Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Äntligen ett akvarium igen

    Hej! Från det jag knappt kunde gå tills jag var runt 40 har jag alltid haft akvarium. Som mest 13 st.
    Har ofta haft friska fiska men alltid misslyckats med växterna förr eller senare. Det såg bra ut några månader eller ett halvår sedan hände alltid nåt.
    Det var mycket ciklider i alla former.
    Sen tröttnade jag och sålde ut allt (knappast med vinst).

    Men nu efter 15 år så har suget efter ett akvarium igen blivit allt starkare. Så nu är det verkligen dags igen!

    Utrymmeskäl gör att det måste bli en mindre burk, inte ett nano då utan Juwel Vision 180.

    Men nu sitter jag där och lusläser allt som skrivs och inser att jag tidigare nog alltid haft för mycket fisk i mina akvarier.
    Den här gången vill jag ge växterna en ordentlig chans.

    Jag tänker mig lite sydamerikanskt tema.
    Hittade BTN Slimline Amazonas som jag tyckte såg snygga ut som bakgrund.
    Nu verkar jag få vänta på dem en extra vecka efter det att jag fått mitt Vision så om jag känner mig själv rätt kan jag kanske inte vänta utan köper Juwels Granitbakgrund istället. Den kan jag få tag i direkt.
    Är man född otålig så är man.
    Filtret får bli det som följer med så länge, synd att det sitter till höger bara. Hade helst haft det på vänster sida.

    Men så det där med fiskarna.
    Tidigare hade jag alltid Scalarer, men där är akvariet för litet.
    Annars tänker jag mig någon/några Apisto-arter.

    Någon som har nåt tips om Apistogramma som funkar i ett sällskapsakvarium?
    Nyckelhålsciklider ligger mig varmt om hjärtat, likaså Fjärilsciklid.
    Men vill gärna ha Fisk som även håller till lite högre upp.
    Nåt stim med neon/kardinaltetror kanske? Andra idéer?
    Är också svag för Corydoras.
    Just nu sitter jag och räknar fiskcentimetrar eftersom jag läst att 2 liter vatten per 1 cm fisk är en vettig måttstock.
    Stämmer det om det ska fungera bra med växter?

    Apropå växter, tips om bra växter som kan stämma med ett sydamerikanskt tema?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Filterburken sitter fast med några silikonklickar. Med ett smalt knivblad etc går det att skära av klickarna och sedan kan du fästa filterburken i vänstra hörnet istället.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Hej och välkommen!

      Ska du ha dvärgciklider gillar ju dom att glida runt bland lite lägre växter som olika sorters cryptocoryner. Anubias, javaormbuske och windelöw binder du fast på rötter, det tycker i alla fall jag är snyggt. Vill du ha högre växter, så har du b.l.a. vallisneria plus en hel del andra svårare växter. Numera, håller jag mig till dom "lättare" - fast jag brukar även misslyckas med dom.

      Dessa växter, har jag i mina tre kar, plus lite mossa och hornsärv. Faktiskt dom första växter jag har lyckats med - jag har haft det mesta i växtväg, och jag har verkligen inga gröna fingrar när det gäller akvarieväxter.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ok. Tack. Det låter ju inte så svårt. Högersidan och fronten är det som kommer och synas mest. Då tycker jag det är synd om filterburken sitter just där. Gissar att funktionen är densamma i vänsterhörnet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Peter1904
          Filterburken sitter fast med några silikonklickar. Med ett smalt knivblad etc går det att skära av klickarna och sedan kan du fästa filterburken i vänstra hörnet istället.
          Fisklina eller pianotråd fungerar klockrent som såg. Det är bara att pilla runt och sedan dra och såga lite.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Tack Inger. Växterna du nämner ingår faktiskt i det jag lyckats ha ihjäl. Inte Hornsärv förstås. Det fyllde å andra sidan akvariet och behövde rensas regelbundet. Klarar växter ovan jord så jag fattar inte att det ska vara så svårt under vatten....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tack Inger. Växterna du nämner ingår faktiskt i det jag lyckats ha ihjäl. Inte Hornsärv förstås. Det fyllde å andra sidan akvariet och behövde rensas regelbundet. Klarar växter ovan jord så jag fattar inte att det ska vara så svårt under vatten....
              ...jag fattar inte det heller.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Fisklina eller pianotråd fungerar klockrent som såg. Det är bara att pilla runt och sedan dra och såga lite.
                Låter riktigt smidigt med obefintlig risk att repa rutan. Så gör jag
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Nu har äntligen mitt svarta Juwel Vision kommit hem.
                  Sitter och tittar på ett tomt akvarium, smuttar en god whisky och känner mig rejält nöjd, trots att jag glor på ett tomt akvarium...

