Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #16
    Ser verkligt gediget ut... Någon sorts höj- och sänkbara ben, skriver du och det tror jag att man behöver ha. Finns det några på IKEA, som kan passa din konstruktion? Var annars? Clas Ohlson?

    Ska bli spännande att se detta i verkligheten. Ser ut att bli några arbetstimmar.
    Höj- och sänkbara ben finns nog lite varstans, som du säger Claes Ohlson, kanske Rusta, Harald Nyborg, Beijer, Byggmax, Bauhaus m.m.


    Bänken är ritad i 3D i gratisprogrammet Google Sketchup. Vem som helst kan ladda ned programmet och skapa egna 3D-modeller. Man kan även ladda hem färdiga modeller och använda verktyg som t.ex. ett måttband för att se avstånd exakt i detalj. Modellen på akvariebänken ovan finns att ladda hem här.

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #17
      Bra genomtänkt plan för bygget.
      Men jag funderar på 2 saker bara
      Ursprungligen postat av tommy_g
      [ATTACH=CONFIG]58270[/ATTACH]
      Denna variant kommer göra hörnen veka då väldigt lite vilar på den lodräta delen.
      Varför lät du inte dom vågräta delarna sluta helt ovanpå dom lodräta??

      Ursprungligen postat av tommy_g
      [ATTACH=CONFIG]58288[/ATTACH]
      Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.
      Är det inte lättare att såga till täckskivorna istället för listerna??
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Majkie88
        • August 2012
        • 215

        #18
        Du får säga till om du behöver nån hjälp med bygget.
        Du har ju lite samma idéer som jag med mitt påtänkta 720 lite större sydamerikanska ciklider

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av tommy_g
          Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

          Ritningen är anpassad så att det finns marginaler i måtten, trä är ju ett levande material som inte alltid beter sig som man har tänkt sig. Förhoppningsvis kommer bygget igång under mellandagarna, jag kommer att dokumentera arbetsprocessen "på riktigt" med foton också.

          [ATTACH=CONFIG]58265[/ATTACH]
          Det här är visionen, den färdiga möbeln.

          [ATTACH=CONFIG]58266[/ATTACH]
          Köksluckor från Ikea är relativt billiga och har många färger och utföranden, här är måtten för dessa.

          [ATTACH=CONFIG]58269[/ATTACH]
          5 st av dessa stommar kommer att utgöra grunden för konstruktionen.

          [ATTACH=CONFIG]58270[/ATTACH]
          Borra och limma samman med träplugg. Plugg bör också användas till de nedre "mittreglarna".

          [ATTACH=CONFIG]58267[/ATTACH]
          Bänken sedd bakifrån med köksluckor och täcksidor.

          [ATTACH=CONFIG]58271[/ATTACH]
          2 st av de övre reglarna håller samman konstruktionen.

          [ATTACH=CONFIG]58272[/ATTACH]
          Dessa kan också limmas med träplugg.

          [ATTACH=CONFIG]58273[/ATTACH]
          De 2 överliggande reglarna.

          [ATTACH=CONFIG]58274[/ATTACH]
          Fler reglar håller ihop bänken nedtill. Återigen, borra/plugga/limma.

          [ATTACH=CONFIG]58276[/ATTACH]
          Jag vill använda mig av någon sorts höj - och sänkbara ben för att kunna ställa in akvariet i våg. Höjden på reglarna är anpassade efter detta. Vissa anser att det inte behövs om man har ett "rakt" golv, men jag chansar inte. Hela bänken kommer också att stå på en MDF-skiva för att skydda parketten.

          [ATTACH=CONFIG]58281[/ATTACH]
          Reglarna nedtill förstärks ytterligare, dessa går bra att skruva ihop.

          [ATTACH=CONFIG]58282[/ATTACH]
          Förstärkningen.

          [ATTACH=CONFIG]58283[/ATTACH]
          Eftersom bänken är för ett helglasakvarium vill jag ha karet vilande på en frigolitplatta. Frigoliten ligger på en MDF-skiva som skruvas fast direkt i ramen.

