Projekt: Badis Badis i eklöv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    Projekt: Badis Badis i eklöv

    Hej jag och pappa (fisheye) har bestämt oss för att börja ett projekt med badis badis.
    Vi hade för många badis badis i ett akvarium så nu börjar det projektet. Vi har bestämt för att vi "tager vad vi haver".

    De akvariet vi kommer ha de små fiskarna i är ett 40 liter och kommer stå utan filter och värmare och inga algätare

    Vi har varit ute och plockat eklöven i vår trädgård och kommer nu att koka dessa.
    Det kommer att vara 2-3 grottor och en kruka med sand och växter. Det är ett low-tech akvarium.
    Som växter kommer det att vara valisinera, hygrophilia polysperma, sötvattenstång och någon flytväxt. Tanken är att det ska vara lite sunkigt men tanken är att vi ska få yngel som förra gången vi hade den här sortens av miljö.

    Här är några bilder på akvariet, lite inredning och när vi plocka eklöv.
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kul projekt, lite av det ovanligare slaget. Då blir det Aquaclay som bottensubstrat skulle jag tro?
    Har ni Badis av båda könen eller bara hannar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • zvärd
      • May 2010
      • 89

      #3
      Jag vet inte vad aquaclay är det kommer vara massa eklöv på botten och sand och växter i krukor jag har både honor och hanar det kommer bo ett par i karet

      Kommentar

      • zvärd
        • May 2010
        • 89

        #4
        lite nya bilder på när vi kokar löv och testar inredningen
        Bifogade filer

        Kommentar

        • zvärd
          • May 2010
          • 89

          #5
          ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna de är tagna med min mobiltelefon

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Kuligt värre! Gillar dunkla och "halvsunkiga" kar så dethär tror jag blir riktigt nice!

            Kommentar

            • zvärd
              • May 2010
              • 89

              #7
              tack ja det kan bli skit bra

              Kommentar

              • zvärd
                • May 2010
                • 89

                #8
                Mamma blev lite överraskad med att ha ytterligare ett akvarium i
                huset... 7 stycken. Tokig pappa.

                Vi fyllde på med akvarievatten från ett akvarium som var igång + lite
                nytt. Vi fyllde bara på halva akvariet. Tänkte ta lite nytt fräscht
                vatten per dag den närmaste veckan. Sedan hade vi i lite
                bakteriekultur. Ideen är att ekbladen ska kunna hålla bakterierna på
                samma vis som ett tjockt lager med grus. Någon som har några tankar
                kring detta?

                Vi har alltså lerkrukor som grottor. Lite sand i ett fat/lågkruka. Men
                inget heltäckande bottengrus. Men som alla förstått nu så är det
                massor med eklöv (och fler finns i trägården....)

                Valensineria lade vi i kruka med grus. Läste på en annan tråd att Valle
                och Hygrophilia Polysperma inte funkar så bra ihop så vi skippar dem.
                Men lite sötvattenstång får gå i och en hel del flytväxter. Murrigt ska
                de va.

                Akvariet blir riktigt fint tycker vi. Enkla medel och faktiskt inte
                någon extra kostnad eftersom allt är saker som vi hade gömda i
                källaren.

                Badis Badis hanen fick hoppa i först eftersom han redan var i ett litet
                miniakvarium. Och sedan honan. De har redan träffats med viss
                förskräckelse. Med alla löv blir de svåra att hitta. Snacka om mycket
                gömställen. Kanske skulle man våga ha i flera badisar i samma akvarier.
                Eller kanske lite räkor som bonusmat till badisarna...Men hejda mig
                lite nu....

                Här kommer en bild på hanen när han först simmar...
                Bifogade filer

                Kommentar

                • zvärd
                  • May 2010
                  • 89

                  #9
                  här kommer en liten film på en badis badis som bor i det vilda. det är inte riktigt eklöv men jajahttp://www.youtube.com/watch?v=kf35TD2kqgk

                  Kommentar

                  • zvärd
                    • May 2010
                    • 89

                    #10
                    är det nån som har några kommentarer på mitt projekt?

                    här kommer två filmer med mina badisar som får spö av en hongsloi hona (i mitt tidigare akvarie)

                    http://www.youtube.com/watch?v=Bt52YLf279o&feature=relmfu





                    Badis Badis Ap. Hongsloi. Visar hur två olika arter som ser ganska lika ut, har helt olika kommunikations sätt. Hongsloihonan markerar med en typisk ciklid-s...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Jag kikar i tråden har du ingen helbild på karet, det hade varit kul att få se det i sin helhet.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • zvärd
                        • May 2010
                        • 89

                        #12
                        det kommer komma in helbilder på akvariet när jag blir goldmedlem igen

                        Kommentar

                        • zvärd
                          • May 2010
                          • 89

                          #13
                          äntligen goldmedlem igen.
                          så här kommer några helbilder på karet
                          det står inte så snyggt och bilderna är inte så bra men kanske man fattar
                          det står dock nära moina-kulturen så det är bra men just nu får de mygglarver
                          sedan kommer det komma några bilder på badisarna
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av zvärd; 02 May 2012, 19:18.

                          Kommentar

                          • zvärd
                            • May 2010
                            • 89

                            #14
                            vet inte om bilderna blev bättre men en annan kamera i varje fall. Murrigt, va?
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • zvärd
                              • May 2010
                              • 89

                              #15
                              hej nu kommer några bilder på våra badisar.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...