Dags att köra igen!!!:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #16
    Skippa soppan och kör på riktiga fiskar. http://www.youtube.com/watch?v=-fF5x9wEJK0
    Växter är ofta inget hinder, t.ex så brukar anubias och microsorium fungera bra.
    Då kan du få färggranna, livliga fiskar med intressanta beteenden.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Hehe, jag tycker Mbunas mest stirrar omkring, gräver, och jagar varandra, och alla är som sagt munruvare, ingen större variation. Se´n är väl kanske 200 liter på gränsen, eftersom de är just så livliga/stirriga/aggressiva. I så fall skulle väl lite lugnare Malawi, som t.ex Aulonocara, funka bättre. Men en annan nackdel med Malawi är ju också att de bör hållas med enbart Malawi, och är man inte speciellt intresserad av just Malawi kan det vara svårt att lägga till ny fisk. Har man mindre sydamerikanska ciklider, och ser t.ex en vacker tetra, eller nå´n annan "sällskapsfisk" man tycker är fin, så kan man skaffa den, har man däremot Malawi så är det ingen bra idé, då är man rätt låst vid just Malawi. Tänkte eftersom du verkar vara intresserad av kardinaltetror. Det behöver ju inte bli "soppa" för att du inte kör Malawi, finns ju andra biotoper, som det är enklare att skaffa ny fisk till, som t.ex Sydamerika, och Västafrika. Dessa två områden brukar dessutom gå att mixa, i många fall.

      Men detta är ju min åsikt, du gör självklart som du vill
      Senast redigerad av Shepard; 08 May 2012, 17:00.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Gobi112
        • December 2011
        • 229

        #18
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Hehe, jag tycker Mbunas mest stirrar omkring, gräver, och jagar varandra, och alla är som sagt munruvare, ingen större variation. Se´n är väl kanske 200 liter på gränsen, eftersom de är just så livliga/stirriga/aggressiva. I så fall skulle väl lite lite lugnare Malawi, som t.ex Aulonocara, funka bättre. Men en annan nackdel med Malawi är ju också att de bör hållas med enbart Malawi, och är man inte speciellt intresserad av just Malawi kan det vara svårt att lägga till ny fisk. Har man mindre sydamerikanska ciklider, och ser t.ex en vacker tetra, eller nå´n annan "sällskapsfisk" man tycker är fin, så kan man skaffa den, har man däremot Malawi så är det ingen bra idé, då är man rätt låst vid just Malawi. Tänkte eftersom du verkar vara intresserad av kardinaltetror. Det behöver ju inte bli "soppa" för att du inte kör Malawi, finns ju andra biotoper, som det är enklare att skaffa ny fisk till, som t.ex Sydamerika, och Västafrika. Dessa två områden brukar dessutom gå att mixa, i många fall.

        Men detta är ju min åsikt, du gör självklart som du vill
        Håller definitivt med!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av laasesku
          Skippa soppan och kör på riktiga fiskar. http://www.youtube.com/watch?v=-fF5x9wEJK0
          Växter är ofta inget hinder, t.ex så brukar anubias och microsorium fungera bra.
          Då kan du få färggranna, livliga fiskar med intressanta beteenden.

          när man säger så, så dissar man alla andra som har fisk från Sydamerika / Centralamerika / Nordamerika
          / Europa / Asien / Oceanien / Afrika utom Malawisjön då.


          helt galet !!






          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #20
            Haha.. Humor? Någon?..