          [ATTACH=CONFIG]58284[/ATTACH]
          Så som bänken ser ut med akvariet på frigoliten och MDF-skivan. Tjocklek på frigoliten kan anpassas efter önskemål.

          [ATTACH=CONFIG]58285[/ATTACH]
          Lister kan monteras direkt i ramen i nederkant för att dölja benen och fästas i överkant direkt på MDF-skivan.

          [ATTACH=CONFIG]58287[/ATTACH]
          Måtten på MDF-skivan är för säkerhets skull någon centimeter bredare och djupare än akvariet. Normalt är ett 720 liters helglasakvarium exakt 200 x 60 x 60 cm i ytterkant.

          [ATTACH=CONFIG]58288[/ATTACH]
          Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.

          [ATTACH=CONFIG]58289[/ATTACH]
          Listerna kan göras i stort sett hur som helst, här är de 40 mm höga och täcker en bit av glaset. Detta gör inget eftersom en hel del bottensubstrat kommer att bygga höjd i akvariet.

          [ATTACH=CONFIG]58290[/ATTACH]
          Bänken och akvariet sett bakifrån, bänken vilar på en MDF-skiva som skyddar golvet. Hyllplan sågas till och skruvas direkt i ramen. Här kan man modifiera lite som man vill för diverse grenuttag, timers eller ytterfilter. Jag föredrar en öppen baksida för strömsladdar m.m.

          [ATTACH=CONFIG]58291[/ATTACH]
          Den färdiga bänken med akvariet. Jag kommer att använda andra beslag på dörrarna samt förse akvariet med en tunn list som skyddar hörnen. Ang. ljusrampen så har jag inte bestämt mig än, det kommer förmodligen att bli någon form av list som går i stil med bänken eller en hängande armatur. Viktigt för mig är att det blir snyggt och avskalat, samt lättskött med matning, vattenbyten och rengöring.



          men va fan !!!!

          Här har vi ett klockrent exempel på hur en bänk skall byggas !!!

          släng ihop en riktig artikel om detta och fråga om du kan posta den zoopet.

          alternativt starta en trås: Guide till bänkbygge




          gällande justerbara ben, håller med, bör finnas, IKEA's rostfria CAPITA är klockrena för ändamålet.



          .





          I övrigt begriper jag inte folk som yrar om rockor....varför ha en platt fisk på tvären när man
          kan ha platt fisk på längden....ex skalarer eller discus.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #20
            Bra genomtänkt plan för bygget.
            Men jag funderar på 2 saker bara

            Ursprungligen postat av tommy_g




            Denna variant kommer göra hörnen veka då väldigt lite vilar på den lodräta delen.
            Varför lät du inte dom vågräta delarna sluta helt ovanpå dom lodräta??
            Tjena! Tack för tipsen, och bra tänkt! Jag tyckte också att det först såg klent ut, men jag har ändrat uppfattning. Hela idén till bygget kommer från en snubbe som byggde en liknande bänk till ett 720 på Zoonen (kan ses här). I hans stommar verkar det vara ännu mindre yta för den vågräta regeln att vila på. När de 2 överliggande längre reglarna sätts på plats så håller de ihop hela konstruktionen bättre än om man bara hade lagt de rakt på. Detta blir alltså mer bastant och inte lika vingligt om de hade legat rätt på.

            Jag pratade med en annan konstruktör när jag gjorde en bänk till ett större terrarium, han sade att de lodräta reglarna är viktigare än de vågräta eftersom dessa tar all tyngd.

            Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium_furniture_720l7.jpg
Visningar: 2
Storlek: 64,0 KB
ID: 2144687

            Ang. listerna så tänkte jag att det var bättre att såga i dessa än i själva täcksidorna. Ofta tål inte lacken på dessa spånskivor att såga i, det trasar sig och blir fula ärr längs såglinjen, därför tänkte jag att det var bättre att såga i listerna eftersom kortsidan till denna kan döljas lättare än täcksidan. Jag har aldrig sågat i en Ikea-lucka, men av tidigare erfarenhet har jag varit med om det, man kan ju alltid testa.

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #21
              men va fan !!!!

