Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #31
    Ok här kommer några tankar. Du kan ju borr nya hål till gångjärnen det finns vita täcklock att sätta i de gammla. Lösningen på dit problem på vänstersidan är att bytta fäsplatan (delen man skruvar i stommen) finns en variant som kallas renoverings plattor.



    Gångjärnen du köpt med kommer täcka ut 16 mm +/- 2mm på benen på de ben som det blir 2 luckor på så kommer du få en 13 mm glipa.

    MDF går alla tiders att använda men man måste vara på det klara med att man inte kan fuska med ytbehandlingen. Finns även exteriör kvalite på MDF håller det på ytterdörrar och liknande tror jag det håller på en akvariebänk.. Formplyffa kan vara skev och lite bökig att få plan kräver att man skruvar fast den på rätt många ställen.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #32
      Tackar för inputen Lillfrasse! Jag fattar ändå inte hur renoveringsplattan funkar? Ok att Ikeas gångjärn täcker 16mm, men här snackar vi ju 45mm = bredden på regeln. Känns som om renoveringsplattan bygger på djupet och inte i sidled. Grymt svåra att få tag i dessutom, har ringt runt o kollat överallt, Theofils hade störst sortiment som du visade, det som ligger närmast är i Göteborg (8 mil från där jag bor). Sen hittade jag dessa på nätet: Vedum webbshop, men dessa var bara för 19mm. Vet inte riktigt vad jag ska göra just nu.

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #33
        ....... snaaaaaart klar...

        Det har varit bökigare än förväntat, men nu börjar det bli färdigt. Jag har fått såga i köksluckorna, något jag inte velat från början men vart illa tvungen. Så nu måste jag lacka kanterna på luckorna, har några vita Montanaburkar liggande nånstans för detta ändamål.

        Jag tog in bänken i huset för att den skulle stå på ett någorlunda rakt golv och sedan skruvat fast all förstärkning. Listerna är på plats och köksluckorna får ställas in först när karet kommer på med vatten. Nu är det egentligen bara täcksidorna kvar, samt lite småpill när bänken kommer på plats i lägenheten. Skivan som sågats till för hyllplanen var en bänkskiva från Ikeas fyndhörna, man kan hitta mycket fint byggmaterial där.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0994.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,8 KB
ID: 2145929
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0996.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 2145931
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0997.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 2145932
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0998.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,1 KB
ID: 2145933
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0999.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,7 KB
ID: 2145934
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,9 KB
ID: 2145935
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2145936
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,1 KB
ID: 2145937
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,6 KB
ID: 2145938
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 2145939
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,0 KB
ID: 2145940
        Bifogade filer

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #34
          Vilket jävla bygge, där snackar vi kärlek..

          Får ta av mig hatten och hoppas att du bygger en bänk till en 3-kubikare nästa gång och säljer den där som domkraft till dem som snor hjulen på lastbilar..

          Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #35
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn

            Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2..
            I ett 720, skojar du eller?..

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #36
              Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

              Ursprungligen postat av stefanr72
              I ett 720, skojar du eller?..
              Och det skulle inte gå för att...?

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1022

                #37
                Ursprungligen postat av robidobban
                Och det skulle inte gå för att...?
                För att det är för litet..

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #38
                  Hade det varit en valhaj hade jag hållit med dig, eller om han hade bott på arktis.. En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år och har relativt högt andrahandsvärde.. Det betyder att

                  A; tommy skulle ha gott om tid att tappa rockorna eller bestämma sig för att, fan, dey här var nog inget för mig ändå men jag tog ändå steget bortom gnällspikarnas safety zone men nu är det läge att lägga upp en annons på rovfisk.se för inköpspris så kommer någon och hämtar dem till helgen..

                  B; det verkar ju inte som att det saknas varken pengar eller do it yourself-möjligheter om man tittar på bänken och det faktum att han ändå startar ett såpass stort kar nu.. Det leder mig att tro att hann precis som kristianE kan köpa ett 220x100/120x60 för 6000kr (kristians pris om jag minns rätt) eller 150x150x75 för 5000 (mitt pris) och kunna ha rockorna nästan garanterat livet ut..

                  Så nej, jag skämtar inte
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #39
                    Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år
                    Retic och dom andra mindre arterna klarar sig ännu längre, kanske kan ha dom hela livet?

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #40
                      I ett 720, skojar du eller?..
                      För litet... T.ex. en Motoro kan växa till sig så att disken blir 50 cm i diameter. Om du har sett sådana rockor i ett "vanligt" stort akvarium på säg 720l med 60cm djup så ser man att de inte får plats. Halva disken viker sig mot frontrutan och man undrar om man överhuvudtaget får plats med inredning i karet. Dessutom är de ganska rovlystna.

                      Ursprungligen postat av robidobbanOch det skulle inte gå för att...?



                      För att det är för litet..
                      Aye.


                      Vilket jävla bygge, där snackar vi kärlek..

                      Får ta av mig hatten och hoppas att du bygger en bänk till en 3-kubikare nästa gång och säljer den där som domkraft till dem som snor hjulen på lastbilar..

