250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Då har nyckelhålen lekt igen, om jag skulle vilja att några klarar sig är det lyse på dygnet runt som gäller då (givetvis lite mer dämpat delar av dygnet men fortfarande bra sikt)?
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Länge sen jag uppdaterade här.
      Det händer ju inte så jätte mycket, jag misstänker att jag fick in HIH i stora karet med fjärilarna eller om det bara låg latent. Det började med en scalare och har spridit sig till en till. Började med något jag fick rekommenderat från Akvarielagret som inte gav något resultat öht, gjorde flera stora vattenbyten och körde en omgång med Multicura och Anti Spot, det minskade men försvann inte helt.
      Nu kör jag en omgång till och tänker gör det tills det är helt borta.

      Jag skrapade rent rutan för andra gången i år i lilla karet eftersom jag inte såg fiskarna längre, så jag firade med att ta några halvtaffliga mobilbilder.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1128.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,8 KB
ID: 2155419

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2155420
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Ansat och fipplat lite med storburken idag. Man får passa på att fota när man för en gångs skull skrapar rutorna.

        Först ut sorgmantlarna, dom stimmar bra och glider mest runt.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1172.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,3 KB
ID: 2155941

        Lite växtbubbel.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1170.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2155942

        Hur många pansarmalar ser du?
        Det sägs ju att dom vill ha öppna ytor, men jag tycker mest dom simmar runt bland växterna och rotar omkring.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1169.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,8 KB
ID: 2155943

        Fjärilarna. Jag har ett knippe kvar men vet att det har gått åt ganska många, skulle uppskatta att det är ca 10-12 kvar av dom 17 jag köpte.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1168.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2155944

        Scalare... Behövs väl inga ytterligare kommentarer kan jag tycka.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1167.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,8 KB
ID: 2155945

        Nyckelhålsciklid, denna är ena halvan av paret jag har av dom. Folk har ju påstått att dom är skygga, dom här passade på att leka när jag rensade växter och skrapade rutan. Reviret patrulleras kontinuerligt, även min L190 på ca 25cm får flytta på sig när dom tycker att den är för nära.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,4 KB
ID: 2155946

        Samma som ovan fast i annan vinkel. Roliga fiskar dom här, jag tycker att dom har minst 3 distinkta teckningar, kan vara 4 om man inte är lika petig.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,9 KB
ID: 2155947

        Resten av gruppen, dom håller till drygt 2m från sina yngelvaktande art"fränder". Diagonalt genom karet håller dom sig undan...
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1173.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,1 KB
ID: 2155948
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Det enda som fattas är en helkarsbild
          Det ser riktigt fint ut i akvariet, och nyckelhålen är riktigt fina!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Du, peti-meti-mätar´n, varför säger dina alger att du har svängiga co2-nivåer?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              För att jag har svängiga co2 nivåer. Skit irriterande, böjar misstänka att min pump som jag driver reaktorn med inte gillar mottrycket och har tappat flöde.
              Jag lyckas helt enkelt inte lösa tillräckligt som det ser ut just nu, ligger på över 8 i pH av någon jävla anledning och det är så sjukt irriterande. Det svänger från ca7.9 på morgonen upp till 8.2-8.3 dagtid när det är som värst. Tidigare har jag legat stabilt på 6.3.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Filmtajm

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Härlig film!
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Haha, coolt med fiskperspektivet. Jag vill också ha en GoPro!

                    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Lite uppdateringsdags....
                      Jag har ju länge funderat på det där med rovfisk, men alltid tänkt att det ska bli längre fram.
                      För någon vecka sen gjorde jag missen att åka till Vinsta zoo och snacka med han som har hand om deras akvarieavdelning...

                      Så nu till helgen så kommer mina scalarer flytta, eventuellt även dom som finns kvar av fjärilscikliderna. Sen ska det flyttas om och meckas med slutmålet att bakgrunden ska ur, mina EBJD ska ner i 1440karet, ottosar och pansarmalar ska ner i 250karet tillsammans med så mycket växter jag kan spara och co2anläggnignen.

                      Det som blir kvar i 1440karet blir mina nyckelhål och sorgmantlarna tills vidare. Eventuellt får nyckelhålen flytta till lillbaljan, men jag tycker det känns som att 250l är för litet för 6st nyckelhål.

                      Mina Panaquer får bo kvar i 1440 tillsammans med tetror och jack dempsey. Sen ska det börja fixas nya fiskar.... Den som lever får se vad det kan bli men någon form av cichla och i förlängningen blir det rockor, vet bara inte vilken sort än.
                      Det enda jag vet är att jag ska försöka hålla mig på min inslagna väg med sydamerikanska fiskar så gott det går.

                      Får väl bli lite bilder till helgen.
                      Det ska bli sjukt spännande det här.
                      Senast redigerad av KristianE; 13 March 2014, 13:47.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av KristianE
                        Lite uppdateringsdags....
                        Jag har ju länge funderat på det där med rovfisk, men alltid tänkt att det ska bli längre fram.
                        För någon vecka sen gjorde jag missen att åka till Vinsta zoo och snacka med han som har hand om deras akvarieavdelning...

                        Så nu till helgen så kommer mina scalarer flytta, eventuellt även dom som finns kvar av fjärilscikliderna. Sen ska det flyttas om och meckas med slutmålet att bakgrunden ska ur, mina EBJD ska ner i 1440karet, ottosar och pansarmalar ska ner i 250karet tillsammans med så mycket växter jag kan spara och co2anläggnignen.

                        Det som blir kvar i 1440karet blir mina nyckelhål och sorgmantlarna tills vidare. Eventuellt får nyckelhålen flytta till lillbaljan, men jag tycker det känns som att 250l är för litet för 6st nyckelhål.

                        Mina Panaquer får bo kvar i 1440 tillsammans med tetror och jack dempsey. Sen ska det börja fixas nya fiskar.... Den som lever får se vad det kan bli men någon form av cichla och i förlängningen blir det rockor, vet bara inte vilken sort än.
                        Det enda jag vet är att jag ska försöka hålla mig på min inslagna väg med sydamerikanska fiskar så gott det går.

                        Får väl bli lite bilder till helgen.
                        Det ska bli sjukt spännande det här.
                        Sådär ja!!! Låter som ett riktigt skoj projekt du har framför dig!

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          Så ska det låta! Ska bli spännande att se vad som kommer hända i ditt kar.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Låter som en uppvaknad och nytänd akvarist är på G i denna tråd. Spännande!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Och där kunde farbror fett luta sig tillbaka i soffan och koppla av..

                              Shappe är tokgrym.. många ringer till mig med frågor och då jag inte kan svara ringer jag till shappe.. grymt kontaktnät, friska fiskar och äckligt kunnig.. känner mig som en skolpojke ibland.. hatt av.. ang vinsta..

                              Det är bara att dra iväg ett pm om du har några funderingar.. kul att se..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Som sagt efter helgen kommer väl första bilderna på nystarten... Sen måste man bara få råd med lite fiskar också...
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...