Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

    Tjena! Postar redan nu ett nytt projekt med ett större akvarium. Flyttar till ny lägenhet och planerar ett 720. Om det inte funkar med storleken kan det bli ett 540. Är väldigt sugen på lite större central/sydamerikanska ciklider alternativt jordätare. Rockor eller nåt annat kul är också intressant. Har sedan innan en Sturisoma aureum och en L-177 som går i ett tillfälligt kar, har även adopterat en del olika Anubiasarter i olika storlekar, tanken är dock att inte ha för mycket växter.

    Första steget blir att planera storlek på karet och göra en möbel. Inflytt blir 1 aug.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0152.jpg
Visningar: 1
Storlek: 373,1 KB
ID: 2183177
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    klart du ska ha ett par rockor.. ;D
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tips på en stor sydamerikan, som jag är förtjust i, och troligtvis kommer att skaffa, om jag skaffar ett kar i den storleken: chokladcikliden
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        klart du ska ha ett par rockor.. ;D
        Rockor är ju feta ju!

        Tips på en stor sydamerikan, som jag är förtjust i, och troligtvis kommer att skaffa, om jag skaffar ett kar i den storleken: chokladcikliden
        Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

        Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Ursprungligen postat av tommy_g
          Rockor är ju feta ju!



          Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

          Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.

          äh men kom igen nu, köp ett par motoro, 2500kr för ett par.. varenda jävel vågar ju köpa en chokladciklid eller vieja, färre kan säga att haft ett par rockor.. eller varför inte båda för den delen..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #6
            Ursprungligen postat av tommy_g
            Rockor är ju feta ju!



            Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

            Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.

            Jag har 4st choklader, dessa går med 4st hantlar. Funkar inte alltid så bra då de konkurerar om samma utrymme. Dock inga bråk som slutat i dödsfall, men de bråkar. Viktigt tror jag är att de är i samma storlek så inte någon åker på däng varje gång, nu turas mina om och ska inreda med mer stora rötter så akvariumet blir mer uppdelat. Fler revir tror jag ger lite mer frid

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av tommy_g
              Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

              Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.
              Ja, har haft några olika par (några av bilderna i artbeskrivningen är tagna av mig), och jag tycker att de är riktigt fina, gillar färgerna, de långa fenorna, och deras lite slöa, majestätiska beteende. De har även ett intressant sätt att söka föda, då de simmar lodrätt, med nosen mot ytan, och spanar efter insekter ovanför ytan. Av denna anledning köpte jag syrsor ibland, till mitt senaste par, de åkte ner utan problem.

              Ja, det finns många fina dvärgciklider, tror nog faktiskt att med bra inredning och en del växter, så skulle du nog faktiskt kunna ha nå´n Laetacara (t.ex curviceps, dorsiger, eller araguaiae) tillsammans med chokladciklid. Ge den mindre arten möjlighet att dra sig undan bland växter och rötter, så tror jag det går bra. Tror heller inte de konkurrerar så mycket.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Jag har också varit sugen på Chocklad ciklider till mitt nya kar men jag är bara ute efter ett par och då är de svårt att köpa från någon butik eftersom där köper man ju bara småttingar och då är det nästan omöjligt att se kön på dem.

                Men jag tittade lite på fisklistorna i alla fall och såg att akvarieteknik hade fått in Hypselecara coryphaenoides alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen, blev svårt sugen men har inte plats för nog många när de väl växer upp för att para ut sig just nu.

                Hoppas någon här köper ett gäng så man kan få se lite nya live bilder på dem *hint hint*
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • billy.g
                  • February 2011
                  • 45

                  #9


                  stor och fin
                  www.Rovfisk.se

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    mm, där snackar vi dyrt.. 2800 för fiskfan och 10 000 för att mata igång den haha!
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #11
                      Jag har 4st choklader, dessa går med 4st hantlar. Funkar inte alltid så bra då de konkurerar om samma utrymme. Dock inga bråk som slutat i dödsfall, men de bråkar. Viktigt tror jag är att de är i samma storlek så inte någon åker på däng varje gång, nu turas mina om och ska inreda med mer stora rötter så akvariumet blir mer uppdelat. Fler revir tror jag ger lite mer frid
                      Bra tips där. Spelar nog ingen roll hur lugna många arter är - mot artfränder tycks det alltid uppstå bråk. Vad har du mer för fisk tillsammans med dessa? Vore kul att se lite bilder. =)

                      Ja, har haft några olika par (några av bilderna i artbeskrivningen är tagna av mig), och jag tycker att de är riktigt fina, gillar färgerna, de långa fenorna, och deras lite slöa, majestätiska beteende.

                      såg att akvarieteknik hade fått in Hypselecara coryphaenoides alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen
                      Sjukt snygg!
                      Senast redigerad av tommy_g; 08 November 2013, 11:08. Anledning: stavfel

