250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    250L blir 1440

    Hej.
    Blev så inspirerad av alla andras fina projekt att jag ville starta en egen tråd.
    Tanken är att visa vad jag har gjort å få skäll för alla misstag och förhoppningsvis lite konstruktiv kritik för att få mitt slabbande med vatten att gå framåt.

    Akvariet är en akvastabil 250L med aluminium ram, inköpt för en massa år sedan på akvarielagret för att ha som vinterförvaring/karantän till mina små Koi som jag hade då.
    Givetvis växte Koien ur akvariet och fick flytta till mer lämplig plats och akvariet började användas på ett mer normalt sätt. Ett AmTop ytterfilter som flödar 600L/h köptes och utrustades med keramiska makaroner, kaldes K3 (typ makaroner fast i plast och betydligt mer yta på) och medföljande svart filtersvamp.

    Exet som har gått djurvårdsprogram med inriktning smådjur fick för sig att det var kul att bygga en egen bakgrund med följande resultat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1020223.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,7 KB
ID: 2183099
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1020321.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,8 KB
ID: 2183098
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1020885.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,5 KB
ID: 2183097

    Detta befolkades hejvilt, 2 exemplar som blev lyckat fotade är dessa.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1060583.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,7 KB
ID: 2183095Klicka på bilden för större version

Namn: P1060565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,1 KB
ID: 2183096

    Efter några år med det utseendet på akvariet så prioriterades det ner och såsmåningom så avvecklades det.

    I augusti förra året bestämde jag att det var dax att sätta fart med akvarie biten igen, jag hade flyttat från huset och sålt alla mina Koi så jag saknade att slabba med vatten helt enkelt.

    Planen var att köra en ren sydamerikansk burk.
    En BTN bakgrund införskaffades och det började förberedas.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0466.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,0 KB
ID: 2183100

    Vatten fylldes och några snabbväxande växter petades i för att få någon form av stabilitet i akvariet. I denna veva råkade även den första invånaren slinka med ner .

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0470.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2183101
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,4 KB
ID: 2183102

    När vattnet klarnat och alla vattenvärden kändes rimliga (har Seras "stora" väska med dropptester sen damm tiden) så var det dax att slänga i lite testpiloter... Mitt problem är ju bara att jag är oerhört otålig och när dom inte hade några endlers som jag hade tänkt att ha som testpiloter blev jag irriterad och köpte på mig det jag egentligen ville ha nämligen följande:
    3st Kakaduaciklider (2 honor och 1 hane)
    20st kardinaltetror
    1st L262
    Jag hade sedan tidigare petat i lite rötter och några mer växter, resultatet blev som följer (kan ha gått lite tid på dom bilderna med mycket växter).

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0495.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,2 KB
ID: 2183104
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0569.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,7 KB
ID: 2183103
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0513.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,9 KB
ID: 2183105

    Eftersom jag höll bra koll på vattenvärdena så klarade sig fiskarna bra och inga läskiga toppar i vattenvärdena kom (minskade matning när det började dra iväg).


    Efter ett tag började jag tycka att det här med växter var en kul grej, så jag testade att börja göda med mäsk. Goda resultat gav mersmak och ett trycksatt system köptes i december, det tillsammans med PMDD gjorde att det sköt fart ordentligt på växt fronten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0632.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,0 KB
ID: 2183106
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,4 KB
ID: 2183107

    Efter ett tag tyckte jag att det blev för mycket och gjorde en stor rensning, jag ville inte ha kvar dom långa "ormarna" som växte upp till ytan och mörklade stora delar av akvariet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120213_224027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,2 KB
ID: 2183108

    Detta är den senaste bilden jag har, det som har tillkommit i fisk väg under vintern är:
    3 Siamens eftersom jag började få problem med alger (där rök mitt sydamerika tema)
    2 små små Praktbotior, eftersom jag redan hade pajat sydamerika temat så kunde jag väl slänga i mina favorit fiskar.

    Sen gjorde jag missen att köpa på mig 3 praktbotior (hittade relativt stora till vettiga pengar) till... Eftersom jag inte har någon form av karantänförfarande på nyinköpta fiskar så åker dom ju rätt ner med dom andra och vita prick kom som ett brev på posten. Började behandla med faunamor men tyckte inte det gav så bra resultat, en sväng till akvarielagret för att köpa en värmare till (hade "bara" 24 grader med min 100w värmare) resulterade i en ny värmare på 150w, en påse salt och en flaska Protozin och rådet att medicinera varje dag istället för det som stog på flaskan.
    4 kardinaltetror gick åt och fenorna på resten ser väldigt ledsna ut, resten av fiskarna klarade sig bra även om den minsta praktbotian var mer vit än orange ett tag.

