Ett tomt projekt tips?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    Ett tomt projekt tips?!

    Hej jag sitter här nu och funderar och funderar på vad jag skulle kunna tänka mig göra med mitt 120 liter, det står här alldeles tomt och jag är bra sugen på att göra nåt speciellt med det inom sötvatten. Vet dock inte vad, jag funderar ifall jag bara ska ha ett vanligt kar typ Guppys och en massa andra små fisk eller om man kanske skulle kunna ge sig på nåt mer speciellt. kom gärna med förslag för just nu har jag kört fast vad skulle ni göra om ni hade ett tomt 120 kar?

    För övrigt så har jag ganska god kunskap inom sötvattenskar har bland annat fött upp kampfisk ett tag men det var för några år sedan. Just nu har jag ett 180 liters saltvattenskar som jag inom snar framtid kommer införskaffa mig en Bläckfisk till.
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    #2
    har börjat titta lite på Puffrar och dom verkar otroligt intressanta visste inte att det även fans inom sötvatten!? De som finns inom salthobbyn är ju roliga så varför inte testa ett pufferkar?? ^^ Dvärgpuffern låter rolig Colomesus asellus någon som har haft tidigare erfarenhet om dessa??

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Finns massor av puffar/kulfisk till sötvatten men de är ju hemska fenbitare så svårt att ha några andra fiskar med dem. eller så äter de upp fiskar om de är en större variant.
      Har själv tittat en del på dvärgkulfiskar men tyvärr inte blivit mer än så. Tycker du ska satsa på nått sånt, de är ju riktigt söta och verkar ganska kul.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • bläckis
        • December 2007
        • 65

        #4
        Ja titta också på dvärgvarianten och dom verkar riktigt intressanta Som sagt karet är 120 liter men vet nån om man kan ha andra fiskar med dessa dvärgpuffrar? eller nafsar även dom? Sen som sagt va ju ett tag sen jag hade söttvattenskar men har hört att dessa ska va ganska så smutsiga av sig när det gäller käka och utföra sina behov Då kommer min intressanta fråga tror ni att en skummare skulle kunna vara ett riktigt bra filter och använda det som filtration? Använder ju det till saltvattenskaret men vet inte om det är lika effektivt till just söttvattenskar?

        Sen så undrar jag ifall nån vet vad man skulle kunna använda för " Clean up crew" :P antar att dessa puffrar är svaga för sniglar,räkor etc..

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det går att ha andra fiskar ihop med kulfiskar, men de bör vara alerta och snabba. Annars får de sig ett och annat nyp. Nattaktiva malar vore nog bra städare i ett kulfisk-kar, eftersom kulorna ligger och sover på natten (och de går verkligen och lägger sig - rullar in stjärten och allt!)

          Det är också bra att ha en snäckodling till kulfiskar...vissa arter måste t o m ha hård föda för att hålla nere sina tänder. Räkor lär också demonteras rätt snabbt.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • bläckis
            • December 2007
            • 65

            #6
            Okej tack för den informationen! ja jag har nog mer eller mindre bästämt mig att köra på Kulfisk och försöka med annat smått och gott

            Snäckodling låter ju som en schysst ide också har dock alldrig get mig in på nåt sånt är det svårt? och vad behövs till det i sånna fall?

            Sen kvarstår ju filtrationsfrågan : Är skummare ett optimalt alternativ som filtration?? Kan själv tänka mig att det skulle kunna vara det vet dock inte om det är lika effektivt till sötvattenskar?

            Ni får gärna komma med tips på växter, inredning, kompatibla fiskpartners till dessa puffrar etc ^^

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Snäckodling är inte svårt. Fixa ett litet kar plus "kanelbulle"-snäckor och pump. Sand och växter är inte nödvändigt. Övermata sedan med t ex maltabletter, fiskmat osv (dock inte så mycket att det börjar ruttna), så har du efter en månad säkert hundratals snäckor du kan mata dina kulfiskar med. Ju större snäckodlings-karet är, ju mera kan du producera, så det hänger på hur mycket du behöver.

              Själv hade jag ett 60-liters-kar med lite sten och javamossa i...och det producerade mer än nog för mina tre biocellatus.

              Vill man inte ha ett riktigt kar, så använd en hink med bubbelsten i...det funkar säkert lika bra, fast där får man byta vatten oftare.

              En dvärgkulfisk som siktar in sig på en kanelbullesnäcka måste vara bland de sötaste rovdjur som finns...
              Senast redigerad av Jens A.; 10 May 2012, 13:19.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • bläckis
                • December 2007
                • 65

                #8
                Haha tack Jens åter igen för dina svar! men som sagt hur ska man göra med filtrationen? är skummare ett bra alternativ? eller rekomenderar du annan filtermetod som används huvudsakligen till sötvattenskar?

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  En skummare är en megabra uppfinning, men jag har knappt hört om någon som kör det i sötvattenskar. Kanske för att det som skummaren tar upp i ett sötvattenskar istället blir växtnäring. I ett saltvattenskar har man ju oftast inte vidare mycket växter? Hoppas någon som vet mera kan fylla i, men det är säkert ingen nackdel med en skummare. Men den måste kompletteras med ett vanligt filter - i ett 120-liters funkar det ok med t ex AquaEl 3. Använder du det filtret rekommenderar jag att du köper till ett magnetfäste...det spar många fula ord.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • bläckis
                    • December 2007
                    • 65

                    #10
                    Hahaha har tagit reda på att skummaren tydligen inte har någon större effekt dessvärre i sötvattenskaren så får satsa på ett typ ytterfileter typ Eihem ( stavning) eller AquaEl 3 som du sa Jens.

                    Har kållat runt lite på olika Puff arter finns många fler än vad jag trodde inom sötvatten! dock så funar ju inte alla till 120 liter så antalen blir väl ganska så begränsade haha va ju bra sugen på MBU varianten men den blir ju också för stor för mitt 120

                    så dessa är väl de jag checkar in just nu http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-irrub.htm http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-asel.htm och http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-leir.htm

                    Kommentar

                    Arbetssätt...