Spånar på en levande & räkkub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Spånar på en levande & räkkub

    Hallå på er

    Jag har länge varit sugen på en (ett par för att vara helt ärlig) kub.
    Hade tänkt mig en kub med några små levandefödare som jag har på G.
    Den andra som räkkub, ev med någon pyttestimfisk.

    Dennerle 30 L respektive 60 L kuberna är mkt intressanta, men hittar ej mått på de?
    funderar på nedan listade kuber, filtrering etc. ge gärna synpunkter och tips på detta.

    Kuber:

    Dennerle 30 L
    Dennerle 60 L

    Ytterfilter:

    Eheim ecco PRO
    Är dessa kompletta eller behövs nåt mer? Tycker info. Är lite knapphändigt på denna sida även om de har mkt skoj.

    Doppvärmare:

    Jäger 50W

    Substrat:

    Dennerle DeponitMix
    Tänkte detta kunde vara bra för växterna samt snyggt som bottensubstrat, vad tycker fisk och räkor om det mån tro. Samt hur mkt kan man tänkas behöva per kub?


    Var tusan hittar man armatur och rör/lampa till kuberna?


    Niklas
    Senast redigerad av ApeviaX; 09 July 2012, 19:45.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Armaturer hittar du på samma sida du köper kuberna från, och köp Dennerles grejer då de passar jäkligt bra med karen. Jag är på jobbet nu så du kan inte få måtten på karen, men får du inte dem på annat vis har jag båda storlekarna hemma och kan mäta dem vid tillfälle.
    Ang. doppvärmare, vad ska du ha för fisk eller räkor i? Doppvärmare är annars en grej som knappt är nödvändig, om det inte blir väldigt kallt i rummet eller om det är värmekrävande fisk/räkor.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Armaturer hittar du på samma sida du köper kuberna från, och köp Dennerles grejer då de passar jäkligt bra med karen. Jag är på jobbet nu så du kan inte få måtten på karen, men får du inte dem på annat vis har jag båda storlekarna hemma och kan mäta dem vid tillfälle.
      Ang. doppvärmare, vad ska du ha för fisk eller räkor i? Doppvärmare är annars en grej som knappt är nödvändig, om det inte blir väldigt kallt i rummet eller om det är värmekrävande fisk/räkor.
      Hmm, jag får titta igen. Har säkert bara missat, har inte riktigt hajat deras upplägg på den sidan ännu.
      Levandefödarna kommer att bli en endlervariant och räkorna till en början körsbär innan det avanceras.

      Släng in måtten när du har tid

      Utöver det, tycker du att de känns som för stora/små någon av de ibland för just dessa ändamål? Samt har du tips på bänk?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag kör mina Dennerle på en sideboard i ek, och på toppen på denna har jag en glasskiva mot ev fukt och droppspill.
        Har du plats skulle jag nog fundera på att köra med båda karen på 60 liter, det skiljer inte så mycket på måtten men den blir ändå dubbelt så stor. Men ser man det på andra viset, är det jäkligt fränt att ha tex ett par tre 30-litare på rad...

        Nu vet jag inte vilken sida du beställer från, Jag har beställt mina från www.aquaristic.net de gånger jag beställt till både mig och andra utan problem. Läste i någon tråd om just Aquaristic häromdagen, att de inte funkar så bra längre, något som jag personligen inte kan skriva under på.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag kör mina Dennerle på en sideboard i ek, och på toppen på denna har jag en glasskiva mot ev fukt och droppspill.
          Har du plats skulle jag nog fundera på att köra med båda karen på 60 liter, det skiljer inte så mycket på måtten men den blir ändå dubbelt så stor. Men ser man det på andra viset, är det jäkligt fränt att ha tex ett par tre 30-litare på rad...

          Nu vet jag inte vilken sida du beställer från, Jag har beställt mina från www.aquaristic.net de gånger jag beställt till både mig och andra utan problem. Läste i någon tråd om just Aquaristic häromdagen, att de inte funkar så bra längre, något som jag personligen inte kan skriva under på.