                  Efter att ha tänkt till så blir det ytterfilter från JBL Profi 900. Tar ut det interna Juwelfiltret för att få mer utrymme.
                  Efter mycket vånda efter att ha läst alla kloka tankar om blästersand blir det ändå 2-4 mm sand för mörkare botten.

                  Har också skaffat BTN Amazonas Slimline som skall silikonas fast imorgon.
                  Skaffar en rejäl rot i morgon.

                  När silikonet torkat lägger jag JBL Proflora "näringsgrus" under gruset.
                  Lusläser nu artbeskrivningarna på olika i Zoopet och inser först nu fullt ut vad jag fått som Gold-medlem. Vilket bibliotek! Kanon!

                  Nyckelhålsciklider definitivt! Längtar redan,
                  Finns Egyptisk munruvare i någon affär? Hittar den inte

                  Är inte ett akvarium på tok för lite?
                  Inser så smått att jag behöver fler innan jag ens börjat.

                  Ha riktigt bra fredag, alla på Zoopet!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Nyckelhålsciklider tycker jag du ska testa
                    Dom verkar väldigt trevliga och är en art även jag fastnat lite för.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Frågan är bara hur många ska jag börja med?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Peter1904
                        • February 2003
                        • 1079

                        #12
                        Slimline Amazonas köpte jag precis själv till återstarten av mitt Rio 180. Bra val!

                        Istället för att köpa dyrt näringssubstrat att ha under sanden så är det bara att köpa kattsand. Kolla bara på innehållsförteckningen att det bara är ren bentonitlera så funkar det.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          När jag väl packat upp allt och ställt akvariet på bänken ändrade jag åsikt om innerfiltet, så det fick vara kvar. Tyckte det verkade fungera bra i miljön. Så velig eller inte blir det kvar

                          Limmat dit BTN amazonas på bakrutan. Tyckte det lät enkelt men hade ett litet h-e att få till skarven rak när jag skar till det. Sedan visade det sig att utblåset från innerfiltret täcktes av bakgrunden, som blev för tjock där. Vände då bakgrunden upp och ned och tyckte det gick lika bra. Då fick utblåset plats.

                          Inhandlat grus, näringssubstrat och rot som ska läggas i när silikonet torkat/härdat.

                          Bestämt mig för att jag kör in det med ett stim kardinaltetror som jag släpper i när det stått 4-7 dagar.
                          Efter en 3 veckor blir nyckehålsciklider (hittat några fina), Apistogramma av någon sort. Inte klar än vilken typ. Fjärilsciklider lär det också bli.
                          Allt delas upp i omgångar om 2-4 veckor med ett litet insläpp per gång.

                          Känns lite som på julafton....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Äntligen ett akvarium igen

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            När jag väl packat upp allt och ställt akvariet på bänken ändrade jag åsikt om innerfiltet, så det fick vara kvar. Tyckte det verkade fungera bra i miljön. Så velig eller inte blir det kvar

                            Limmat dit BTN amazonas på bakrutan. Tyckte det lät enkelt men hade ett litet h-e att få till skarven rak när jag skar till det. Sedan visade det sig att utblåset från innerfiltret täcktes av bakgrunden, som blev för tjock där. Vände då bakgrunden upp och ned och tyckte det gick lika bra. Då fick utblåset plats.

                            Inhandlat grus, näringssubstrat och rot som ska läggas i när silikonet torkat/härdat.

                            Bestämt mig för att jag kör in det med ett stim kardinaltetror som jag släpper i när det stått 4-7 dagar.
                            Efter en 3 veckor blir nyckehålsciklider (hittat några fina), Apistogramma av någon sort. Inte klar än vilken typ. Fjärilsciklider lär det också bli.
                            Allt delas upp i omgångar om 2-4 veckor med ett litet insläpp per gång.

                            Känns lite som på julafton....
                            Varför stå 4-7 dagar?

                            I med fisk direkt istället
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Trodde silikonet behövde härda i upp till en vecka. Tyckte jag läst det någonstans i forumet. I affären sa de iofs ett dygn. Men sedan blir det ju en himla massa läsande i alla forum som också gör mig lite feg. Som att man ska ta det väldigt lugnt med fiskinsläppet.
                              Förr hade jag planterat allt och stoppat in en stor del av fiskarna dag 1
                              Hur som helst när silikonet verkar torrt börjar jag med att ha i ett stim Kardinaltetror som får dra igång processerna i akvariet. Sedan hade jag tänkt vänta en 2-3 veckor och ta några fler etc.
                              Slänger du i alla direkt vid uppstarten?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...