250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #16
    Spännande. Får se hur det går med flytten då, bara hoppas att allt går bra så att dom klarar sig om det nu är något på gång. Om det inte lyckas får jag väl bygga upp ungefär likadant så att dom kanske gör ett nytt försök
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #17
      Flytten genomförd, tänk så mycket jobb för att flytta ett akvarium 60cm, bara för att det är så besvärligt att gå genom väggar.

      Min kakadua hona var kvar inne i sin grotta så det var inte så mycket till alternativ än att lyfta å titta. Tyvärr var hon ensam där inne, bättre lycka nästa gång.

      En liten bild på akvariet så här efter flytten ska vi väl få till också, bilden är från i går och är lite dimmigt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20120821_221820[1].jpg
Visningar: 2
Storlek: 97,9 KB
ID: 2142210

      En trevlig vy från sängen, misstänker att det kommer spenderas mer tid där nu (här ska jag väl säga eftersom man måste se sina fiskar när man zoopet surfar).

      Gillar min nya layout med ett stort spretigt rotparti i högra hörnet och så lite mer växthörna till vänster.
      Stenarna som ligger i framkant och ser onaturliga ut är faktiskt så naturligt placerade som det går att få dom. Jag plockade dom själv i en fors tidigare i sommras och jag fotade då exakt hur dom låg . Visst det va mer stenar där också men just dom här låg mer eller mindre exakt så här.


      Nu väntar jag bara på att vardagsrumsrenoveringen ska bli klar så att jag kan skaffa det stora karet som jag har längtat efter.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        Piska byggarna eller locka med ett par lådor pilsner så ska du se att det blir fart på dom rackarna...
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          KristianE´s 250L burk

          Tycker du verkligen fått till det. Snyggt!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #20
            Otroligt hur fort man hamnar på sida 2 här i projet delen, kul med så många aktiva projekt.

            Akvariet har klarnat upp och växterna har börjat komma igång igen efter att ha blivit runtflyttade.
            Jag hittade däremot en död kardinaltetra i går kväll som gör mig lite brydd, den var väldigt tjock och påminnde mer om en bilbuk i profil. Det har alltid funnits ett par tetror som varit tjockare än dom andra och så även nu (2andra som va lika tjocka men som simmade runt precis som vanligt).
            Kan det vara så att den ätit ihjäl sig?
            Jag har ju ett gäng endlers i burken och tetrorna har alltid jagat yngel så där av min tanke.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #21
              Jag har hört att FX5 ska vara ett bra filter.

              Så jag köpte ett par



              Inget är helt klart än eftersom jag inte hämtat det nya "lite" större karet, men går allt som det ska så blir det ett stort kar på söndag.

              Jag har ju även funderat på ett asiatiskt flodtema, men det blir inget av med det eftersom jag har snöat in på SA så den tråden kommer få självdö och jag tänker köra vidare allt i den här tråden för att slippa leta efter flera trådar och för att det ska bli lite liv i den här tråden.
              Bifogade filer
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #22
                Då kör vi igång. Nytt projekt med ett nytt kar.

                Efter tips här på forumet om ett större kar till salu på rovfisk.se så registrerade jag mig där och började hålla lite koll. Tyvärr var karet som det tipsades om inte till salu just nu (en intresse koll bara). Efter ett par dagar dök det upp ytterligare ett kar med skapliga mått till rätt pris, dessutom i stockholmsområdet.

                Efter lite slit och lite släp så stod det äntligen där i mitt vardagsrum 2 våningar upp utan hiss...

                Klicka på bilden för större version

Namn: 643917_10151114487398422_78395969_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,4 KB
ID: 2143184

                A juste, måtten.... 200x120x60
                Nu ska man ju bara komma på vad man ska hälla i burken, tanken är att skaffa en Amazonas BTN bakgrund och till en början blir det nog ett större stim med Sorgmanteltetror som får köra in burken (och givetvis får vara kvar sen också).

                En fråga, som synes på bilden så är det inte "komplett" med frigolit under (det var vad som ingick). Kan det vara så att det räcker med 50% eller måste jag kompletera? Som det ser ut så har det varit ungefär den här mängden när karet var i drift (baserat på frigolitresterna på akvariet och bänken).
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Kryckan
                  • November 2011
                  • 283

                  #23
                  Woow. Skaplig balja!
                  Riktigt nice mått!

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    Jo de känns som man har lite plats å leka på jämfört med i min 250L burk...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      #25
                      Har varit fundersam ifall det kommer bli strul att bära upp mina kommande kar.
                      Men om du lyckas få upp det där aset så borde mina va hur lugna som helst. Känns skönt.

                      Ska bli kul o se vad du kommer skapa!

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #26
                        Det gick, med nöd och näppe. Vi var 5 personer med sugkoppar och bärselar, karet väger närmre 200kg. För att ta oss förbi vändningarna där dörrarna till lägenheterna är så var vi tvungna att ringa på för att öppna dörren och ta ett steg in i varje lägenhet just i vändningen så nu känner man alla grannarna .
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #27
                          Det gick, med nöd och näppe. Vi var 5 personer med sugkoppar och bärselar, karet väger närmre 200kg. För att ta oss förbi vändningarna där dörrarna till lägenheterna är så var vi tvungna att ringa på för att öppna dörren och ta ett steg in i varje lägenhet just i vändningen så nu känner man alla grannarna .
                          Hehe. Bara hoppas att grannarna är hemma då!

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #28
                            Klarar golvet tyngden sen då? Vilket as, nästan 2000l eller? Jag som tyckte att mitt 450l är rätt stort, haha

                            Btw, går det att ändra rubriken? Kan tänka mig att du får en hel del läsare till om du hintar om det där stora projektet.
                            Ska bli skoj att följa
                            Senast redigerad av Likan; 07 October 2012, 23:11.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Över 1400 liter! Ska du säga Likan. Här sitter det en med 180 L som nu börjar upplevas som en mindre hink
                              Det ska bli häftigt att följa.
                              Hur tänker du göra nu då? Ska du starta upp det lite lugnt och låta det mogna långsamt och stilla eller allt i snabbt tempo?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #30
                                Jag får täckglasen och doppvärmarna till helgen som det verkar. Sen är det 2veckors väntetid på BTN bakgrunden från akvarielagret, å så måste jag få fatt i lite belysning... Så jag räknar inte med att ha vatten i karet innan november.
                                Sen blir det till att få i ordning på växter och rötter å lite sånt (så att dom inte far omkring när fiskarna kommer i).
                                Ett litet stim i det här fallet blir väl ett 50tal Sorgmantlar, jag funderade på att köra med "mat metoden" å köra utan fiskar å massa mat för att få igång filtret men det blir nog "normalstart".

                                Sen är det ju faktiskt budget som sätter bromsen lite på ett så här pass stort kar, fiskar kostar ju en skvätt när man ska ha några stycken åt gången...

                                Sen angående det här med vikten.... Har ni aldrig varit på lägenhetsfest? 50 ungdomar som står å dansar som galningar i ett vardagsrum Vikten känns som ett minimalt problem. Jag har dessutom dubbla lager parkettgolv under och en 16mm MDF skiva för att fördela ut vikten från benen.
                                Senast redigerad av KristianE; 08 October 2012, 19:12.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...