            Kommentar

            • sauser
              • May 2009
              • 133

              #21
              skulle ju gärna ha ett par fina scalarer och ett stim kardinaler skulle det funka tro?
              Mvh Robin Brännström

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                200 liter scalarer.....boarderline, men borde funka med ett par om karet är 50 högt.

                kardinaler löper en betydande risk att bli scalarmat när scalarerna har blitt vuxna och helt plötsligt får
                för sig att den där tetran som svävar förbi nog kan ätas.


                bättre med högryggade tetror isf, ex columbiatetran, den formen på tetror går helt enkelt in i truten
                på en scalar.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • sauser
                  • May 2009
                  • 133

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  200 liter scalarer.....boarderline, men borde funka med ett par om karet är 50 högt.

                  kardinaler löper en betydande risk att bli scalarmat när scalarerna har blitt vuxna och helt plötsligt får
                  för sig att den där tetran som svävar förbi nog kan ätas.


                  bättre med högryggade tetror isf, ex columbiatetran, den formen på tetror går helt enkelt in i truten
                  på en scalar.
                  minns inte hur högt karet laddar upp en bild på det som är gammal som gaaatan


                  för mej det va 50 högt
                  Mvh Robin Brännström

                  Kommentar

                  • sauser
                    • May 2009
                    • 133

                    #24
                    här är måtten funkar scalare i det? Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1336933495.088608.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2140856
                    Mvh Robin Brännström

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      nu mäter man normalt bara på själva karet, inte på ramar, ramper och liknande som
                      ligger utanför karets höjd.

                      ex, karet kan vara 30 högt men ha en ramp som är 70 = 100 högt isf.

                      i det fallet direkt olämpligt att ha scalarer.


                      i ditt fall så skulle jag tro att själva karet är cirka 45-48 högt.

                      Vilket BÖR funka till scalarer.

                      Storleken på hela karet säger dock att det i slutändan inte får plats mer än 1 par, dvs 2 st i karet.

                      Duktigt revirhävdande firrar ju.


                      Bäst är att köpa ett gäng på 5-7 st, små saker.

                      Sedan ser du efter några månader vilka 2 som har bildat par.

                      Då lämnar du tebax de som "blir över".



                      OBS, gör upp med butiken vid köpet, att du kan lämna tebax de överblivna.

                      Inte alla butiker som tar tebax.




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • sauser
                        • May 2009
                        • 133

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        nu mäter man normalt bara på själva karet, inte på ramar, ramper och liknande som
                        ligger utanför karets höjd.

                        ex, karet kan vara 30 högt men ha en ramp som är 70 = 100 högt isf.

                        i det fallet direkt olämpligt att ha scalarer.


                        i ditt fall så skulle jag tro att själva karet är cirka 45-48 högt.

                        Vilket BÖR funka till scalarer.

                        Storleken på hela karet säger dock att det i slutändan inte får plats mer än 1 par, dvs 2 st i karet.

                        Duktigt revirhävdande firrar ju.


                        Bäst är att köpa ett gäng på 5-7 st, små saker.

                        Sedan ser du efter några månader vilka 2 som har bildat par.

                        Då lämnar du tebax de som "blir över".



                        OBS, gör upp med butiken vid köpet, att du kan lämna tebax de överblivna.

                        Inte alla butiker som tar tebax.




                        .
                        nu hAr jAg lite ideer


                        6 st scalarer små sen när om dom bildar par så behållla dom är par sen lämna tillbaka dom som inte bildar pAr(fått tillåtelse av butiken att göra så så)


                        10-15 rödmuns tetra


                        botten 4 st pansarmalar och 2 andra malar vet ej vilka än



                        inredning blir jula blästersand


                        bakgrund: http://www.zoomarknad.se/product-vie...Fcatid%3D16230. fast i 150 cm längd och kapa till till akvariemåttet

                        sen lite rötter och kolsten. tror det kan bli bra sen kanske månljus effekt. har det nått syfte eller är det bara för utseendet och ha månljus på natten?

                        kommer köra ganska mycket växter så tänkte ha pmdd men lär läsa lite om det då jag inte är insatt i det bara fått det rekommenderat

                        rensat ut förrådet dessutom på akvariegrejer och har plockat i hop 5 kundkorgar mdd sten och rötter
                        Mvh Robin Brännström

                        Kommentar

                        Arbetssätt...