Sommar projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    Sommar projekt

    Tänkte jag skulle börja med en tråd här inför kommande projekt.

    Bakgrund fick ett 720 liters akvarium igår med tillbehör, som ståt tomt ett år.
    Tanken är ju att fylla det hela med något trevligt och vill gärna ha lite ideer och tips.

    Först vad jag bör göra när jag får hem akvariumet och innan jag börjar stoppa i fisk och växter.

    Min första tankar är väl att jag vill hålla mig inom en biotop, jag vill ha mycket växter då jag är lite av en växtnörd.
    Vill också han någon stim fisk som man kan hålla i ett rejält stim, 50-60 kardinal tetror hade varit riktigt snyggt om man fick dom att stima ordentligt.

    1. Vad ska jag tänka på när jag får hem akvariumet?
    2. Förslag på biotoper som har mycket växter?
    3. Förslag på fiskar från dom biotoperna.
    4. Allmäna ideer vad skulle du själv ha gjort med ett sånt kar.

    Bilder kommer så fort jag får hem karet.
  • dampe83
    • February 2010
    • 48

    #2
    Har det stått tomt i ett år så kan silikonet vara i dåligt skick. Så det bör va det första du tänker på. Har en tråd där det diskuteras just ett 720l men där är iof huvudfrågan lite skador i glaset.

    Senast redigerad av dampe83; 01 June 2012, 08:46.

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      #3
      Spännande projekt!

      1. Det första du bör tänka på är att kontrollera om det är tätt. Ställ karet där all vattenmassa skulle kunna läcka ut i värsta fall. Se till att golvet är stabilt både där det står preliminärt och där det ska stå. Se även till att karet står i lod. Sedan testar du tätheten genom att fylla upp det och låta det stå med vattnet i minst några dagar, helst en vecka. Du vill inte chansa här och komma hem efter jobbet och upptäcka att vattnet når dig till fotknölarna och fiskarna ligger krossade under all inredning.

      2. Sydamerika! Finns inget mysigare än ett lummigt SA-kar med mycket rötter och växter. Passar ju onekligen in som biotop om du vill ha kardinaler.

      3. Jag skulle kikat på både apistogrammas och scalarer till ett sånt stort kar. Spana på SA-fiskar via sökguiden här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

      4. Känner du dig händig kanske du ska ta och karva till dig en egen bakgrund till karet? Då får du en bakgrund formad och färgad som du vill ha den. Finns massor av inspiration här bland projekttrådarna! För den late finns ju alltid BTN.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Silikonet behöver verkligen inte va dåligt för det stått ett år, jo om det står torrt och i direkt solljus, ett kar som står rätt kan stå minst 20 år utan problem..

        Men klart ska du kolla så det är tätt, men det gör man ju även när man köper helt nya kar.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • vinbok
          • November 2011
          • 147

          #5
          En lite uppdatering då. Har varit och hämtat projekt burken och synat den. Den är inte prv fylld än men siliconen ser förvånadsvärd bra ut, en del små repor finns på alla rutor men inget att bekymra sig om.
          Det jag mer bekymrar mig om är akvarium bänken, får nog bygga en egen där tror jag tyckte allt att aluminium ställningen var ganska ranlig.
          Behövs nya täckglas men var med 3 stycken t8 ramper med två lysrör i varje så ska räcka inledningsvis.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1062[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,1 KB
ID: 2141171

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            ställningen är ranglig för att det inte är något tryck på den. prova att fylla upp 1dm vatten i karet så ska du se att ställningen känns stabilare.
            finns inte en träbänk i sverige som slår en aluminium ställning så du kan vara helt lugn.

            behöver du täckglas då?
            om du inte har fiskar som hoppar finns ju ingen anledning att slänga ut pengar på täckglas
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • vinbok
              • November 2011
              • 147

              #7
              Behöver något att lägga ljusramperna på om jag inte ska hänga upp dom får taket aluminiumstagen i ovan kant av akvariumet tycket jag var lite veka för att supportera det hela.
              Kommer bli dyrt att fylla den här baljan med växter inser jag nu .

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                men då behöver du ju egentligen bara några smala glasremsor som du lägger vid ändarna på ramperna, onödigt å köpa täckglas för hela akvariet om det inte behövs å då får du mer pengar över för växter hehe.
                det blir rätt mycke växter i ett sånt stort kar, ett tipps är att kolla på tradera, där brukar dom sälga hela växtpaket ibland med 20-30växter. om man har tur kan amn få dom till riktigt bra priser.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • vinbok
                  • November 2011
                  • 147

                  #9
                  Ja jag får fundera hur jag ska göra med täckglasen är ju lite sugen på Carnegiella strigata och Gasteropelecus sternicla och då är jag väl tvungen att skaffa. men är ju ett tag tills dess första steget blir en skiva på golvet och en skiva ovanpå ställningen och ett mellan lägg av frigolit.
                  Sen ska allt i våg och sen ska vi provfylla och se om det är det eller om jag får silicona om det.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    stopp å pålägg nu i sandbacken.
                    skiva under ställningen är en bra ide för att fördela vikten mot golvet, men skiva på ställningen behövs inte, och inte heller någon frigolit. du har ju ett ram akvarium, eller hur? och en ställning som är gjord efter måtten på akvariet. har du det precis som på bilden så är det inga problem, det kommer snarare att ställa till det för dig om du ska börja joxa dit skivor å frigolit.

                    men vist kan man ha skiva å frigolit ovanpå ställningen, men det är egentligen bara onödigt.

                    ställningen håller, det behöver du verkligen inte oroa dig för.
                    om du känner dig osäker kan du ju be den tyngsta personen du känner sätta sig å hoppa lite på ställningen så får du se att inget händer aluminium är starkt som fasen vettu
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • vinbok
                      • November 2011
                      • 147

                      #11
                      Jo att aluminium är starkt det vet är är ett helsike att bila bort det i våra pannor, men det kanse är helglas jag tänker på som ska ha frigolit under sig?
                      Skiva eller reglar på golvet måste jag nog ha annars går ställningen igenom parketten är jag räddför.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        är det helglas akvarium kan det vara bra med frigolit under, men när det är en ram på så behöv det oftast inte.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • vinbok
                          • November 2011
                          • 147

                          #13
                          Då kommer det en lite uppdatering. prov fyllde akvariumet idag efter att ha ställt upp det på reglar för att parketten ska klara sig. Ser än så länge lovande ut, men ska få stå en vecka under observation.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1083.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 2141281

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,5 KB
ID: 2141282

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,2 KB
ID: 2141283


                          Lite nervös är man ju med dom vatten mängderna.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #14
                            Efter att prata och diskuterat lite med Sune Holm så har jag bestämmt mig för att bygga en mjuk bakgrund av filtermatta och latex, med en hörna för en cirkulations pump.
                            En fråga är hur mycket flöde ska jag ha på pumpen?
                            Detta är dom tänkta innevånarna i karet är följande tanakr och komentarer på det?

                            Geophagus sp. orange head tapajós 6st
                            Corydoras duplicareus 12 st
                            Baryancistrus demantoides 5st
                            Paracheirodon axelrodi 50st
                            Pterophyllum scalare 8st
                            Poecilia reticulata 10st

                            Kommentar

                            • david87
                              • June 2005
                              • 710

                              #15
                              Du vågade dig på att fylla upp hela på en gång också eller tog du det i etapper?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...