Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #61
    Nu skriver du ju redan att det där inte är slutgiltig placering, och det är bra för jag tror det där skulle se bedrövligt ut med dioderna placerade sådär :-) Tex att ha en djupröd i var kant och ingen annanstans. Det skulle bli underliga fält i ljuset i karet där fiskarna ser olika ut beroende på vart de simmar. Det blir ingen häftig effekt ens är min erfarenhet utan det ser bara konstigt ut. Det kan bli konstiga skimmer med i vattnet som kallas disco effekten populärt.

    När jag planerar led så försöker jag först koka ihop hur många olika färger jag behöver på dioderna. För det blir bara svårare och svårare för varje färg man lägger ihop.

    Hade jag byggt en belysning för ett sötvattens akvarium med växter så hade jag nog testat egentligen med en blandning av Cree xm-l dioder. Med en stor bas byggd på kallvita dioder med några neutralvita och få varmvita dioder som stöd. Sedan ha dimmer på detta så man kan justera fram en färgbalans man själv trivs med.

    Eventuella färger till hade jag kollat på royalblue och 660 nm röda dioder. De blå för att kunna ge ett kallare ljus vid behov och de röda för växternas skull.

    Min nyckel för att lyckas med att blanda många färger är att bygga grupper med dioder som sitter tätt ihop. I kluster. Det går jättelätt att bygga ett kluster om 7 dioder(1 i mitten och 6 runt om) till exempel och då sitter dioderna så tätt att man kan blanda ganska många färger utan att ljuset blir konstigt.

    Sedan repeterar man detta kluster över karet och ser hur många man behöver. Genom att sätta de olika färgerna på dioder så tätt så blandas deras ljus väl. Speciellt om du kan ha lite avstånd mellan dioderna och karets yta. Desto högre desto bättre.

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #62
      Tack för extremt värdefulla tips! Jag kommer inte köra med så mycket optik (kanske några st för att få "solstrimmor" mot botten) för att få så mycket spridning som möjligt. Men som du skriver, jag vill absolut inte att man ska uppleva det som onaturligt. Tyvärr kommer dioderna sitta ganska nära vattenytan.

      Hur mycket skiljer sig Cree´s neutral-vita gentemot de kallvita och varmvita? Det är just det här jag har svårt med, jag vill ju sprida ljuset bra utan att ha för mycket "kluster-grupper", samtidigt vill jag inte att vissa starkt färgade t.ex. turkos/blå/röd eller grön ska synas. Syftet med dessa extremfärger är egentligen att ta fram ett fullt färgspektra hos fiskarna. (T.ex. när man använder ett Aqua-Glo-lysrör över ett par Electric Blue Fjärilsciklider så lyser fiskarnas färger nästan.)

      Du råkar inte ha bilder på ditt bygge?

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #63
        LED-bygge

        Har ändrat lite i planen. Har tittat mer på controllern "dim4" från LedGroupBuy, det är en billig analog 4-kanals-dimmer som förenklar det mesta. Drivdonen på bilden nedan blir inte Mean Well ELN 60-48P, utan den analoga varianten 60-48D. Den klarar också att köra fläktar och några högeffektsdioder eller en slinga på en kanal utan drivdon, i det här exemplet månljuset.

        Klicka på bilden för större version

Namn: led3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,5 KB
ID: 2146394

        Nån som har erfarenhet av LED DIY? Ser det bra ut? Hade ni kört med detta till ett 720 med kravlösa växter?

        Kommentar

        • mikoto
          • July 2011
          • 215

          #64
          Ja, hur mycket skiljer de neutral från de varmvita och kallvita... Jag skulle nog säga att de är för gula för att ge ett trevligt ljus på egen hand, även om de inte är så extremt gula som de varmvita.

          Jag har i min belysning(eller ja, en av de...) tre slingor:

          1 - Kallvit
          2 - Varm och neutralvit
          3 - blå

          Min är ju då byggd för saltvatten dock primärt. Men min innehåller väldigt få blå dioder egentligen jämfört med många andra saltvattensramper.

          Normalt går bara slinga 1 och 3, kallvitt och blått med andra ord. Det ger ett ok ljus, men slingar med varmvita och neutralvita dioder gör otroligt mycket för att ta fram röda och gröna färger. Den är mycket mysig att ha. Men man bör nog ha en dimmer så man kan få lagom mycket ljus från de. För de tar fram färger kanonbra, men de dominerar lätt och ger ett väldigt gult ljus åt karet vilket inte alltid är önskvärt.

