Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Jag kör tropicas gödning j mitt växtkar, gillade detta bättre på nåt sätt och lättare att dosera med pumpen.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag kör tropicas gödning j mitt växtkar, gillade detta bättre på nåt sätt och lättare att dosera med pumpen.
      Är det enbart den gröna du har?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        Jag har funderat länge på att prova och byta ut Pmdd till Tropica ,skall man använda både grön och brun samtidigt och hur doserar man då ?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Normaldos för PMDD är 10 ml/100L per flaska (3 eller 4 flaskor)
          Normaldos Tropica grön/röd är samma dvs. 10 ml/100L per flaska (2 flaskor grön+röd)


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • JLB11
            • January 2016
            • 1

            Hej Christer5!

            Till mina växtburkar med Co2 tillsätter jag 3.5x rekommenderad dos (5 pump per 50l i veckan) av den gröna och ca 1.5 av den bruna. Jag får mindre grönprickalger när jag också tillsätter den bruna, jag gissar pga ökad tillgång på kalium. Till kar utan Co2 är detta säkert på tok för mycket, har ingen egen erfarenhet av Tropica utan Co2 dock.

            Mvh/Peter

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Enligt mina beräkningar så kostar PMDD 12 öre per ml medan Tropica 19 öre ml . Sen så kan man ju själv välja om man i kalkylen vill räkna med att man kan dosera något mindre Tropica än PMDD . Doseringsrekomendationen är för övrigt den samma för bägge produkterna, dvs 10 ml per 100 liter vatten. (enkel dos)
              Min jämförelse kring gödningsekonomi blir så här:
              PMDD trippelpack från Haacks á 170:-: 1:10 per 100L vecka
              Tropica 5L dunk á 950:- Grön + Röd á 950:-: full dos grön + halv dos röd 2:80 per 100L vecka.
              Tropica 300 ml flaska á 95:- + Röd á 95:-: full dos grön + halv dos röd 4:74 per 100L vecka.
              Alla priser gäller då normaldoser.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Min jämförelse kring gödningsekonomi blir så här:
                PMDD trippelpack från Haacks á 170:-: 1:10 per 100L vecka
                Tropica 5L dunk á 950:- Grön + Röd á 950:-: full dos grön + halv dos röd 2:80 per 100L vecka.
                Tropica 300 ml flaska á 95:- + Röd á 95:-: full dos grön + halv dos röd 4:74 per 100L vecka.
                Alla priser gäller då normaldoser.
                Fast jag tycler det är fel att likställa PMMD med Grön plus Brun. Det blir lite som att jämföra priset på en Volvo med priset på en Saab inklusive husvagn. Utan skall man göra en rättvis jämförelse så skall man jämföra PMDD med grön. Dessa produkter är likvärdiga sen så kan man välja att köpa till Brun eftersom man kanske har ett behov där Grön inte är tillfredställande. Men det skulle lika gärna kunna vara så att man kör med PMDD och kompletterar med Brun för att få samma effekt som att köra grön och komplettera med brun.

                Vet inte om det blev rörigt men om PMDD räcker för någons växtuppsättning så räcker det också med Tropica Grön. Om Tropica grön inte är tillfredställande utan man måste komplettera med Brun ja då räcker inte heller PMDD till utan även denna måste då kompletteras med extra miconäring.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av JLB11
                  Hej Christer5!

                  Till mina växtburkar med Co2 tillsätter jag 3.5x rekommenderad dos (5 pump per 50l i veckan) av den gröna och ca 1.5 av den bruna. Jag får mindre grönprickalger när jag också tillsätter den bruna, jag gissar pga ökad tillgång på kalium. Till kar utan Co2 är detta säkert på tok för mycket, har ingen egen erfarenhet av Tropica utan Co2 dock.

                  Mvh/Peter
                  Precis så .
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Jag har funderat länge på att prova och byta ut Pmdd till Tropica ,skall man använda både grön och brun samtidigt och hur doserar man då ?
                    Om man bara vill göra ett 1:1 byte så byter du PMDD med Tropica grön rakt av med samma dosering. Upplever du att du idag har brister i karet som kan härledas till micronäring ja då kan du även komplettera med Tropica brun. Själv så valde jag testa att gå från trippel dos PMDD till dubbel dos grön + enkel dos brun.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Är det enbart den gröna du har?
                      Japp, och den verkar täcka alla behov just nu. Fick rekommendationer av Godhems zoo som är grymma på aquascaping i Göteborg att använda denna till mitt kar.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        Micro skall vara bra mot vissa alger, men vad vet jag

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Micro skall vara bra mot vissa alger, men vad vet jag
                          Om du tex kör med 3 ggr normal dos grön och upplever tex gröna prickar på glaset så KAN lösningen vara att istället köra två doser grön och en dos brun.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Jag hade fel när det gäller den gröna, det är inte ofta det händer men plötsligt sker det. Det var mycket frågor kring detta när produkten släpptes, det fanns inte heller någon innehållsförteckning. Det verkade problematiskt med en ihopblandad gödning då det fungerar dåligt med PMDD på det sättet.

                            Jag vet inte hur ekvationerna ser ut här men är det så att det dras likhetstecken mellan rekommenderade normaldoser?

                            Att slabba med flaskor och PMDD är väl kul men det medförde bara att jag fick mecka konstant. Med en bra växtmassa låg jag i slutändan på 5* normaldos. Då är det bättre att torrdosera enligt CB's recept, även om jag har lite problem då också så är de betydligt färre.