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        #12
                        såg att akvarieteknik hade fått in Hypselecara coryphaenoides alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen


                        Sjukt snygg!
                        Efter lite mer undersökning från min sida visar det sig att dessa fiskar bara bli just över 15cm och bilderna är på lekande fiskar och det annars bara är nästan helt görna/färglösa så då är nog hypselecara temporalis roligare i färgerna även när den inte leker.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • firejackan
                          • August 2004
                          • 616

                          #13
                          Kan säga att mina inte är ett dugg gröna, helt bruna. Dock ej fullvuxna ännu. Har en massa bolivianer med dem, 1 black ghost några corrys och någon mal. Ska inhandla någon dvärgciklid, kejsartetror och är väldigt sugen på scalare också men vete fan hur dem funkar ihop med de andra fiskarna =/

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #14
                            Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

                            Ritningen är anpassad så att det finns marginaler i måtten, trä är ju ett levande material som inte alltid beter sig som man har tänkt sig. Förhoppningsvis kommer bygget igång under mellandagarna, jag kommer att dokumentera arbetsprocessen "på riktigt" med foton också.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,4 KB
ID: 2144634
                            Det här är visionen, den färdiga möbeln.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,4 KB
ID: 2144635
                            Köksluckor från Ikea är relativt billiga och har många färger och utföranden, här är måtten för dessa.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,6 KB
ID: 2144638
                            5 st av dessa stommar kommer att utgöra grunden för konstruktionen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,4 KB
ID: 2144639
                            Borra och limma samman med träplugg. Plugg bör också användas till de nedre "mittreglarna".

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,7 KB
ID: 2144636
                            Bänken sedd bakifrån med köksluckor och täcksidor.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,4 KB
ID: 2144640
                            2 st av de övre reglarna håller samman konstruktionen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,5 KB
ID: 2144641
                            Dessa kan också limmas med träplugg.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l7.jpg
Visningar: 2
Storlek: 64,0 KB
ID: 2144642
                            De 2 överliggande reglarna.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,8 KB
ID: 2144643
                            Fler reglar håller ihop bänken nedtill. Återigen, borra/plugga/limma.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,0 KB
ID: 2144645
                            Jag vill använda mig av någon sorts höj - och sänkbara ben för att kunna ställa in akvariet i våg. Höjden på reglarna är anpassade efter detta. Vissa anser att det inte behövs om man har ett "rakt" golv, men jag chansar inte. Hela bänken kommer också att stå på en MDF-skiva för att skydda parketten.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,5 KB
ID: 2144650
                            Reglarna nedtill förstärks ytterligare, dessa går bra att skruva ihop.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,5 KB
ID: 2144651
                            Förstärkningen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,2 KB
ID: 2144652
                            Eftersom bänken är för ett helglasakvarium vill jag ha karet vilande på en frigolitplatta. Frigoliten ligger på en MDF-skiva som skruvas fast direkt i ramen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,6 KB
ID: 2144653
                            Så som bänken ser ut med akvariet på frigoliten och MDF-skivan. Tjocklek på frigoliten kan anpassas efter önskemål.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,7 KB
ID: 2144654
                            Lister kan monteras direkt i ramen i nederkant för att dölja benen och fästas i överkant direkt på MDF-skivan.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,1 KB
ID: 2144656
                            Måtten på MDF-skivan är för säkerhets skull någon centimeter bredare och djupare än akvariet. Normalt är ett 720 liters helglasakvarium exakt 200 x 60 x 60 cm i ytterkant.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,5 KB
ID: 2144657
                            Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,3 KB
ID: 2144658
                            Listerna kan göras i stort sett hur som helst, här är de 40 mm höga och täcker en bit av glaset. Detta gör inget eftersom en hel del bottensubstrat kommer att bygga höjd i akvariet.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,7 KB
ID: 2144659
                            Bänken och akvariet sett bakifrån, bänken vilar på en MDF-skiva som skyddar golvet. Hyllplan sågas till och skruvas direkt i ramen. Här kan man modifiera lite som man vill för diverse grenuttag, timers eller ytterfilter. Jag föredrar en öppen baksida för strömsladdar m.m.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,1 KB
ID: 2144660
                            Den färdiga bänken med akvariet. Jag kommer att använda andra beslag på dörrarna samt förse akvariet med en tunn list som skyddar hörnen. Ang. ljusrampen så har jag inte bestämt mig än, det kommer förmodligen att bli någon form av list som går i stil med bänken eller en hängande armatur. Viktigt för mig är att det blir snyggt och avskalat, samt lättskött med matning, vattenbyten och rengöring.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Ser verkligt gediget ut... Någon sorts höj- och sänkbara ben, skriver du och det tror jag att man behöver ha. Finns det några på IKEA, som kan passa din konstruktion? Var annars? Clas Ohlson?

                              Ska bli spännande att se detta i verkligheten. Ser ut att bli några arbetstimmar.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...