KristianE´s Asien flod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    KristianE´s Asien flod

    Jag startade upp mitt 250L kar som ett SA kar i höstas men tyckte jag hade problem med sniglar och alger så gick jag ju och skaffade mig lite fiskar från sydostasien, nämligen Praktbotia och Siamensik algätare. Jag gillar ju dom fiskarna men samtidigt så är Praktbotiorna riktiga vandaler när det kommer till växter och dessutom behöver dom ju mer plats nu när dom börjar växa lite.
    Lösningen.

    200x80x70 sydostasien relativt hårt strömmande flodbank.
    Tidsaspekten ligger någon gång efter sommaren eftersom mitt vardagsrum ska renoveras och då måste 250L karet flyttas, när renoveringen är klar så flyttar det aldrig tillbaka utan det nya får ta dess plats.

    Hittils har jag kommit så långt att jag vill ha en BTN bakgrund att köra filter bakom, Amazonas lockar ju men det stämmer ju inte med temat även om det är någon form av regnskog där dom 2 fiskarna som hittils är "inkvoterade" bor. Tanken är ju att köra relativt högt flöde, frågan är bara vad som är högt flöde. Jag har hittils räknat med 10ggr/timme men vet inte hur "strömt" det blir med det flödet.

    Eftersom fiskarna som ska bo där kommer bli relativt stora så kommer det inte bli allt för mycket växter, lite svärdsplantor och lite vallisneria som verkar vara det enda som klarar sig.
    Jag har även funderat på att ha något stimm men inte riktigt kommit fram till vad det skulle vara.
    Det som har kommit upp när jag klurat är:
    Boraras brigittae (som ju är väldigt små, frågan är hur dom skulle klara sig när Praktibotiorna börjar bli stora och hungriga)
    Puntius denisonii (relativt stor, och så följer den inte riktigt temat med sydostasien då den är från Indien)
    Puntius rhomboocellatus ("lagom" stor och stämmer ju skapligt med dom övriga invånarna)Sewellia lineolata har också funderats på, men det är ju inte direkt någon stimmfisk som man tänker på dom i normala fall.
    Förslag mottages gärna, tanken är ju som sagt Asien/sydostasien och relativt strömt.
    Senast redigerad av KristianE; 25 June 2012, 23:25.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Datnioides Microlepis kommer från Thailand, de håller till i grupper och passar jättebra in i ditt tema med praktbotier.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Boraras ligger nog i farozonen även för övriga fiskar så avstå från dom.

      Alla de övriga fiskarna som du nämner låter interssanta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        här har du en fin artikel som kanske kan hjälpa dig på traven.

        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Intressant tema

          En sak jag tänkte på bara. Svärdsplantor förknippas väldigt mycket med Sydamerika, kanske någon asiatisk storbladig växt skulle bli bättre? Typ en lotus

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Tack för inputen.
            Datnioides Microlepis tror jag inte jag kommer kunna skaffa, enligt det jag läst om dom lite snabbt så vekar det som att dom bör hållas i grupp och dessutom verkar dom bli väldigt stora = mitt akvarium kommer var för litet.

            Svärdplantorna nämnde jag för att jag vet att dom funkar med Praktbotiorna, det är nämligen i princip det enda som överlever deras terror i mitt nuvarande akvarium. Givetvis kan jag tänka mig att byta ut dom till något annat mer lämpat till temat.
            Tanken är ju att det inte ska vara så jätte tätt planterat då det ska vara ganska strömmt, jag måste ju lixom skapa lite mer stilla stående vatten bakom rötter/stenar och liknande så att plantorna inte åker med strömmen.