          Okej, då gäller det att hitta ett vettigt bord, alternativt en akvariebänk som är så att säga överdimensionerad?

          Svar ja, aquaristic.net. Faktiskt du som tidigare tipsat mig. Ska ev. få ordning på beställning nu i veckan, måste bara hitta måtten som sagt.

          EDIT: Hittade måtten samt någon form av komplett paket med lyse i, men sen är ju då nästa fråga om dessa armaturer och lampor finns löst och ifall det blir billigare att "para" ihop själv?

          Dennerle NanoCube Complete PLUS - 60 l


          Nano Aquarium incl. all needed Accessories. Measurements: 38x38x43 cm
          The Dennerle NanoCube Complete PLUS - 60 l includes:

          • Aquarium
          • Cover panel
          • Black rear panel foil
          • Foam underlay
          • Nano corner filter
          • 2x Nano Light 11 W
          • Nano Care Set:
            • Daily fertilizer
            • Water conditioner
            • Vital substances for shrimps

          • Nano Shrimps Gravel Bed, Sulawesi Black
          • Nano DeponitMix nutrient medium
          • Nano thermometer
          • CrustaGran shrimp feed - introductory pack


          Med andra ord får jag en komplett kub med armatur, och lampa till detta? Även en litet innerfilter (som jag tänkt att byta ut) en termometer, deponit och shrimps gravel bed, dessa är alltså växtsubstrat samt top för utseende? Eller?


          Tanken är som sagt att köra ett: Eheim ecco pro 120 - 2032 per kub. Och om jag fattat allt korrekt så är dessa kompletta med filtermaterial, däremot ser jag inget om slangar?


          EDIT: Kan tillägg att jag börjar utan doppvärmare, rummet är aldrig varken supervarmt eller kallt, dessutom ganska stabil temperatur, så ska prova utan först, så slipper man denna fula del i sin annars förhoppningsvis snygga inredning.

          Nicke
          Senast redigerad av ApeviaX; 10 July 2012, 11:00.
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Någon som har erfarenhet av att även köpa växter via aquaristic.net? Tänkte på huruvida skicket i sådana fall brukar vara vid ankomst?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag har även köpt växter av dem, och det gjorde jag faktiskt i vintras utan problem. Kanske lite tur att de inte frös, men jag gjorde en chansning som gick hem. Men att beställa växter och de inte har dessa hemma kan sinka ordern, men har du inte jättebråttom så har den en hel del kul att välja mellan.

              Måtten på karen är: 30 liter: 30x30x35 och 60 liter: 38x38x43.
              Att köpa ett komplett paket är ganska dumt, du får lite småburkar med vattenberedningsmedel och en provkarta med foder för de extrapengarna, och jag skulle knappast tro att du kommer att använda dessa, mina ligger fortfarande i lådan.
              Här har du länken till belysningen: http://www.aquaristic.net/Aquarium-A...ight-11-W.html

              Ang. filtret så är det säkerligen slangar med på köpet, konstigt vore annars.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag har även köpt växter av dem, och det gjorde jag faktiskt i vintras utan problem. Kanske lite tur att de inte frös, men jag gjorde en chansning som gick hem. Men att beställa växter och de inte har dessa hemma kan sinka ordern, men har du inte jättebråttom så har den en hel del kul att välja mellan.

                Måtten på karen är: 30 liter: 30x30x35 och 60 liter: 38x38x43.
                Att köpa ett komplett paket är ganska dumt, du får lite småburkar med vattenberedningsmedel och en provkarta med foder för de extrapengarna, och jag skulle knappast tro att du kommer att använda dessa, mina ligger fortfarande i lådan.
                Här har du länken till belysningen: http://www.aquaristic.net/Aquarium-A...ight-11-W.html

                Ang. filtret så är det säkerligen slangar med på köpet, konstigt vore annars.

                Aha! Tackar, mkt bra info

                Då kommer följdfrågan, Klarna funkar ej vilket sinkar detta lite. Hade tänkt delbetala lite grann... :/
                Den lampan hade jag sett, men är det med armaturen också? Det var nämligen p.g.a att jag inte hittat armatur löst som detta paket var ett förslag, då det ingick 2.