              Här har vi ett klockrent exempel på hur en bänk skall byggas !!!

              släng ihop en riktig artikel om detta och fråga om du kan posta den zoopet.

              alternativt starta en trås: Guide till bänkbygge

              gällande justerbara ben, håller med, bör finnas, IKEA's rostfria CAPITA är klockrena för ändamålet.
              Tackar Ken! Men idén är inte min från början, jag moddade bara om den för Ikeas köksluckor. Den ursprungliga konstruktionen kan ses här.

              Tack för tipset om justerbara ben, får inhandla dessa också.

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #22
                Snygga planer! Beträffande ställbara fötter skulle jag inte våga satsa på IKEA eller andra som monteras på det sättet och är så pass ranka. Läser även att liknande modeller tål 50 kg/st, så det kan bli spännande med ett kar på minst 700 kg. Borra hål och slå in förlängsningmuttrar M10 förslagsvis eller M12 http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...r-20-st-86195/ pluss lite lim. Sedan kan du gå loss med vilken fot du vill som har samma gänga eller varför inte vanlig sexkantsbult http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...rostfri-19110/ med möbeltass under. Du ska ju ändå ha "tassarna" dolda. Ställbara fötter är annars bra från t.ex. Wieberger, men då måste man ha firma för att kunna handla... När ska du sätta igång med det praktiska?

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #23
                  Snygga planer! Beträffande ställbara fötter skulle jag inte våga satsa på IKEA eller andra som monteras på det sättet och är så pass ranka. Läser även att liknande modeller tål 50 kg/st, så det kan bli spännande med ett kar på minst 700 kg. Borra hål och slå in förlängsningmuttrar M10 förslagsvis eller M12 http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...r-20-st-86195/ pluss lite lim. Sedan kan du gå loss med vilken fot du vill som har samma gänga eller varför inte vanlig sexkantsbult http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...rostfri-19110/ med möbeltass under. Du ska ju ändå ha "tassarna" dolda. Ställbara fötter är annars bra från t.ex. Wieberger, men då måste man ha firma för att kunna handla... När ska du sätta igång med det praktiska?

                  Tack för tipsen, har printat ritningen och ska iväg och inhandla reglar så fort julstressen släpper.

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Ursprungligen postat av tommy_g
                    Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

                    Ritningen är anpassad så att det finns marginaler i måtten, trä är ju ett levande material som inte alltid beter sig som man har tänkt sig. Förhoppningsvis kommer bygget igång under mellandagarna, jag kommer att dokumentera arbetsprocessen "på riktigt" med foton också.

                    [ATTACH=CONFIG]58265[/ATTACH]
                    Det här är visionen, den färdiga möbeln.

                    [ATTACH=CONFIG]58266[/ATTACH]
                    Köksluckor från Ikea är relativt billiga och har många färger och utföranden, här är måtten för dessa.

                    [ATTACH=CONFIG]58269[/ATTACH]
                    5 st av dessa stommar kommer att utgöra grunden för konstruktionen.

                    [ATTACH=CONFIG]58270[/ATTACH]
                    Borra och limma samman med träplugg. Plugg bör också användas till de nedre "mittreglarna".

                    [ATTACH=CONFIG]58267[/ATTACH]
                    Bänken sedd bakifrån med köksluckor och täcksidor.

                    [ATTACH=CONFIG]58271[/ATTACH]
                    2 st av de övre reglarna håller samman konstruktionen.

                    [ATTACH=CONFIG]58272[/ATTACH]
                    Dessa kan också limmas med träplugg.

                    [ATTACH=CONFIG]58273[/ATTACH]
                    De 2 överliggande reglarna.

                    [ATTACH=CONFIG]58274[/ATTACH]
                    Fler reglar håller ihop bänken nedtill. Återigen, borra/plugga/limma.

                    [ATTACH=CONFIG]58276[/ATTACH]
                    Jag vill använda mig av någon sorts höj - och sänkbara ben för att kunna ställa in akvariet i våg. Höjden på reglarna är anpassade efter detta. Vissa anser att det inte behövs om man har ett "rakt" golv, men jag chansar inte. Hela bänken kommer också att stå på en MDF-skiva för att skydda parketten.

