250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Hahaha! Verkligen inte!
    Sen är den butiken verkligen värd ett besök och det är även en upplevelse att träffa och prata med Tomas! I hans ögon är det viktigare att fisken hamnar i ett bra hem än priset på fisken!
    Undra fan om han inte har lite brun rockor också!

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Har för mig att andra också sa det..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det ska verkligen att bli intressant att se hur du kommer att uppleva övergången till dina kommande XXL fiskar. Gissar att du snart kommer att uppleva att karet blir trångt och hoppas att du skaffar fisk där karstorleken faktiskt räcker för dem. Kan ibland se val av arter i iofs stora kar men där proportionerna ändå blir orimliga, lite som att ha Diskus i ett 75-liters.
        Hur resonerar du där gällande storleken på fisken och karets volym?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Jag har väl framförallt tänkt att jag ska begränsa antalet fiskar.
          Sen har jag ju valt att försöka rikta in mig på dom lite mindre av dom aktiva arterna. Jag siktar på mindre modell av rockor tex.
          Cichlorna är väl dom som blir lite större, men det tar ju ett tag för dom att växa ur mitt kar. I värsta fall går det alltid att sälja om dom blir för stora, eller skaffa större akvarium .

          Jag har ju en målsättning att flytta till hus igen och då blir det en större glasfiberbalja förutsatt att jag kan få in den i vardagsrummet (jag gillar att kunna se mina fiskar jämt, har jag dom inte i vardagsrummet så kommer jag inte njuta av dom tillräckligt.) och då försvinner ju helt plötsligt problemet med för litet kar.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Tror du kan vara rätt lugn.. varken kelberis eller orinos (temensis är de enda som blir så stora att man bör passa sig) blir mycket mer än 40cm i ett normalt kar, . hystrix, pearls, retics, scobina och många bruningar (även itaituba bland de svarta) håller sig också runt 30-40cm disk.. om man jämför det med många diskus eller scalare-kar blir det ganska tomato-tomato.. och med den uppsättningen du planerar är det inga problem att få det sålt den dagen (om den skulle komma) du behöver minska besättningen..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Å där har man blivit filter DIYare igen då...
              Behövde ett finfilter då mina FX5or inte har någon finare filtermatta i sig och partiklar bara blåser rakt igenom.

              Material
              Blomlåda 1m från biltema för 35kr.
              Filtervadd som jag hade hemma.

              Gjorde ett knippe större hål i botten på blomlådan, i med filtervadd och ställde den på akvariet. Ner med slangen från min ena FX5a och vips så har jag ett finfilter som fångar MASSOR av småpartiklar.
              Jag har testat köra pumphuvud på PET flaska med filtervadd men dom kleggar bara igen efter några minuter, det känns helt enkelt inte riktigt anpassat för dom volymerna jag jobbar med.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av KristianE
                Jag har ju en målsättning att flytta till hus igen och då blir det en större glasfiberbalja förutsatt att jag kan få in den i vardagsrummet (jag gillar att kunna se mina fiskar jämt, har jag dom inte i vardagsrummet så kommer jag inte njuta av dom tillräckligt.) och då försvinner ju helt plötsligt problemet med för litet kar.
                Halloj Kristian!
                Om du köper hus igen, så brukar det ju oftast finnas ganska sköna utrymmen i källarplanet - det är ju nära betongplattan, vatten in och ut o.s.v.
                Där går det att fixa till det redigt mysigt, och även bygga lite större burkar. Jag vet inte om du har kollat min tråd, men jag håller på med ett litet projekt med ett hyfsat lagom kar precis just nu - och det blir riktigt gôtt, nere i källaren.
                Hoppas det blir helskönt med din balja och de nya, lite större fiskarna!

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Givetvis håller jag koll i din tråd. Inte daglig kanske då det kan rinna iväg ibland men nya bygget hänger jag med på.

                  Problemet för mig är bara att jag inte är någon "gå iväg å sätta mig å kolla på fiskarna" typ jag har mitt 250l kar i sovrummet och jag vet med mig att jag håller väldigt dålig koll.
                  Jag har ju tidigare bott i hus och haft Koi, då hade jag en stor glasfiberbalja i garaget (360x120x120 innermått). Jätte roligt, men jag kommer inte ner å sätter mig i lugn och ro. Jag vill kunna sitta framför tv´n med datorn i knät å sitta å kolla på mina fiskar.

                  Men det finns ju fin fina enplanshus som står på betongplatta så det ska nog lösa sig i längden.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Nu har jag får tag i fiskar.
                    På söndag bär det av till Trollhättan för att hämta 5st cichla monolocus.
                    Som av en slump dök det upp rätt fiskar till rätt pris och jag ska ändå ut och åka i landet så det blir bara en liten lagom omväg...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ta en sväng förbi Nol då om du hinner och kolla in rockor!
                      Det är inte många minuter från Trollhättan!
                      Senast redigerad av Mr Woods; 27 March 2014, 09:14.

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Vet inte om jag hinner det, jag kommer inte till Trollhättan förens runt 16 tiden. Huvudhandlingen till att jag åker är att jag ska döma junior SM i undervattensrugby i Mullsjö och det slutar först kl13 på söndagen.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          OK, då kanske det blir svårt. Han håller nog inte extraöppet bara för att du vill kolla, då skall man nog redan ha bestämt sig för att handla något...

                          Fast det tar nog bara ett par timmar från Mullsjö till Nol, och sedan har du en halvtimme till Trollhättan om du kör försiktigt. Så rent teoretiskt skall du ju hinna!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 27 March 2014, 09:36.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Kul att du tog dem..

                            Se till att han inte matar dem from idag och se också till att ha batteridrivna syrepumpar.. cichlor är ett helvete att frakta..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Jag var just hos Shappe och lånade 2frigolitlådor så att jag har en till varje fisk och köpte batteripumpar.

                              Snackade även lite rockor så det kan vara på G också, han skulle kolla om det gick att få tag i hysterix.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Haha.. Sådärja!
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...