                Massor skojiga växter, jag som gillar Echinodorus, Cryptocoryne & div. mossor blir ju glad
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, den belysningen är komplett, ska du ha bara själva lampan ligger den på runt 10 euro om jag inte minns fel.
                  Funkar inte Klarna, så kanske det bästa är att maila dem och fråga, jag har själv aldrig använt den delen så där kan jag tyvärr inte svara...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, den belysningen är komplett, ska du ha bara själva lampan ligger den på runt 10 euro om jag inte minns fel.
                    Funkar inte Klarna, så kanske det bästa är att maila dem och fråga, jag har själv aldrig använt den delen så där kan jag tyvärr inte svara...
                    Det står att Klarna inte funkar i ditt land, vi har ju Klarna, men får väll maila som sagt.

                    Nice, då gör jag om i önskelistan med lampan du länkade till, 2 "tomma" 60 kuber och ecco till filtreringen. Sedan undrar jag över DeponitMix och den shrimp soil som har nämnt, eller ska jag bara dra i rådasand?

                    BTW, räcker det med en eller ska man ha dubbla lampor till kuben?

                    Sist men inte minst, någon snygg passade bakgrund typ slimline...
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Om du ska ha en eller två lampor är även lite beroende växtval och om du ska köra med co2 eller inte. Två stycken blir ganska bra med kräm, men inte helt fel. Å andra sidan är det inte fel att ha bra med ljus, det är bara att dra ner på det om det skulle behövas, det är lite värre att bara köpa en till varje och sedan vilja öka ljuset. Det är inte en så stor kostnad att köpa två extra belysningar...

                      Jag hade personligen kört med sand hemifrån, jag har haft lite dålig erfarenhet av Shrimpsoil mfl. för att kunna säga något positivt till andra, så köp du extra belysning för de pengarna istället.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Om du ska ha en eller två lampor är även lite beroende växtval och om du ska köra med co2 eller inte. Två stycken blir ganska bra med kräm, men inte helt fel. Å andra sidan är det inte fel att ha bra med ljus, det är bara att dra ner på det om det skulle behövas, det är lite värre att bara köpa en till varje och sedan vilja öka ljuset. Det är inte en så stor kostnad att köpa två extra belysningar...

                        Jag hade personligen kört med sand hemifrån, jag har haft lite dålig erfarenhet av Shrimpsoil mfl. för att kunna säga något positivt till andra, så köp du extra belysning för de pengarna istället.

                        Okidok, då blir det dubbel belysning till de båda kuberna. Struntar i soil och kör nåt i stil med rådasand 0,4 - 0,8 mm.
                        Co2 tillkommer i alla fall en av kuberna framöver, till dess blir det torrmix PMDD, Micro+ & EC. Tänkte hoppa mäsk och spara till lite "riktiga" grejor, har fått hjälp av bl.a. dig tidigare angående koppling etc. men måste läsa mer för jag trasslar bara ihop det i huvudet. Inte heller hittat någon guide jag fastnat för på YT.

                        Angående Klarna har de fått mail...

                        Börjar ta sig med info. nu, så när jag vet hur jag går tillväga rent betalningsmässigt så ska det nog kunna hoppa igång.
                        Under tiden ska jag dra igång 2 54 L som bara står tomma och ser dumma ut, ett blir snäcklekare
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det låter gott, skriv gärna hur det gick/går!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #14
                            Jaha, just nu går det inte alls, Klarna funkar för tillfället inte som betalningsalternativ. Därmed ingen möjlighet till delbetalning, så kuber får vänta lite till, men så fort det rör sig dras tråden upp
                            Sålänge, drar jag igång mitt 54 snäcklekarkar, äntligen!
                            Prylar för att fixa med detta bör komma om ca: 2 veckor.

                            NIcke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Inte det sämsta, men det är lite tråkigt om man har siktat in sig på en sak och den inte funkar....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...