                    [ATTACH=CONFIG]58281[/ATTACH]
                    Reglarna nedtill förstärks ytterligare, dessa går bra att skruva ihop.

                    [ATTACH=CONFIG]58282[/ATTACH]
                    Förstärkningen.

                    [ATTACH=CONFIG]58283[/ATTACH]
                    Eftersom bänken är för ett helglasakvarium vill jag ha karet vilande på en frigolitplatta. Frigoliten ligger på en MDF-skiva som skruvas fast direkt i ramen.

                    [ATTACH=CONFIG]58284[/ATTACH]
                    Så som bänken ser ut med akvariet på frigoliten och MDF-skivan. Tjocklek på frigoliten kan anpassas efter önskemål.

                    [ATTACH=CONFIG]58285[/ATTACH]
                    Lister kan monteras direkt i ramen i nederkant för att dölja benen och fästas i överkant direkt på MDF-skivan.

                    [ATTACH=CONFIG]58287[/ATTACH]
                    Måtten på MDF-skivan är för säkerhets skull någon centimeter bredare och djupare än akvariet. Normalt är ett 720 liters helglasakvarium exakt 200 x 60 x 60 cm i ytterkant.

                    [ATTACH=CONFIG]58288[/ATTACH]
                    Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.

                    [ATTACH=CONFIG]58289[/ATTACH]
                    Listerna kan göras i stort sett hur som helst, här är de 40 mm höga och täcker en bit av glaset. Detta gör inget eftersom en hel del bottensubstrat kommer att bygga höjd i akvariet.

                    [ATTACH=CONFIG]58290[/ATTACH]
                    Bänken och akvariet sett bakifrån, bänken vilar på en MDF-skiva som skyddar golvet. Hyllplan sågas till och skruvas direkt i ramen. Här kan man modifiera lite som man vill för diverse grenuttag, timers eller ytterfilter. Jag föredrar en öppen baksida för strömsladdar m.m.

                    [ATTACH=CONFIG]58291[/ATTACH]
                    Den färdiga bänken med akvariet. Jag kommer att använda andra beslag på dörrarna samt förse akvariet med en tunn list som skyddar hörnen. Ang. ljusrampen så har jag inte bestämt mig än, det kommer förmodligen att bli någon form av list som går i stil med bänken eller en hängande armatur. Viktigt för mig är att det blir snyggt och avskalat, samt lättskött med matning, vattenbyten och rengöring.


                    Mkt gediget bygge verkar det som, kul att du får input som kan vara till nytta, kul också att få veta hur det är tänkt bakom själva skissen
                    Uppdatera gärna sedan angående hur du gör med fötterna
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #25
                      Bygget har startat...

                      Det var inte så lätt som jag trodde att hitta bra virke, ville först ha tall-fur men orkade inte vänta på specialbeställningar för detta, så det blev gran. Jag försökte hitta bra reglar men de flesta var sprängfyllda med kvistar, så jag letade istället upp kärnvirket i större plank som jag sedan klöv till egna reglar.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0933.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,8 KB
ID: 2145481
                      Planken redo för klyvning.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,4 KB
ID: 2145482
                      Planket innan till vänster, reglarna till höger.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,4 KB
ID: 2145483
                      Slarvkapning med sticksåg.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,4 KB
ID: 2145484
                      Planhyvling och rikthyvling så reglarna blir fina.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0936.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,6 KB
ID: 2145485
                      De färdiga reglarna... man kan se att de är lite finare i ådringen på kortsidorna.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0956.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,4 KB
ID: 2145486
                      Jag fräste ur överliggaren och sågade de stående benen i omgångar, jag lät klingan ta bort lite i taget.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0955.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,7 KB
ID: 2145489
                      Sen mätte jag ut allting och markerade varje bit för borrning.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0959.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,5 KB
ID: 2145490
                      Gjorde det lätt för mig genom att ställa upp alla bitar som de ska vara.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0957.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,1 KB
ID: 2145487
                      Ett stopp på borret underlättar borrdjupet för pluggen.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,5 KB
ID: 2145488
                      O sen borra typ 350 miljarder hål... *pust*