                            Sedan vet jag inte hur kostnadskalkyler är framtagen Tommy? Jag kör bulk, är det utifrån det du räknat? Doserar du alltid standarddosen? Hur hamnar du i näringsnivåer då? Hur regleras detta utifrån en ökad biomassa?

                            Det är ofta ett problem att man inte följer med i karets utveckling när man göder, men det vet du ju redan, du är ju trots allt med i landslaget


                            Edit, kollade vidare från det citerade inlägget och jag ser att det laboreras friskt.

                            Det är lite äpplen och päron över det hela, det är i princip samma saker man häller i akvariet i båda fallen. Upplever man att en sak fungerar bättre än en annan så ska man naturligtvis byta. Jag har haft förmånen att få testa dem sida vid sida under något år och jag märker ingen skillnad alls mer än att jag kan reglera nivåer efter brister mycket enklare med PMDD. Nu har jag förmånen att arbeta efter ett facit tack vare Daniel och Christian och det har naturligtvis förenklat akvariehobbyn för min egen del avsevärt. Så länge man har näringsnivåer som ligger lite över det man behöver så spelar det ingen roll hur man tar sig dit. Det finns till och med akvarister som lyckas bra på enbart en järngödning vilket jag påstått är omöjligt, där fick jag käka upp hatten också.

                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 30 April 2016, 08:35.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Jag hade fel när det gäller den gröna, det är inte ofta det händer men plötsligt sker det. Det var mycket frågor kring detta när produkten släpptes, det fanns inte heller någon innehållsförteckning. Det verkade problematiskt med en ihopblandad gödning då det fungerar dåligt med PMDD på det sättet.

                              Jag vet inte hur ekvationerna ser ut här men är det så att det dras likhetstecken mellan rekommenderade normaldoser?

                              Att slabba med flaskor och PMDD är väl kul men det medförde bara att jag fick mecka konstant. Med en bra växtmassa låg jag i slutändan på 5* normaldos. Då är det bättre att torrdosera enligt CB's recept, även om jag har lite problem då också så är de betydligt färre.


                              Sedan vet jag inte hur kostnadskalkyler är framtagen Tommy? Jag kör bulk, är det utifrån det du räknat? Doserar du alltid standarddosen? Hur hamnar du i näringsnivåer då? Hur regleras detta utifrån en ökad biomassa?

                              Det är ofta ett problem att man inte följer med i karets utveckling när man göder, men det vet du ju redan, du är ju trots allt med i landslaget


                              Edit, kollade vidare från det citerade inlägget och jag ser att det laboreras friskt.

                              Det är lite äpplen och päron över det hela, det är i princip samma saker man häller i akvariet i båda fallen. Upplever man att en sak fungerar bättre än en annan så ska man naturligtvis byta. Jag har haft förmånen att få testa dem sida vid sida under något år och jag märker ingen skillnad alls mer än att jag kan reglera nivåer efter brister mycket enklare med PMDD. Nu har jag förmånen att arbeta efter ett facit tack vare Daniel och Christian och det har naturligtvis förenklat akvariehobbyn för min egen del avsevärt. Så länge man har näringsnivåer som ligger lite över det man behöver så spelar det ingen roll hur man tar sig dit. Det finns till och med akvarister som lyckas bra på enbart en järngödning vilket jag påstått är omöjligt, där fick jag käka upp hatten också.
                              Beräkningen är gjord mellan 3-pack PMDD och Tropicas 5 liters dunk men du har helt rätt i att man kan komma billigare undan om man köper PMDD i bulk. Har dock inte hittat några sådan priser någonstans publikt, brydde mig inte om att kontakt med de som säljer i bulk för att få priser. Köper man i bulk så blir det dock ännu lite meckigare.

                              Det är ju samma här, dvs jag ligger på 4* normaldos för närvarande vilket gör att man får blanda nya PET vart fjärde vattenbyte.

                              Ja jag doserar faktiskt alltid standarddoser men ändrar antalet standarddoser efter hur karet utvecklas. Exempelvis så kan man ju köra 3 doser grönt och en brun i ett antal veckor för att sedan under en period köra 3+2. Dvs precis som du säger så anpassar man efter karets utveckling. Att skruva på en lägre nivå än som så har jag inte haft behov av att göra. Skall man göra dessa justeringar med PMDD så krävs nästan att man köper det i bulk och själv mäter upp varje sats annars så sabbar man ju doseringen som man får i tex trepacket.

                              Jag har ingen aning om mina näringsnivåer eftersom jag inte mäter någonting så det kan jag tyvärr inte svara på Mathias. Jag justerar näringen efter hur växterna ser ut samt eventuell algbildning så mitt mätinstrument är ögat.

                              Sen så är det som du säger till mångt och mycket samma sak man häller i karet men för mig så finns det ett antal saker som gör att jag föredrar Tropcia före PMDD. Tror jag beskrev dessa i något tidigare inlägg här i Johnnys tråd.

                              Jag har ju samma förmån som du Mathias där jag har tillgång till mycket kunskap genom tävlingslaget vi etablerat. En kul grej är då att titta på vad medlemmarna i laget kör, kan då konstatera att hälften kör PMDD och hälften Tropica.

                              Men med risk för att komplicera detta allt för mycket så skulle jag gissat att 85% av alla akvarister som använder växtnäring inte alls mixtrar med doseringar etc utan kör med standardoseer och då är det ingen som helst skillnad mellan PMDD och Tropica Grön och det var egentligen bara detta jag ville poängtera när jag dök in i den här tråden eftersom det påstods att det var det.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...