    Nu är det dax för nya tag, nästa planerade inköp är nya reflektorer då dom jag har är mer gröna än blanka.
    En liten ommöblering gjordes i veckan, jag bytte helt enkelt plats på rötterna. Fiskarna verkar uppskatta ommöbleringen och det resulterade i en bättre öppen yta i mitten, det ser inte lika igenväxt ut även fast antalet växter är konstant.

    Mer bilder kommer så snart dom stackars kardinalerna ser roligare ut.

    Tanken inför framtiden är att skaffa en större burk, det håller på att renoveras i huset jag bor och jag kommer snart bli tvungen att flytta akvariet till ett annat rum. Troligen kommer det inte få flytta tillbaka utan det blir ett större (plats för 2m långt finns, ska bara hitta ett med lämplig höjd och djup. Hoppas kunna hitta något på dryga kubiken förutsatt att golvbjälklaget håller)i vardagsrummet där detta är placerat nu.

    /Kristian
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Kul projekt. Praktbotior är ju sköna konstsimmare

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Blev en tripp till akvarielagret i dag, skulle ju "bara" köpa reflektorer.
      Väl där drabbas man av köpjävulen och går därifrån med reflektorer, nya rör, 3 nya växter (bild på dom kommer senare när det är mörkt i rummet), ny impeller och en ny sats PMDD.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120428_152154.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,6 KB
ID: 2140582

      Blev bra med ljus och lite bättre snurr på ytan så allt var ju välbehövligt .
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Då fortsätter vi.
        Jag vill börja med att ursäkta den enormt skitiga framrutan, jag har inte velat stressa fiskarna mer än absolut nödvändigt dom senaste veckorna.

        Först ut akvariets okrönte kung som alltid ställer upp och poserar.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120428_205127.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,3 KB
ID: 2140590

        Sen skaffade jag ju som nämnt tidigare lite växter, då mitt minne är uselt så har jag som vanligt inget minne av vad dom heter. Jag har ju kommit fram till att detta akvarium kommer bli ett renodlat SA när jag skaffar ett nytt större som ska köras med någon form av Sydostasien tema, så med det i tanken så skaffades det bara växter från typ Sydamerika (Kuba är väl Sydamerika ).

        Den ena är hursomhelst en väldigt lågväxande marktäckande typ, den fotade jag inte för mitt planteringsförsök ser så uselt ut och jag hoppas den tar sig lite själv och sprider sig så att den blir presentabel.

        Den andra köpte jag för färgens skull, har länge velat ha en röd växt i akvariet för att bryta av allt det gröna.
        Den placerades på den absolut ljusaste platsen så jag hoppas den klarar sig bra där.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120428_205252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,2 KB
ID: 2140594

        Förhoppningsvis så kommer den växa upp och täcka den fula silikonranden som blivit missfärgad av Protozinet jag använde mot vita prick (den var inte snygg innan, men nu ser den ju helt katastrofal ut).
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          den där kakduan är riktigt snygg!
          är han stor? han såg rätt biffig ut.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Tack, han e 7 kanske uppåt 8cm från nos till fenspets. Tyvärr verkar han helt ointresserad av att föröka sig, han jagar bort allt vad honor heter så fort dom närmar sig.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Nuså, nu har jag äntligen lyckats få en helbild på akvariet som man kan presentera utan att skämmas allt för mycket.
              Alla fisk arter finns representerade utom malen som för det mesta envisas med att gömma sig.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120429_211238.jpg
Visningar: 2
Storlek: 147,1 KB
ID: 2140618

              Vad vore ett inlägg utan en bild på min Kakadua hane. Han har varit lite blek på dom tidigare bilderna, nu fick jag fatt på honom när han stog och spände upp sig ordentligt och var ordentligt mörk i kroppen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120429_211504.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,8 KB
ID: 2140619
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Jag har funderingar på att skaffa en PH kontroller för att kunna köra min co2 anläggning lite hårdare men jag tycker att dom dryga 3000 som dom verkar kosta här i sverige är alldeles för mycket pengar.
                Någon som har några tips på ställen, gärna i europa, där man kan köpa en för vettigare pengar?
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  tror du kan ansa av 2 skott från svärdsplantan
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Just nu är det ju relativt fullt i 250L burken men eftersom man lever efter devisen "mest prylar när han dör vinner" så måste man ju skaffa något nytt.
                    Inspirerad av alla räkvaser som figurerar här så var jag ju givetvis tvungen att testa detta också när jag sprang på en hög glasvas på bauhahus sist jag var där.
                    Jag har inte fått det färdigt nog för en helbild, men en teaser kan man ju alltid bjuda på.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120506_154255.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,7 KB
ID: 2140727
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #11
                      Jag var nere i Tyskland en sväng i jobb å givetvis letar man alltid efter roliga saker och inspiration. När vi satt i hotellbaren så ser jag helt plötsligt hur bakgrunden på mitt kommande akvarium med Asien tema ska se ut (- blommorna då förståss)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120525_190148[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,7 KB
ID: 2141025