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0960.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,6 KB
ID: 2145491
                      Limning med tvingar...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0961.jpg
Visningar: 1
Storlek: 200,1 KB
ID: 2145492
                      5 st "stegar" är limmade och klara, och där stannar vi för denna gången. Nästa gång ska de långa överliggarna göras i ordning och resten av bänken limmas.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0931.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2145498
                      Köksluckor + gångjärn, täcksidor och socklar är inköpta.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,0 KB
ID: 2145499
                      Jag har låtit svetsa up M8-bultar med plattor i rostfritt för bänkens 10 fötter. Islagsmuttrar kommer användas direkt i träet underifrån. Glömde plåta dessa, men det kommer längre fram.

                      Kommentar

                      • Majkie88
                        • August 2012
                        • 215

                        #26
                        Gött du kommit igång ser bra ut so far!

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #27
                          Ja det ser jävligt fint ut på bilderna! Men i verkligheten (IRL) är jag glad över att allt kommer att döljas av köksluckorna... Kommer på massa idéer när man står o jobbar: T.ex. hur sjukt briljant själva idén om en sump är. Man kan ha sumpen med allt vad filtrering innebär under karet med en enorm filtervolym. Kanske är lite försent att tänka på det nu, men jag gjorde mittstagen så långt ner jag kunde för att få plats med ett eller två mindre akvarium inuti bänken. Även om det inte blir en sump så är det bra med ett karantän/yngel/foder-akvarium.

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #28
                            Nice, plugg är svårt att få rätt även med riktiga maskiner jag hade förborrat och skruvat. Det är väldigt liteannlignings yta och tvärträ vilket ger en svag fog. Kul med lite DIY.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #29
                              Nice, plugg är svårt att få rätt även med riktiga maskiner jag hade förborrat och skruvat. Det är väldigt liteannlignings yta och tvärträ vilket ger en svag fog. Kul med lite DIY.
                              Yep. Har dock förstärkningar som skruvas i det sista. Ang. förborrning så är det nog att föredra till vad man än skruvar som t.ex. MDF-skivor m.m.

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                #30
                                Bygget fortsätter...


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0973.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2145628
                                Sådär, stegarna limmade och klara, räta vinklar, färdigborrade. Sketa-bra.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,1 KB
ID: 2145629
                                Ett problem har uppstått som jag inte har tänkt på... eller snarare MÅNGA problem.... Jag tänkte inte alls på hur gångjärnen såg ut på Ikeas köksluckor. Jag trodde jag kunde sätta de vart jag ville på luckan i höjdled, men fästena är redan urfrästa i själva luckan. Det innebär att jag behöver mer höjd på benen till bänken. Så ni som följer denna ritning; tänk er för med luckorna samt gör benen extra långa. Bredden kommer också bli problem med, det glipar en del på vänster sida som ni ser på bilden, jag kommer tvingas hitta någon annan lösning för hörnen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0977.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,6 KB
ID: 2145631
                                Letar lösningar.......

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2145630
                                Jag håller mig till planen ang. de överliggande reglarna och bestämmer mig för att ta problemet med luckorna när de kommer...


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0982.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,1 KB
ID: 2145634
                                Här låter jag klingan göra jobbet, sågar först ut kanterna med en bräda bakom för att kanten inte ska flisa sig, sen är det bara att såga ut mellanrummet.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0983.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,6 KB
ID: 2145635
                                Det saknas någon millimeter, men det slipar jag ned det sista.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0985.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,4 KB
ID: 2145636
                                Bänken ihoplimmad med de resterande mittreglarna. De två överliggande reglarna limmas inte i denna fas. Vet ärligt talat inte om jag vill limma de alls...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0978.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2145632
                                Så här ser de 10 fötterna ut i rostfritt stål, islagsmuttern slås in i ett borrat hål under varje regel.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0979.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2145633
                                Förstärkningen till nederdelen.

                                Har ångrat mig med MDF-skivan(orna). Jag ska istället försöka få tag på vattentålig plyfa, typ formplyfa. Befarar att MDF-en kan svälla i kontakt med vatten, man sölar ju alltid när man grejar vid VB. Vill inte att den drar åt något håll i framtiden och hamnar ur våg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...