            En period tänkte jag ha ett L format akvarium för där delen som gick "ut" skulle vara mindre men fortfarande ha samma flöde för att få ännu mer strömmt som passar Sewellia lineolata, men jag insåg att att det redan börjat skena iväg i pengar...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Nu har jag även kollat igenom länken från MrH, mycket intressant lästning då jag snabbt konstaterade att mina kalkyler för flöde var alldeles för låga, nu framgick det ju inte hur stort hans akvarium var men det såg ju inte jätte stort ut (ganska långt men inte så högt och djupt).
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                har för mig ja läst nånstans om måtten men minns inte exakt. nånstans mellan 350-500L. mer exakt än så minns ja inte :P
                men har ju många fina lösningar å ider
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag hittade något om att det var typ 500L, men det är ju faktiskt tvärsnittet som är det intressanta för hur mycket flöde man behöver. Hans akvarium ser ju relativt grunt ut om man jämför med den burken jag har i åtanke.

                  En snabb överslagskalkyl med dom flödena han har angivit (39000L/h på ett akvarium som verkar vara 50x50) bör resultera i 0,4m/s. För att jag ska få samma flöde så börjar jag ju närma mig 100kubik/timme vilket i mina öron låter hysteriskt mycket (för att inte tala om dyrt att driva )

                  Känns som det är dax att börja snacka med Koi folket igen för att få tag i tillräckligt kraftiga/strömsnåla pumpar...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Jag hittade något om att det var typ 500L, men det är ju faktiskt tvärsnittet som är det intressanta för hur mycket flöde man behöver. Hans akvarium ser ju relativt grunt ut om man jämför med den burken jag har i åtanke.

                    En snabb överslagskalkyl med dom flödena han har angivit (39000L/h på ett akvarium som verkar vara 50x50) bör resultera i 0,4m/s. För att jag ska få samma flöde så börjar jag ju närma mig 100kubik/timme vilket i mina öron låter hysteriskt mycket (för att inte tala om dyrt att driva )

                    Känns som det är dax att börja snacka med Koi folket igen för att få tag i tillräckligt kraftiga/strömsnåla pumpar...
                    finns ju rörpumpar som ger högt flöde men drar relativt lite ström.Men de är väldigt stora

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #11
                      Jo dom har jag sett sen tidigare, finns ju en som klarar upp till 55kubik vid 0 mottryck (som jag ju kommer att ha i mitt system). Den finns ju dessutom i sverige för vettiga pengar (runt 3000). Nackdelen är ju att dom är ganska stora, fördelen är ju att man "bara" skulle behöva 2st för att komma upp i dom 100kubik som verkar behövas (känns sjukt mycket!)
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        ser lite framför mig hur du skjuter bort ena kortsidan när du drar igång pumparna :P haha

                        dammpumpar borde väll kunna funka, om man hittar någon i vettig storlek å så.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Jo det känns väl som att den risken finns. Problemet med dammpumpar brukar vara att dom inte brukar vara speciellt tysta, körde nämligen med det i mitt 250l kar i början när jag hade det som vinterförvaring till mina Koi.
                          Får helt enkelt börja med "normala" flöden och öka vartefter.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Var uppe i fjällen några dagar och fann inspiration.

                            Senast redigerad av KristianE; 15 July 2012, 22:39.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #15
                              Dax att uppdatera den här tråden lite.
                              Renoveringen av mitt vardagsrum går framåt med stormsteg och det börjar bli dax att beställa akvariet.

                              Jag har funderat fram och tillbaka ganska mycket när det gäller temat, visst jättekul att vara lite originell men samtidigt så har jag lessnat lite på mina praktbotior och blivit mer och mer insnöad på växter och diverse SA fiskar (såg bla dom enormt fina VF altum dom hade på akvarielagret som gjorde att man blev sugen på skalarer).
                              Risken är överhängande att det blir en SA burk av det hela och att praktbotiorna får gå kvar i min 250l burk tills vidare.


                              En liten detalj som jag inte har tänkt på tidigare är vad ett akvarium av den här storleken väger. Kan det stämma med dom siffrorna jag har hittat att 12mm glas väger 30kg per kvadratmeter?
                              Detta bör ju medföra att bara glaset väger 165kg.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...