                      Tyvärr är väl inte bildkvaliten den önskade men konceptet borde framgå.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Här händer inte jätte mycket, ny tråd skapad för min kommande flod så nog om framtida planer i denna tråden.
                        Jag skaffade ju en vas och körde lite räkor i, insåg ganska snart att jag tycker att räkor inte är så jätte kul men dom kanske blir roligare i kombination med någon fisk. Steg 1 var ju att gå upp i storlek då min räkvas bara va 14cm i diameter, så det blev en sån Bladet från IKEA som alla andra verkar köra med. Efter lite småfix så blev det ett knippe Endlers, nu trivs jag med vasen och det lever och frodas i den... Kanske lite för bra i vissa lägen, det tog knappt 2 dagar innan det kryllade av yngel.

                        Det är nu 250L baljan kommer in, jag skulle ju vara så tuff som andra och håva upp lite yngel från vasen och hiva ner som mat till invånarna där. Jaktlyckan gick väl sådär och jag lyckades fånga ett stackars yngel...
                        När de stackars ovetande lilla guppy ynglet simmar där i stora baljan och ingen verkar intressera sig för de så börjar jag bli blödig, vem e jag å bestämma att just de ynglet ska bli mat. Snabbt ner med håven och fångar in ynglet igen å tillbaks med det i vasen...

                        Jag tror jag har bäddat för problem för mig själv känns det som...

                        Det som har hänt i övrigt är att den jättestora svärdplantan som stog i mitten har fått stryka på foten och lämnat plats för några mindre växter, jag har fått ner några kokosnötter som förhoppningsvis får kakaduorna å leka.

                        Dagsfärsk bild.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120703_204045.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2141518
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Min vas har börjat ta sig, lite överfullt på guppy fronten men jag tog mig i kragen å flyttade över ett knippe yngel till 250L burken i dag. Där gjorde mina kardinaltetror och kakaduaciklider saken kort och dom klarade sig avsevärt mycket kortare än jag trodde dom skulle göra.

                          Hursomhelst, anledningen till den här posten är en liten film på min vas. Lite abrupt slut men mitt tålamod kom inte överens med youtubes redigeringsverktyg.

                          http://www.youtube.com/watch?v=KAhzAZZdJxE
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Dax för en liten uppdatering, tyvärr bild och filmlös men ändå.
                            I dag när jag kom hem så hittade jag inte kakadua honan någonstans, slängde i lite mat eftersom hon alltid brukar vara först fram då men icke.
                            Lite senare under kvällen kom jag på att dom båda hade uppmärksammat en av grottorna väldigt mycket dom senaste dagarna och att hanen faktiskt fortfarande höll sig i närheten av den. Snabbt fram med en lampa och lysa in lite försiktigt och mycket riktigt där inne är hon, simmar fram till ingången när man lyser på botten vid ingången men kommer absolut inte ut.
                            Kan det vara så att det är yngel på G?

                            Om så är fallet så har jag minst sagt ett litet problem, jag måste nämligen flytta på karet senast onsdag nästa vecka eftersom mitt vardagsrum ska renoveras. Jag antar att jag får plocka över alla andra fiskar i en separat balja och sen ha kakaduahonan och eventuella yngel i en egen eller klarar dom eventuella ynglena sig själva då?

                            Även om jag har lite kluvna känslor till att flytta akvariet så ser jag fram mot att vardagsrummet ska bli klart så att jag kan sätta fart på min nya stora burk. Det finns ju en separat tråd för den burken men jag har börjat vela om jag verkligen ska ha asiatiskt strömmande flodtema, SA är ju så jäkla nice och det skulle vara väldigt kul med ett kar på 1100L med relativt små SA fiskar och massa växter å annat gojs...
                            Tiden får utvisa vad som händer, men ju mer jag tänker på det desto större känns sannolikheten att jag gör mig av med mina praktbotior och siamesiska algätare....
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #15
                              uppgrade gillar vi det skadar aldrig, jag personligen skulle gå på SA som du säger så är det riktigt nice.. troligen kan det vara så att honan trycker på lite rom inne i grottan
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...