          Jag har en tråd på saltvattensguiden på min ramp(bland annat, mest om det karet dock): http://www.saltvattensguiden.se/foru...l=1#post476301

          Den är inte klar egentligen, men den lyser som den skall. Den ger ett väldigt bra ljus och färgerna blandar sig mycket väl. Jag har byggt en prototyp med till ett annat kar. Den hade stor blandning på dioderna. Röda, gröna, blå, varmvita och kallvita. Men det röda ljuset blanda sig inte alls bra på den, jag montera dock isär den innan jag testa mer. Men där var det ett stort kluster på 18 dioder(på en liten billig fläns, blev fruktansvärt varm utan kylning). Jag tror det är absolut bäst att bygga små kluster... Om man kör på en sådan lösning.

          Din nya lösning där ser bättre ut. Jag hade inte satt det en rad i fram med varma och en ibak med kallvita dioder så som du gjort men det få du testa som du vill. Det kanske fungerar, det vet jag inte :-) Men jag hade lagt till en till cyan och två gröna till så att de två typerna av ljus finns med i fler delar av karet, bättre spridning.

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #65
            Jag har i min belysning(eller ja, en av de...) tre slingor:

            1 - Kallvit
            2 - Varm och neutralvit
            3 - blå

            Min är ju då byggd för saltvatten dock primärt. Men min innehåller väldigt få blå dioder egentligen jämfört med många andra saltvattensramper.
            Så de varmvita upplevs alltså som väldigt gula? Läste om ditt bygge på saltvattensguiden, intressant! Blir själv lite tveksam nu om drivdonen kommer räcka till, jag väntar ju på att Cree´s XM-L dioder ska dyka upp på RapidLED så jag har inte beställt än.

            I din andra ramp - vilken röd var det som inte blandade sig bra? Deep Red?

            Ang. de gröna och turkosa dioderna, du tror att de funkar med flera till? Det blir inte disco då? Jag vill gärna plocka fram färgerna på fiskarna utan att man ser själva grön/turkost ljus i akvariet.

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #66
              Ja, jag tycker de är väldigt gula. En del tycker alla Crees vita dioder är väldigt gula men jag tycker de kallvita är helt ok :-) Lite gula kanske... Men neutral och varm vita är helt klart gula i tonen.

              I min andra ramp var det röda dioder som ska vara på 660 nm(notera ska, de var mycket billiga dioder från kina...) som inte blanda sig så bra. Det blev ett rött fält i karet nästan. Jag tror det bästa med både röda och gröna dioder är att de körs ganska svagt, det är bättre att ha flera stycken och köra de svagt istället för att driva en starkt för att få samma totala effekt. De är två färger som lätt dominerar. De blå har inte alls samma problem.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #67
                Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1362601170.282119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,1 KB
ID: 2146600

                Funderar nu samtidigt på hur jag ska göra med huven/locket på karet. Vill ju inte att ett lock med vanliga gångjärn ska ta i väggen som karet står mot.

                Så jag funderar på någon form av vertikal öppning för att underlätta skötseln. Googlar för fullt på "dragsspels-gångjärn" o allt vad det är. VAD i helv#%€$£•{*}e heter en sån öppningsfunktion som liksom hissar upp luckan?


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Senast redigerad av tommy_g; 06 March 2013, 21:47.

                Kommentar

                • Dr.Dork
                  • December 2012
                  • 263

                  #68
                  Sv: Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

                  Skulle det inte vara betydligt enklare med en hissanordning ifrån taket? Typ vinsch, du vevar upp hela rampen

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #69
                    Skulle det inte vara betydligt enklare med en hissanordning ifrån taket? Typ vinsch, du vevar upp hela rampen
                    Bra idé! Jag har inte alls tänkt på att hänga upp grejerna, man kanske kan få det att se fint ut som upphängningen av en större gammaldags ljuskrona? Får fundera på det, men är fortfarande angelägen om dragspelsmekaniken, eller kanske som en gasdämpare? Tänk bagagelucka på bil.

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #70
                      Hej! Går själv och klurar på olika lösningar vad det gäller mitt projekt som för närvarande krympt, av utrymmesskäl från 720 till 600 l

                      Har sågat till bänken av plyfa. Klurar lite på belysningen och rampen tidigare har jag gjort den tvådelad (på 60 cm breda akvarium och heltäckande) så att den främre delen typ 15-20 cm bred (där ingen belysning setat)har varit lätt avtagbar la bara lätt upp den på bakre delen på den för dagligt pyssel.Byggd i plyfa och främre täckglasen lika breda som den lätt avtagbara delen..Inne på något liknande nu...Eventuellt nu med en köpt underliggande låg, lätt "inneramp" skjutbar innåt/utåt. Hmm.. det här blev ju ingen kommentar vad det gäller din eventuella lösning mera mina egna funderingar..

