mitt största och sista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    mitt största och sista

    vill passa på att dela med mig av glädjen för dom som kommer att läsa
    ja gick och köpte mig ett 600L kar igår + en jätte rot för 800 svenska riksdaler vilket ja e hyper nöjd över

    då ja jobbar utomlands på veckorna så blir det inte så mycket gjort på vardagarna men det är bara månaden ut sen är det akvarium på heltid

    dom flesta av invånarna finns redan då dom bott i då största karet
    men ja hade tänkt att komplitera med lite mer ... kom gärna me förslag då ja inte har nått tema...

    nu vill ja gärna ha lite hjälp var får man tag på svart fin sand?
    och hur gör ni vattenbyten på så stora kar? hinkar e väl uteslutet ? mitt kar står vid ett fönster så tömningen är okej men att hinka i är ju en halv vetenskap...

    jo ...
    fiskar jag har
    6 barber + 3 minisar
    2 pictusmalar
    1 väderål
    1jätte khuli
    2 ancistrusar
    3 olika botier
    1 BG
    1 eldstjärt
    1 banjomal

    tilltänkta tillkomna

    5 blå fjärils ciklider

    eventuellt inköp

    en rocka
    en brun ghost

    komentarer? tips, råd skäll inte för mycket på mig bara =)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Slang så klart. Hinkar har jag inte använt den 90 talet. Kläm fast den i karet o dra ut till badrummet. Sug till o sen sköter hävert principen resten. Skaffa en gardena koppling o koppla på slangen på en kran i badrummet o fyll upp karet. Skitenkelt

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det finns inget som heter sista akvarium, senaste menar du!

      Rocka känns inte som en bra ide, dels är 600 liter väl litet och för rockor bör också hela upplägget utgå från att det är rockor som är tanken vilket nog inte blir så bra för de andra fiskarna.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Rocka i 600 liter? Njaee...näää. Dubbla den storleken minst i så fall.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Förslag:
          Man kan ju alltid studera rockor här på nära håll om man gillar dom. Väldigt plaskiga och keliga saker..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Eller så skaffar du dig små fejk rockor

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              hum då blir det inget sån då ... blir dom allså så stora sötvattenrockorna? hum okej...

              vi har redan kar som står och väntar på bättre tider och tid =)
              så ja om inte fiskarna växer ur karet så blir det nog inget mer ... på några år
              vi har 2kar igång nu och sen har vi ju ett 3 kantigt som ja vill ha igång så det blir isf 3 rätt stora som kommer att vara igång
              vet bara inte va ja vill ha i dom än
              dom som kommer att va tomma är på ca 230 l
              förslag på kul och udda fiskar välkommnas även till dom


              ""Slang så klart. Hinkar har jag inte använt den 90 talet. Kläm fast den i karet o dra ut till badrummet. Sug till o sen sköter hävert principen resten. Skaffa en gardena koppling o koppla på slangen på en kran i badrummet o fyll upp karet. Skitenkelt""

              jo det har ja oxå sakt till gubben... hehe denna gången får han nog ge me sig =D

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ja han slipper ju skvätt på golvet från hinkarna samt att han slipper ditt spring fram o tillbaka. När du tömmer så sköter det dig själv så då kan du ta en kaffe. Sen tar det ju bråkdelen av tiden dessutom. Så det finns bara plus för han

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Och dig

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Och om man då som vissa personer (typ jag då) har på tok för långt
                    mellan kran och kar för att det skall accepteras av "regeringen" att det
                    med jämna mellanrum ligger 30 meter slang i huset, så kan man minimera
                    kånkandet med att istället för att ha en 10 liters hink som skvätter ta en
                    25 liters dunk. Det blir 2,5 gång mindre bärande (antal bärningar då, inte liter),
                    samt att de har skruvkork så spill kan man undvika helt.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      ny uppdatering

                      gubben förbarmade sig över mig och fixade en slang så jag slapp bära ... (KAN bero på att jag hotade med att det va han som skulle fylla det =D)

                      bärhjälp oxå fixat då vi behöver flytta det nuvarande stora karet 2 meter bort...

                      inhandlade frigolit att ställa polen på
                      inhandlade oxå uppstarts bakterier och ljusrör (aqua glo och power glo) så får jag hålla tummarna att huselektrikern kan få igång rampen
                      lite filter matrial åkte oxå med i köpet
                      samt lite annat typ en växt och lite mer fischisar då det kommer att vara lite tomt då halva befolkningen ska flytta

                      imorrn blir det att införskaffa svart fin sand och akvarieflytt nått särskilt man behöver tänka på?

                      Kommentar

                      • rudy
                        • January 2012
                        • 275

                        #12
                        min hus elektriker fixade ljusrampen
                        och det är dax för flytt av 230l för att få plats med 600an
                        bilder kommer upp senare

                        Kommentar

                        • rudy
                          • January 2012
                          • 275

                          #13
                          sådär det lilla karet på 230 l är nu flyttat
                          så nu ska vi flytta in 600an efter lite damsugning och grejer

                          Kommentar

                          • rudy
                            • January 2012
                            • 275

                            #14
                            så där dax för lite bilder eller a länkar till det då jag inte är guldmedlem

                            håller på att fylla karet nu med vatten ska bara fylla halvägs då det ska i en massa växter

                            här e en bild på det dåvarande stora karet och där det stod


                            här är ett kort på ljusrampen som vi fick från en lagård den ska fixas till lite


                            nu har vi tömt ur vattnet till flyttbar tyngd efter lite om och men (och gubben som svor över alla fodertunner jag har kommit släpande på)


                            nu är det flyttat och påväg att fyllas med vatten


                            såhär ser det ut nu
                            från ena sidan

                            och från andra sidan


                            ist för en alu bänk kom vi på den briljanta iden med att ställa det på frigolit då fördelar det ju trycket över hela golvet och inte bara på 6 eller 8 fötter


                            och för att slippa se böset ett fint tygstycke som gömmer det


                            efter en helomvändning och lite meckel sä är karet på plats

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #15
                              och här är ett hum om hur det kommer att se ut



                              nu är det fyllt och det finns även växer där i bilder kommer senare


                              hur är det med gödning dom första dagarna /veckorna behöver jag ha i nått eller inte?

                              vilka av fiskarna kan jag ha i först av
                              BG picktusmal väderål botier ?
                              eller är det så att jag kan slänga i allihop med en gång?

                              hur lång tid efter uppstart måste ja ha i algmalar (typ ancistrusar)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...