Minitank - Juwel 60 l, med ja...säg det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Minitank - Juwel 60 l, med ja...säg det?

    Var igår och hämtade ett Juwel 60 l. Första anblicken fick mig nästan att tappa både kravatt och monokel, för det var en liten burk fullständigt grönalgbemängd och med snygga prydnadssaker i. I mitten tronade ett slags slott som en gång varit vitt, tror jag. Vid sidan av det en grön sjöstjärna i keramikliknande material, och till sist en slags skapelse med två guldfiskar som pussas o tillsammans bildar ett hjärta. Det var en luftpump. Allt grönt, inte av färg.

    Nåwell...jag prutade ju ner karet från 500 till 300 SEK, så jag tänkte att det kan det ju vara värt ändå.
    Väl hemma plockade jag ner filterbehållare, pump, filtermassa, samt rengjorde hela karet i hett vatten och med kraftig skumsvamp. Fram ur gojan kom ett litet akvarium i absolut toppskick. Repfritt och glasklart.

    Jag hann lägga i sand, fylla på vatten, flytta över ett tiotal Malaysiska Sandsnäckor (med några små pellets som näring för dem), krama ur 720´ts förfilter i vattnet, och starta pumpen.
    I morse var vattnet kristallklart och Sandsnäckorna hade satt igång att röra sig under natten o leta skräp på botten.

    Så till idag då. Så snart jag kommit hem från jobbet bär det iväg mot Guldfisken, där jag ska införskaffa växter. Tänkte mig en hel del växter i det här karet. Jag har även beställt 10st 3w High Power LED som ska få bli ny ljusramp till 720-tanken, och så tar jag rampen som finns där nu och modifierar för 60 liters-karet. Hoppas på en effekt liknande en grundare sandbotten med glimmande solstrålar mellan växter och sten : )

    Fiskbeståndet är jag ännu osäker på, men det blir någon mindre art som gärna ynglar av sig. Ynglen får bli naturlig föda åt mina Datinoides jag har i 720´n sedan.

    Något jag glömt?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Förslag på fiskbestånd: snäcklekare. Men då bör ju ynglen du inte behåller hamna i närmsta zoobutik, och inte i magen på en annan fisk
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Förslag på fiskbestånd: snäcklekare. Men då bör ju ynglen du inte behåller hamna i närmsta zoobutik, och inte i magen på en annan fisk
      - Snäcklekare? Men äter de inte växter? Ynglar de av sig duktigt?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        - Snäcklekare? Men äter de inte växter? Ynglar de av sig duktigt?
        Jag tror inte de äter växter, men man brukar väl ändå inte ha så mycket växter med snäcklekare, då det väl inte stämmer så bra med deras biotop. Men nå´n robust växt kan man nog ha. Ja, de vanligare arterna är ganska lättlekta. Men som sagt, det är väl inget man brukar odla som mat åt andra fiskar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...