                      Men det går säkert att fixa någon lösning på din "saxlift" systemet finns ju tex på arbetplatsformar, eldrivet.
                      Senast redigerad av Hemi; 06 March 2013, 22:28.

                      Kommentar

                      • Dr.Dork
                        • December 2012
                        • 263

                        #71
                        Sv: Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

                        Ursprungligen postat av tommy_g
                        Bra idé! Jag har inte alls tänkt på att hänga upp grejerna, man kanske kan få det att se fint ut som upphängningen av en större gammaldags ljuskrona? Får fundera på det, men är fortfarande angelägen om dragspelsmekaniken, eller kanske som en gasdämpare? Tänk bagagelucka på bil.
                        Jag kan ju inte påstå att jag är så insatt i hela dragspelsgångjärns branchen, men jag skulle nog vilja påstå att det tom är lättare att få min idé snygg! (jag vet, skryter lite nu )

                        Så som jag tänkte var: Du bygger din ramp, precis sån du har skiss på där, en klassisk sak. Du använder den som vilken annan heltäckande ramp som helst, men den har en extra funktion! Den ligger bara helt löst på akvariet och sitter med smala vajrar i taket. När du vill fixa med karet är det bara att veva lite och vips har du rampen svävande i luften, på en behaglig höjd!

                        Kommentar

                        • Palmberg
                          • May 2010
                          • 164

                          #72
                          Hur går det med detta bygga egentligen? Ser ju hur schysst ut som helst, vill se mer!
                          Ha det! /Henke
                          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #73
                            Här händer det prylar! Och nya spännande urflippningar som kommer bli bra ser jag Beträffande lysrampen kan du ha ett lock med gångjärn som inte börjar precis i bakkant utan en bit in i rampen. I locket liksom som en större lucka i ett fast lock. Jäkligt snyggt bygge av bänken. Bra tänkt och schyst utrustning. Har du funderat på filter? Själv kommer jag nog klämma in en eller ett par Fluval FX-6. Innerfilter och fin sand funkar inte så bra har jag märkt. Ett jäkla tömmande och rengörande stup i ett med större ciklider som far runt och yr upp sanden in i filtret som sätts igen på nolltid.

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #74
                              Det här projektet har legat lite lågt, har haft väldigt mycket att göra på jobbet och också väntat på att få hem rätt delar till rampen, har också börjat inreda med moduler, blir en liten djungelgrotta. Nu har jag nästan allt hemma.

                              Jag har ändrat planen om kylningen och konstruktionen av ljusrampen helt. Jag kommer att montera LEDarna på fyrkantsprofiler av aluminium istället för på en stor svindyr heatsink. Fyrkantsprofilerna kommer svetsas ihop så att de liksom fungerar som en vanlig ventilatonstrumma. Jag kommer använda mig av två st tryckfläktar som jag beställt från USA som kommer leda bort värmen enligt principen nedan. Skissen visar bara 4 fyrkantsprofiler men jag kanske behöver 5 st.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Rampen1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 2148446
                              Upphängningen av alukonstruktionen kommer att ske med någon form av skenor på hjul så jag kan skjuva fram hela rampen när jag grejar i akvariet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Rampen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,5 KB
ID: 2148447

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,5 KB
ID: 2148445
                              LED-dioderna monterade på aluminiumstjärnor. Det blev ca. 70st på 3W st i olika spektrum.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2148448
                              5 st av dessa drivdon kommer att köras genom 4 kanaler med styrdatorn som ses nedan.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 302935_10151362450421556_1496669960_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,0 KB
ID: 2148449
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 603712_10151362483051556_1707461731_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,9 KB
ID: 2148450
                              Tryckfläktarna. 2 st av dessa kommer att tvinga bort den varma luften i fyrkantsprofilerna. Dessa kan även styras av datorn.

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                #75
                                Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

                                Triumph> har sågat till en bit av en bakgrund för att ha som filterhörna med kuber och en liten cirk. pump på 1000l/h, tycker det är smidigt och effektivt. Kommer väl ha en till för att öka cirkulationen på andra sidan också.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1373306929.605738.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,7 KB
ID: 2148456


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...