                      Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2..
                      Haha, tack. Fast kärleken har övergått till frustration och bråk. Ang. rockor, se ovan.


                      Hade det varit en valhaj hade jag hållit med dig, eller om han hade bott på arktis.. En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år och har relativt högt andrahandsvärde.. Det betyder att

                      A; tommy skulle ha gott om tid att tappa rockorna eller bestämma sig för att, fan, dey här var nog inget för mig ändå men jag tog ändå steget bortom gnällspikarnas safety zone men nu är det läge att lägga upp en annons på rovfisk.se för inköpspris så kommer någon och hämtar dem till helgen..

                      B; det verkar ju inte som att det saknas varken pengar eller do it yourself-möjligheter om man tittar på bänken och det faktum att han ändå startar ett såpass stort kar nu.. Det leder mig att tro att hann precis som kristianE kan köpa ett 220x100/120x60 för 6000kr (kristians pris om jag minns rätt) eller 150x150x75 för 5000 (mitt pris) och kunna ha rockorna nästan garanterat livet ut..

                      Så nej, jag skämtar inte

                      Det var ett väldigt frikostigt påstående måste jag säga. Faktum är att jag är en vanlig Svensson utan gränslösa ekonomiska tillgångar. Pengarna som finansierar detta bänkbygge är noga sparat från ett tidigare sålt 540l-kar, den lilla maskinparken är min pensionerade fars som jag lånar och kör med hans överinseende. Och det nya inkommande akvariet har jag arbetat och slitit ihop. Jag kunde ha prioriterat andra saker i livet just nu, t.ex. ett par riktiga vinterdäck till bilen, men akvariehobbyn är stark.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #41
                        Haha.. Jodå.. Man ska gå på fälgarna lite.. Menade bara att du kan ju uppenbarligen bygga en livskraftig bänk och med tanke på hur lite relativt stora kar kostar nu när det dykt upp en andrahandsmarknad är det ju inte omöjligt att skaffa större..

                        Scobina och retics klarar sig länge om inte livet ut som robban säger men folk är så jävla snabba med att säga att det inte går och då ser jag hellre möjligheterna.. Exempelvis att våga testa och sedan sälja eller byta upp sig
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #42
                          Verkligen roligt att följa ditt bygge

                          Önskar att man hade tillgång till dina verktyg och naturligtvis din byggkunskap !

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #43
                            Haha.. Jodå.. Man ska gå på fälgarna lite.. Menade bara att du kan ju uppenbarligen bygga en livskraftig bänk och med tanke på hur lite relativt stora kar kostar nu när det dykt upp en andrahandsmarknad är det ju inte omöjligt att skaffa större..

                            Scobina och retics klarar sig länge om inte livet ut som robban säger men folk är så jävla snabba med att säga att det inte går och då ser jag hellre möjligheterna.. Exempelvis att våga testa och sedan sälja eller byta upp sig
                            Förstår vad du menar, finns ju sjukt fina som inte blir så stora heller. Men efter att ha läst på om dem tycker jag ändå de ställer för höga krav, bl.a. på inredningen i karet, de behöver stor bottenyta och funkar inte klockrent i ett "average sällskapskar". Jag gillar sand som bottensubstrat men vill gärna jobba mer med inredningen. Monsterfisk i all ära, men jag tycker att själva akvarierna blir ointressanta, de flesta av vad jag sett som håller stora monster kör bare bottom eller extremt avskalat för att kunna hålla rent m.m. Jag tycker att inredningen är prio ett om man ska få ett fint helhetsintryck.


                            Verkligen roligt att följa ditt bygge

                            Önskar att man hade tillgång till dina verktyg och naturligtvis din byggkunskap !
                            Tack, det var roligt att höra. Men jag har egentligen tummen mitt i näven. Det är sant. All information om hur man bygger en akvariebänk har jag läst på nätet. T.o.m. ritningen är från början snodd av en annan kille.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #44
                              Haha, jag förstår.. Inte så att jag ska sitta och tjata på dig.. Tycker bara det är ruggigt fint med folk som kombinerar typ diskus, rockor och växter.. Jag försöker vara den som kör både monster och växter all in men du har ju helt rätt, just det kräver ju betydligt mer bottenyta..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                #45
                                Så, nu är grovjobbet helt klart. Efter mördande blickar från flickvännen - när vi tillsammans bar upp den typ 80 kg tunga bänken (utan luckor och täckorsidor) 3 vån upp - står den äntligen på plats. I morrn sticker jag ned till min lokala zoohandlare och beställer karet. Kliar i fingrarna vill jag lova...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,8 KB
ID: 2145964

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2145965

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,8 KB
ID: 2145966


                                Haha, jag förstår.. Inte så att jag ska sitta och tjata på dig.. Tycker bara det är ruggigt fint med folk som kombinerar typ diskus, rockor och växter.. Jag försöker vara den som kör både monster och växter all in men du har ju helt rätt, just det kräver ju betydligt mer bottenyta..
                                Fattar vad du menar, tycker att rockor är sjukt häftiga djur och hade mer än gärna haft några st. Om du börjar avla fram mindre varianter av rockor som passar i lite "mindre akvarium" är jag absolut intresserad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...