker hela karet. så du får så mycket ljus som möjligt.

                    var det ett fx5 ytterfilter till?

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Bara en fråga då, har du inte en ram i underkant på akvariet?
                      Eller är det bara nån annan svart kant.
                      För ramakvarium behöver ingen frigolit under akvariet utan bara invändigt

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ser ut som helglas. kanske nån tejpremsa längst ner. vilket jag hade tagit bort om det varit mitt kar.,

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Ursprungligen postat av david87
                          Bara en fråga då, har du inte en ram i underkant på akvariet?
                          Eller är det bara nån annan svart kant.
                          För ramakvarium behöver ingen frigolit under akvariet utan bara invändigt
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ser ut som helglas. kanske nån tejpremsa längst ner. vilket jag hade tagit bort om det varit mitt kar.,
                          Det är ett helglas. Det är svart tejp nertill som jag dock har dragit bort sen den bilden togs. Tänkte först sätta på ny tejp men, njae, så "ful" var den inte så det behöver döljas med tejp. Så skippar nog ny tejp nertill.



                          Ursprungligen postat av hannesc
                          okej. ja smaken är ju olika. kör med lock vad där det för ramp till? jag skulle satsa på så att du har en eller två ramper som täcker hela karet. så du får så mycket ljus som möjligt.

                          var det ett fx5 ytterfilter till?
                          Visar bild på hur det ser ut upptill. Dock några plastlock till, som är vid sidan av just nu. Så 2 lysrör, T8or.
                          Jepp, ett fx5 är det.
                          Bifogade filer
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Apropå fx5an så ser den ut så här invändigt. Funderar på hur jag ska göra. Gillar inte att återanvända annans gamla grejer (vet ju inte vad han hade i akvariet...) så funderar på att köpa nytt. Men ska jag köra på likadant? Eller annat roligt?
                            Bifogade filer
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Klart du kan använda de gamla grejerna. Koka först så är det ingen fara. Det är dyrt att köpa nytt filtermedia till ett fx5.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...