250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av KristianE
    Det är ett tag kvar, det ska tömmas å i med en BTN bakgrund å en jävla massa sand å växter å grejer...
    Men det tar sig... Nu vet jag att det är tätt å att det inte ramlar ner till grannarna som någon nojjade över
    Det var väl typ jag Haha, mitt golv är inte alls bra så jag hade nog inte vågat att ha ett sådant stort kar här.

    Men du, hur gick det med bilden på 240-litern? Jag väntar...
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      du planerar inte att använda överrinningen? (som jag har för mig att karet har?)
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Bild på 250L kommer, måste bara fixa en bra osv osv.

        Jag vet inte hur jag ska göra med överrinningen, den hamnar ju bakom bakgrunden så den blir väl i princip värdelös. Dessutom tycker jag den sitter lite lågt, när jag testade i helgen så körde jag ner insuget från min ena FX5a i ena hörnet bakom överrinningskanten, jag tyckte inte det blev någon större skillnad eftersom kanten sitter nästan 3cm under där jag vill ha vattennivån.
        Jag får se hur det blir när bakgrunden kommer i,vilket förhoppningsvis blir i morgon (testmontering åtminstone innan jag ska iväg på kvällen).
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Nu när det börjar närma sig så får man ju givetvis lite nojjor... Läste i en annan tråd här på forumet om ljus, som det är i dag så har jag ju 6st 80W rör. Detta blir ju 0.33 W/L vilket rent spontant känns lite lågt då jag hade tänkt köra lite växter.

          Frågan till er som har lite mer koll är ju givetvis: Hur är det, kommer jag klara mig? Tanken är ju att ha lite marktäckare och sen diverse annat skoj, jag kommer ju köra PMDD och funderar på att flytta över min co2 anläggning till det här karet då jag inte kommer att ha så mycket växter i mitt 250L kar när det är iordningfixat.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Kan nog gå ändå. Du får ju välja plantor efter ljusbehov.

            http://www.tropica.com/en/plants/pla....aspx?pid=132C Dwarf Hairgrass kräver runt 0,25W/L

            Eller min favorit, den bästa plantan som finns. http://www.tropica.com/en/plants/pla....aspx?pid=049G som också kräver 0,25w/l.

            Beror ju ävne på djupet i karet men ditt kar är ju inte onormalt djupt? det är ju bara onormalt brett och långt? ;D
            350L Diskus

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Jag sitter ju å velar vad jag ska ha för sand i karet och idag fick jag för mig att göra ett litet test.
              Testet bestod av
              En vit tallrik för att få en neutral bakgrund.
              En kanna vatten för att kunna fota både torr och blöt sand.
              Mitt stora akvarium för att få bra ljus.
              Råda sand, en av dom finare varianterna
              Jula sand
              Bauhaus sandlådesand, köpt i 20kg säck.

              Först ut Råda torr respektive blöt
              Klicka på bilden för större version

Namn: råda torr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,7 KB
ID: 2143575Klicka på bilden för större version

Namn: råda blöt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,4 KB
ID: 2143576

              Nästa deltagare är Julas blästersand torr respektive blöt
              Klicka på bilden för större version

Namn: jula torr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,7 KB
ID: 2143579Klicka på bilden för större version

Namn: jula blöt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 2143577

              Sist ut är Bauhaus sandlådesand, samma här torr och blöt...
              Klicka på bilden för större version

Namn: sandlåda torr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,3 KB
ID: 2143578Klicka på bilden för större version

Namn: sandlåda blöt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,7 KB
ID: 2143574

              Jula sanden och Bauhaus sanden ser ju ganska lika ut, det är en viss prisskillnad till Bauhaus sandens fördel (39.90 för 20kg jämfört med 59kr för 25kg)
              Råda sanden är ju avsevärt mycket mörkare men kostar ju tyvärr väldigt mycket mer (185kr för 25kg hos akvarielagret där jag köper det mesta till mitt akvarium)

              Jag vet inte om det här gjorde beslutet lättare för mig men nu vet jag åtminstone skillnaden.
              Senast redigerad av KristianE; 31 October 2012, 19:57.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Testa att blanda julas och råda, tror det kan bli snyggt och naturligt då jag inte tror att sanden i naturen är enfärgat. Sen när du har igång karet tar du småsten i lite varierande storlek, typ gångstigs storlek, och strösslar lite här och var. I ett stot kar blir detta väldigt snyggt!

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  precis som freddie säger, prova att blanda lite, å slå även i lite engelsk sjösten eller dylikt.
                  kan nog bli skit snyggt i ett kar som har sådan stor botten yta som ditt
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    I början ser ju all sand väldigt ren och steril ut, men sen när det kommer lite skit och kanske lite pinnar och löv (?) på och karet "satt" sig så blir det jättebra oavsett vad du tar för sand tror jag Eller så kör du ett lager jula i botten, sen ett lager jula/råda 50/50 på ytan för att dryga ut det lite.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Jag tycker inte det händer så mycket med färgen på botten över tid, mitt 250L kar har varit i gång i över 1 år och när jag fyllde på med lite ny sand såg jag ingen skillnad.

                      Det kommer nog bli lite blandat, nu har jag ju 3 säckar av olika sorter så det är väl bara att köra vidare. Man får väl testa runt lite när det är igång helt enkelt.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        Jag har köpt rådasand på XL-bygg för en billig peng..

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Ohhh, där har jag ju både konto och rabatter. Tack för tipset!
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Hur mkt billigare på XL-Bygg?
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              Sv: 250L blir 1440

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Bild på 250L kommer, måste bara fixa en bra osv osv.

                              Jag vet inte hur jag ska göra med överrinningen, den hamnar ju bakom bakgrunden så den blir väl i princip värdelös. Dessutom tycker jag den sitter lite lågt, när jag testade i helgen så körde jag ner insuget från min ena FX5a i ena hörnet bakom överrinningskanten, jag tyckte inte det blev någon större skillnad eftersom kanten sitter nästan 3cm under där jag vill ha vattennivån.
                              Jag får se hur det blir när bakgrunden kommer i,vilket förhoppningsvis blir i morgon (testmontering åtminstone innan jag ska iväg på kvällen).
                              Jag tycker nästan du skulle byggt en sump om du har ytavrinning och få ett "ytterfilter" med valfri mängd material texten ett 100L kar ;-)

                              Sitter det inte kammar på så kan du köpa sånna i någon djuraffär så bygger de typ 2-3 cm på vatten nivån om du limmar fast dem ovanpå Kanten. Du kan ju självklart även köra fx5an för det går ju aldrig få för lite filter ;-)

                              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Låter ju iofs som en ide. Möjligheten finns ju kvar om jag känner att jag vill hitta på något skoj i framtiden, har ju även möjlighet att köra filter bakom BTN bakgrunden...
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...